Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
ljunghall

Motordata till plotter från TAMD41?

Rekommendera Poster

Vilken data kan man få ut från en VP TAMD41 till en plotter? Var hittar man ett NMEA-interface? Jag hittar inget när jag googlar. Jag letar väl på fel sätt, gissar jag. Vad kostar ett slikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog tyvärr inte så mycket data i en 41:a

Vad är det du skulle vilja se då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleförbrukning, temperatur, varv, annat man vill veta som har med motorns gång att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra är att koppla in en extern flödesgivare på bränslet för att se förbrukningen. Nu vet jag ju inte vad du har för plotter, så inte heller vilken givare.

Någon info från motorn kommer du inte att få, då den inte har någon styrenhet eller liknande som skulle ge ut NMEA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur ska man fixa det med en extern flödesgivare på en diesel med returledning?

 

//Snurran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara två sensorer, en på inkommande och en på returledningen och en modul som är gjord för att räkna på detta.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så hur knepigt är detta? Jag är inget vidare på sånt här.

Kan man göra det själv om man är lite händig? Är det stora ingrepp vi pratar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det är bränsleförbrukning som är mest intressant så finns det ett system att beställa på emco.nu

bifogar en bild på sensor som är monterad i motorrummet till en aqad40 motor, har fungerat bäst på denna plats för mig, orginal vattenavskiljare fungerar som utjämnare av flödet,  den andra sensorn sitter närmast bränsletanken.

henrik



Senast ändrad av henriknil | 05 juni 2012 | 23:33

post-27358-1394237108,0126_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt dubbla givare!
Ett annat alternativ som borde fungera är att dra returledningen tillbaka till förfiltret, givaren säts då på ingående ledning (mellan tank och förfilter)
Enda egentliga nackdelen med det är att temperaturen på bränslet stiger aningen, men i detta sammanhang är det obetydligt skulle jag säga. Sett ett flertal Installationer som ser ut så och fungerat felfritt så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...