Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
hhh84

Suzuki DT5-utombordare vägrar att starta

Rekommendera Poster

Hej!

Jag fick nyss tag i en Suzuki DT5-utombordare från 1988 (enligt serienumret) för nästan inga pengar alls. Den förra ägaren påstod att den alltid fungerat bra, men i år vägrade den att gå igång så han tröttnade och sålde billigt. Jag tänkte att den kunde vara värd att försöka få igång, men det har tyvärr gått dåligt. Min ekonomi tillåter inte några större utgifter för tillfället, så om jag kunde få igång den här vore det kanon... Problemet är att jag inte har en aning om vad som kan vara fel.

 

Den har gått igång två-tre gånger men låtit väldigt trött och dött efter ca 5-10 sekunder (full choke). För det mesta känns den helt död när man försöker att dra igång den. Jag har försökt att kolla runt lite på vad som skulle kunna vara fel, men nu vet jag inte vad jag ska göra.

*Förgasaren monterades bort, och flottören såg ut att fungera och jag kunde inte hitta något annat konstigt. Rent och fint.

*Drar man runt den får man gnista på båda tändstiften (ingen gnista utan dödmansgrepp eller om man trycker inte stop-knappen). Tändstiften låg i kåpan utanför en gång när motorn drogs igång och lyckades ändå tända en rätt rejäl låga (tror startgas användes den gången).

*Startgas rätt in i förgasaren hjälper inte. Inte heller in i cylindrarna.

*Bränsle verkar komma fram, tändstiften blir lite blöta om man drar några gånger.

Kan det av någon anledning vara så att den inte orkar tända under tryck? Vad kan vara felet i så fall? CDI-boxen? Mot motorblocket går det ju utan problem. Kan det vara någon vajsing  på luft/bränsleblandningen? Om det vore fel på tex bensinpumpen borde den väl ändå gå igång?

 

Jag har säkert glömt att skriva med något som kan förklara ytterligare, kommer jag på något så skriver jag till det... Hjälp och tips vore väldigt uppskattat!

mvh

Henrik

post-10022206-1394237105,6764_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hhh84 skrev: Kan det av någon anledning vara så att den inte orkar tända under tryck? Vad kan vara felet i så fall? CDI-boxen? Mot motorblocket går det ju utan problem.

Jo, det verkar vara dålig gnisteffekt eftersom inte ens startgas hjälper.
Tror dessbättre inte riktigt på att felet ligger i den dyra CDI-boxen, för fel i den brukar nog ha karaktären av antingen helt okej eller helt dött. Men glappkontakter kan ju förekomma så osvuret är bäst.

Det troligaste är nog istället att magneten inte ger tillräcklig energi för bra gnistor vid lågt startvarvtal, för den är ju i princip som en gammaldags cykeldynamo. Alltså så att uteffekten stiger alltmer ju fortare svänghjulet snurrar, och just startens låga varvtal blir därför känslig.

Finns ett mycket enkelt test för att kolla detta, låt gnistan slå direkt emot motorgodsets jord via ett gnistgap vars längd är varierbart. Minst 5 mm lång maxgnista från vardera tändhatten för någorlunda startsäkerhet är min gissning för ditt motorfall, men ju fler millimetrar desto bättre.
[Högspänning, ca 1000V per millimeter gnista så håll inte i grejorna vid test! Finns speciella spark gap testers för detta ändamål ifall du googlar, men en enkel skruv istället för stiftet i tändhatten kan också duga om man riggar avståndet med nån sorts hållare.]
Ifall testet ovan visar god maxgnistlängd så skulle jag ändå bytt till nya tändstift innan nytt startförsök, eller iaf som minst labbat med litet olika begagnade. För med det ovan beskrivna testet kollar du ju hela tändsystemets prestanda, men bara fram till tändhattarna.

Visar testet att gnisteffekten faktiskt är dålig kan vi sen gå vidare i tråden och försöka utreda orsakerna närmare. Tror att det kan vara nåt trivialt enkelt som inte alls behöver kosta skjortan. :) 
Ps. Hittar ingen 88:a i denna iofs USA-baserade sajt, finns det nån annan sprängskiss-sajt för din modell? ... http://store.brownspoint.com/dt5.asp

Sen edit, tillägg:
Vid test med variabelt gnistgap anslutet till respektive tändhatt så låter du lämpligen tändstiften sitta på plats för kompressions-motståndets skull, samt  rycker i snöret alldeles som vanligt. (För ju mer likt normalt startvarvtal desto mer realistiskt startförsöks-likt blir testet, varvtalet är ju som sagt mycket kritiskt avseende  dynamons utteffekt.)
 



Senast ändrad av Thomas-1 | 04 juni 2012 | 17:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för tipsen, skall testa hur det går på onsdag! Jag återkommer med resultaten men jag kan nästan garantera att den inte orkar upp i 5mm maxgnista... Är det värt att testa att få igång den med borrmaskin, som jag läst att man kan göra (oavsett längd på maxgnista)? Det hade ju känts lite roligare om den går igång över huvud taget.

 

Jag glömde tydligen skriva att båda tändstiften är helt nya. Att det är en 88a grundar jag på en tabell från marinshopen.se (http://www.marinshopen.se/ReservdelsShopen/tabid/298/pt/105/mi/10/cc/2/st/LONG/Default.aspx?p=5,0, serienumret börjar är 5101-848984), trodde den var från 83 tills jag snubblade på denna.

post-10022206-1394237106,8127_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, att snurra igång den med lite maskinhjälp är rimligtvis fullt tillåtet.
Möjligtvis kan väl smörjningen bli dålig ifall ingen oljeblandad bensin skulle nå loppet, och du samtidigt kör länge med en kraftig startmotor. Men kortare försök med skapligt högt startmotorvarv - eventuellt med avsvalningspauser emellan - borde öka startchansen rejält!

Och skulle den gå igång så kan du ju också börja få nåt begrepp om förgasarns funktion, kanske gillar den inte så mycket choke i sommartemp etc.
Förutom att det nog vid det här laget är kul att bara höra den gå ... ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Såvitt jag kan kan se är det inget fel på gnistan alls... Kom upp i säkert 1 cm gnista med skruv i tändhatten. Har inte testat med borrmaskin än, men det kanske är nästa steg?

 

Om man kopplar ur tändstiften och drar så går det betydligt tyngre och låter dödare än med tändstiften i - alltså måste något hända med tändningen? Det blir ju dessutom lite rökbildning och värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, gnisteffekten verkar ju riktigt bra och stift har du bytt så där är knappast felet heller.

Hur är det med förtändningen?
Gnistan skall ju komma vid rätt tidpunkt då kolven är i toppläge. Eller några enstaka vevgrader före denna den sk övre dödpunkten.

På 83:ans skiss 10 är det  5. sensor under svänghjulet som styr tidpunkten, så är det säkert på din också även om det kanske ser litet annorlunda ut.

På större motorer flyttar sig tändläget automatiskt beroende på varvtalet, men på din kanske det bara följer gasreglagets läge eller rent av inte flyttar sig alls? (Ibland finns gissningsvis en vajer som kan justera genom att vrida tändplattan??)
Bästa sättet att kontrollera förtändningen är med ett stroboskop, kanske kan du låna ett nånstans?
(Kostar annars 300 spänn på biltema.)
Man lyser alltså på t.ex. ett egenhändigt fixat märke på svänghjulet om det inte finns färdig gradmarkering, detta då motorn går eller vevas runt raskt. ...

Är inte förtändningen felaktig och den inte startar ens med startgas så finns det inte så mycket kvar att kolla vad jag begriper, kanske är motorn ruskigt otät eller reedventilerna i insuget helt kass?
Några andra förslag, någon?

Ps. Du kollade nog maxgnistan ur bägge tändhattarna, för att eventuellt försöka starta på en av två cylindrar underlättar ju knappast? ;)



Senast ändrad av Thomas-1 | 07 juni 2012 | 17:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser nästan (om inte helt identiskt ut) på den jag har och om jag fattar rätt flyttar sig tändläget med gasreglagets läge, kan inte hitta någon justeringsvajer. Jag ska se om jag kan få tag på ett stroboskop och kontrollera förtändningen.

 

Som du säger är det väl inte så mycket annat att göra i nuläget. Jag funderar på att ta isär hela motorn och gå igenom allt, göra rent allt osv och se vad som händer. I värsta fall lär man väl sig något även om den inte går igång. Jag har köpt en annan motor så länge (Mercury Sailpower som verkar gå finfint) så att inte båtsäsongen rinner ut i sanden, men den här ska gå igång igen! Och ja, vi kontrollerade båda tändhattarna - tråkigt att göra någon sådan miss!

 

Tack för tipsen och all hjälp! Jag kommer nog inte att hinna skaffa ett stroboskop och testa förtändningen på ett tag, men jag återkommer med resultaten.

/Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...