Victorzz 0 Postad 3 Juni , 2012 Funderar på att köpa en Weedo GT med en 70hks Johnson från -92. Han som äger den nu har en 19 tums propeller på den (vet dock inte stigning).Han tror att den gör cirka 35 knop men säger att den har mer att ge. Motorn ligger då på ca 6000 varv vilket jag tycker verkar lite mycket så frågan är då vad man ska ha för propeller på den? Och vad maxvarvet ska ligga på? Han hade en 17 tums propp på innan han bytte till 19 och då gick den ännu sämre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 3 Juni , 2012 Att en motor gör 35 knop med hans båt innebär ju inte per automatik att du kommer upp i samma hastighet. Du måste ju jämföra din och hans båt, vikt, skrov osv. Därefter kan man ju se om du kan byta propeller när du testat på din båt. Senast ändrad av Rolle85 | 03 juni 2012 | 18:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 3 Juni , 2012 Båten är en Weedo GT med en 70hks johnson. Jag ska alltså köpa båten med motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Juni , 2012 17 och 19 är just stigningen. Maxvarv för denna snurra är just 6000 så om du når dit utan att hålla fullgas behövs mer stigning. En 21 tummare är lämpligt att testa. Du bör hamna på ett fullgasvarv runt 5700 - 6000 gör att det ska anses godkänt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 3 Juni , 2012 Råkade skriva 90hks i rubriken men det är alltså en 70hks. men om beteckningen på proppen tex är: 12 5/8x21 så är väl 12 5/8 diametern i tum på proppen och 21 stigningen? Jag tänkte att det kanske är stingningen som är helt fel på den nuvarande proppen och att det känns lite stort med en 21 tums propp till det ekipaget eller jag helt ute och cyklar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Juni , 2012 Japp, det är så man märker proppar, diametern först och sen stigningen. Jag har inte en susning hur fort en Weedo GT bör gå med 70 kusar men vi kan ju räkna lite på typiska siffror. Din motor är växlad 2,23:1 och bör varva runt 6000 rpm. En propp slirar alltid lite i vattnet och detta kallas slip. En vanlig siffra på slipen för en liten och lätt båt är 10-15%, nuvarande siffra är 17% men du är ju felproppad så vi räknar på 15% och 6000 rpm. 17 = 34 knop 19 = 38 knop 21 = 42 knop 23 = 46 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 3 Juni , 2012 Okej, men hur vet jag vad det ska vara för diameter på propellern om jag köper en med 21 stigning? ska det vara samma diameter då som den gamla på 19 och den han hade innan på 17? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 3 Juni , 2012 Och hur vet jag att propellern passar till splinesen på propelleraxeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Juni , 2012 Det är en parameter man oftast inte behöver bry sej så mycket om så länge man kör på standardbetonade proppar. Det är lixom givet av tillverkaren. Är det en orginal Johnson alupropp du tänker på när du skriver om 12 5/8 x 21 proppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Juni , 2012 Du måste i princip ha en propp för Johnson/Evinrude eftersom de bara har 13 splines på axeln. Annars är 4,25 avgastrumma och 1 axel standard på mellanstora motorer men de flesta andra fabrikat kör med 15 splines på axeln.. Om du kollar på beggade proppar på blocket så kan du skicka mej ett meddelande om du är osäker på om den passar eller inte så reder vi ut det :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser