bostrom 0 Postad 3 Juni , 2012 Hej! Vi har tänkt prova på motorbåtslivet och skall uppleva första säsongen med en bayliner 2655 -88. Alla tillbehör och utrustn.Har haft landström kopplat ett par dagar i hemmahamn. Vid senaste besök lyfte jag motorluckan och det luktade batterisyra. Min battmeter blinkade charge battery fast batterispänningen var 13,5 volt. Ett av 3 förbrukningsbatteri luktade det ifrån och det rök eller som en dimma ur ett lite rör på ovansidan. Har någon en idè eller tips vad som hänt? Kopplade loss alla batt. och mätte volt. 2 av förbrukningsbatterierna ca. 12,5V, starbatteri ca. 12,6V, batteriet som rök låg på 11,37V. Laddaren är en MASTERVOLT, en del utrustning har jag hittat manual/bruks på nätet men inte på laddaren. Någon som har erfarenhet av denna laddare eller har tips om annan ifall jag behöver byta ut den? Tacksam för tips. Senast ändrad av bostrom | 03 juni 2012 | 20:21 Senast ändrad av bostrom | 03 juni 2012 | 21:01 Senast ändrad av bostrom | 03 juni 2012 | 21:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henketuffing 0 Postad 3 Juni , 2012 Hej! Det låter som att någon av cellerna har en kortslutning mellan plattorna och börjar koka när du har haft laddaren på. Det är nog inte så mycket att göra något åt utan det är bara att köpa ett nytt. Har du en batteritestare så skulle du kunna ansluta den och titta under korkarna på batteriet. Celler med problem brukar det bubbla om när batteriet belastas. Lycka till i sommar Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 3 Juni , 2012 Inget av dina batterier verkar må så bra tyvärr. Ett fulladdat batteri ska ha 12,7 volt i vilospänning så om dina batterier har 12,5-12,6 volt direkt efter att du kopplat bort laddaren så är de ganska slut. Batteriet som rök är helt klart bara att kasta. Det kan tom vara farligt då det uppenbarligen avger väldigt mycket vätgas, som ju är explosiv i rätt blanding med luft. Jag känner inte till din laddare men det kan ju tänkas att den inte fungerar riktigt som den ska. Det kanske är värt att skaffa en ny som du vet fungerar och som du får en manual till? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henketuffing 0 Postad 3 Juni , 2012 Det är inte omöjligt att det kortslutna batterier dragit ner spänningen på det två övriga batterierna om dom varit sammankopplade under laddningen. Hitta en laddare du litar på och prova att ladda igen innan du köper nya batterier. Bytte själv ut två kortslutna batterier i våras, sålde sedan dessa till metallåtervinningen och fick 4kr kilot för skrotet som ett litet startkapital till nya batterier och så blev det bra för miljön också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 4 Juni , 2012 Om dom har batterivatten som täcker plattorna: kasta batteriet. Annars fyll på med vatten &försök ladda igen i några timmar. Efeter det, testa syravikten med syraprovare som finns att köpa på typ OK för en 50-lapp. om cellerna är ojämna, köp nytt batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 4 Juni , 2012 Ladda igen som sagt. Viktigt att ladda ett batteri i taget, bortkopplat från de övriga. För länge sedan när mackarna hade biltillbehör, motorolja och torkarblad (inte smör, ost och sill) var det ofta möjligt att låna en belastningstare som genom att belasta batteriet hårt direkt visade om batteriet var ok eller inte, se bild. Det kanske finns sådana mackar fortfarande, du kan ju kolla. Det räcker inte att bara mäta syravikt. Lycka till! Mackey Ett PS tillagt. När man var ung och fattig ville man ju inte köpa dyra bilbatterier i onödan. Då gick man (eller åkte om problemet var mindre) till macken, letade upp var skrotade batterier fanns, lånade en belastningstestere gratis av samma mack, letade upp ett fungerande batteri och lurade mackägaren på inkomsten från ett batteri... ...men de pengarna har de fått igen nu när jag är gammal och rik! Senast ändrad av Mackey | 04 juni 2012 | 17:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser