Figo 31 Postad 3 Juni , 2012 Hej, Skickar med ett par bilder av knä och limpa på min VP 5,7. dags för byte eller?? Har kollat på komplett kitt (Barr marine) från Johns båtmotor i Gbg och från usaonline. Nån som har erfarenhet av att handla reservdelar från dessa? Tips på andra? //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 3 Juni , 2012 Ja du, de där skulle inte jag våga åka med! USA Online finns det en hel del dåligt skrivet om och jag har pratat med folk som jobbat med dem som också var väldigt tveksamma till firman. Dock har läst om att det fungerar bra att handla rena reservdelar av dem...det är renoverade motorer man tydligen ska akta sig för. Johns båtmotor har jag inte hört talas om. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 3 Juni , 2012 Ser inte så bra ut på biderna, MEN dock svårt att avgöra enbart på bilderna. Det hela handlar ju om hur mycket material som har rostat bort. Ser att det har varit en vattenläcka ut, det brukar vara ett bra täcken på att limporna bör bytas. Ju äldre limporna är ju klarara att du måste byta, nu vet jag inte hur gammla dessa är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 3 Juni , 2012 Johns Båtmotor finns i Göteborg och det är inga problem att handla av honom. Han har Barr från Usa och även kinesiska limpor som kanske inte är riktigt samma höga kvalité men helt ok och nästan halva priset. http://johnsbatmotor.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 3 Juni , 2012 Jag hoppas att inget tog min kommentar om Johns båtmotor som negativ...det var inte alls meningen...jag hade helt enkelt hört talas om dem så kan inte uttala mig om deras service. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 3 Juni , 2012 Motorn är en 97:a och jag kan inte få fram nån info från förra ägarna när/om dessa är bytta någon gång. Gummit mellan knä och avgasrör är väldigt fräscht så det är säkerligen bytt någon gång. Det som gjorde att jag rev isär var att jag konstaterade att vatten läckte ut framåt mellan knä och limpa när motorn blivit varm och jag belastade den upp i marschfart. Kommer att byta allt på bägge sidor då jag inte vågar åka med detta. Två av kylkanalerna är nästan helt igentäppta. Har inte tagit bort limpan ännu men det ser inte ut att ha gått vatten in i grenrören (ännu). Nån som vet åtdragningsmoment för dessa delar? //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 3 Juni , 2012 Helt rätt att byta på båda sidorna och både limpor och knän, det ska man alltid göra. Gummit mot bockhornet brukar vara ok. Drag åt dom ganska hårt, men inte för Kung och fosterland. Bultarna är ganska långa och man kan dra av dom. Fred: Inga problem, vi är ju här för att informera varandra Senast ändrad av Paliswe | 03 juni 2012 | 19:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 9 Juni , 2012 Då var bytet klart. Köpte BarrMarine komplett kitt från usaonline. Snabb och bra leverans. Inga problem med att byta när båten låg i. Har provstartat och allt verkar tätt. Ska varmköra kommande vecka och efterdra när allt fortfarande är varmt. Hittade inga bra uppgifter på åtdragningsmoment så det fick bli muskelmoment med spärrhandtaget, brukar bli bra det med. bytet var nog i grevens tid när man fick loss allt och såg hur limporna såg ut undertill. Dock verkar inget vatten ha gått in i avgaskanalerna. Slänger med en bild hur det ser ut nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser