letarbatca38fot 0 Postad 3 Juni , 2012 Jag har köpt en segelbåt i Hollan (Lemmer) som skall seglas hem, Har någon gjort denna tur. Tänkte smyga på kanalerna upp till Tyska gränsen och sedan se vilken väg det blir,runda Danmark alt,Kielkanalen.. Finns det några bra tips.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 4 Juni , 2012 Hej! Kolal på MarinWiki www.marinwiki.se och lägg gärna in dina egna tips där. MarinWiki är kostnadsfri och drivs ideellt. Lämna gärna tips och önskemål i tråden www.maringuiden.se/forum/;thread=429181 Mackey Senast ändrad av Mackey | 04 juni 2012 | 10:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Juni , 2012 Har du masten på? Vi gick från Lemmer till Göteborg sommaren 2010. En trevlig tur jag rekommenderar. Kanalerna är ett lugnt sätt att ta sig fram genom landskapet och kanalerna kostar nästan inget. På ett par ställen betalade vi nån hundring som man stoppade ner i en nedsänkt träsko. Mer en allmosa kan man säga. Kanalerna kostar holländarna en massa pengar med slussar, broar, kanalunderhåll och broöppningar. Är vädret bra för segling längtar man kanske ändå ut på havet. Snabbast ut är Isjelmeers nordvöstra ände där man går ut med Harlingen som nästa plats. Där ska man gå i högvatten ett par timmar. Från Harlingen och ut i havet kan man gå närsomhelst. Vi kom in till Isjelmeer den vägen efter att ha övernattat i Harlingen. Då drog man iväg tillsammans med ett tjugotal andra båtar. Ingen tvekan om när det skulle seglas iväg. Är det inte en klunga som ska iväg så fråga i hamnen när det är bästa tid att segla. På återvägen gick vi från Lemmer ut i kanalen som börjar strax väster om Lemmers hamninlopp. Följ de gröna blobbarna på Marinwiki. Då gick vi ut i havet vid Lauersoog. På ett ställe fanns det en naturhamn. En parkeringsplats vid kanalkanten. Lugnt och fint tillsammans med ett par andra seglare. Vi drog iväg till Nordeney från Lauersoog. Se Marinwiki. En mycket välskött hamn vi också besökte på utvägen. Sen hamnade vi i Helgoland. Ett bra ställe att tanka både båt och förråd då det är tullfriområde. Tönning är lite kul då man i lågvatten sjunker ned i leran med köl och roder. Endast en knapp meter vatten men leran är så mjuk att det inte skadar köl och roder. Dock känns båten som uppallad. Helt stel sitter den i leran. Man går sedan vidare i floden Ejder. Betydligt trevligare än Kielkanalen, mer som Göta kanal. Bra litteratur är Reeds Nautical Almanac och en publikation om de kanaler som tillåter påmastad båt Staande Mastroute Willemstad/Delfzijl i Holland. Läs lite om tidvatten också. Läs ordentligt om hur tidvattnet fungerar eller prata med folk i hamn. Vi hade gått kurs men man klarar sig med tips från folk i hamnen. Blir man kvar länge på havet är det bara att acceptera att det kan gå långsammare var tolfte timme. Det är annars naturligt att man drar iväg för att få medström i sex timmar vilket oftast blir dagsetappen. Då seglar man ett par knop snabbare t.ex 7 knop istället för 3 knop om man gått vid fel tidpunkt. Senast ändrad av forgus31 | 04 juni 2012 | 10:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
letarbatca38fot 0 Postad 6 Juni , 2012 Tacka för tipsen. Masten kommer att vara på så det får bli sjövägar där det är möligt att passera påmastade. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
letarbatca38fot 0 Postad 6 Juni , 2012 Stort tack.. Jag skall ta hjälp av den sida.. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
letarbatca38fot 0 Postad 6 Juni , 2012 Jag skall givetvis läsa på om tidvattnet,,men när infaller detta ?? Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Juni , 2012 Två ggr per dygn är det högvatten. Det finns tabeller som anger tiderna som förskjuts. Lite varje dag så man måste ha aktuella tabeller efter datum och klockslag på olika orter. Det man eftersträvar mest är förstås farten som är dubbel eller mer när man går åt rätt håll. Vi hade elva knop vid ett tillfälle. Hade vi gått vid fel tid hade det blivit en knop kanske. Väl i hamn har man oftast flytbryggor så där spelar tidvattnet mindre roll. En sak att tänka på är ström mot hård vind som ger överbrytande sjö så håll koll på vädret. Man märker i hamnen om det är läge för liggedag. Hård kryss är ändå inte kul för moström vill man ju inte ha och skumpigt blir det i sån sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 Juni , 2012 Högintressant tråd för oss som kanske kommer att gå ståendemastrutten 2014. Men boken som Forgus31 rekommenderade var på Hollänska. Finns den överatt tilll engelska?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Juni , 2012 Ja det stämmer Cia. Nu gör det inte så mycket och jag har faktiskt inte tänkt på det. Mest är det kartan i den som är storskalig och man ser tydligt vart man ska styra i kanalkorsningarna för att hålla sig till ståendemastrutten. man klarar sig med en karta istort settt. Lite tider, höjder och sånt förstår man och sånt finns inte med på vanliga kartor. Det är möjligt att det finns bättre grejer men det här är vad vi hittade och klarade oss bra med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 Juni , 2012 Holländska (skriven ) är ju faktiskt begripligt om man läst lite tyska. Ska spara tipset och se om det kommer en ny upplaga till 2014 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
letarbatca38fot 0 Postad 6 Juni , 2012 Tack för hjälpen.. Men när ni gick från Lemmer gick ni då ut och in i kanalen i Harlinger ?? Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Juni , 2012 Nej vi gick in i kanalen vid Lemmer och ut i havet vid Lauersoog. Det finns med på Marinwiki. Vi gick på utresan från Gbg till Kiel Brunsbuttel Helgoland öarna Nordeney och Terschelling Harlingen och in i Ijselmeer. Stavoren Amsterdam och ut i havet. Över Engelska kanalen till Ramsgate Dover och Eastborne där vi vände hemåt Franska Boulonge sur Meer och in i Holländska kanaler och upp till Amsterdam igen. Sen övernattade vi i Lemmer och gick vidare hemåt. Vi var ute 64 dygn. En trevlig resa som jag gärna gör om. Ni har nåt gott att se fram emot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 Juni , 2012 Måste man ha kanalintyget för att gå ståendemastrutten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Juni , 2012 Vet fortfarande inte säkert. Det påstods det när vi skulle iväg och det blev snabbkurs och vi fick en examinator som lät oss skriva på sitt jobb så vi fick det utan större problem. Man påstod att kanalintyg krävdes för Kielkanalen också men det behövs inte. Kan vara så med ståendemastrutten också då den är trafikerad av många utländska båtar och kanske undantagen. Sen var det aldrig tal om det när vi väl seglade kanalerna, ingen kontroll eller myndighetsutövning. När vi startade för att gå norrut genom Amsterdam fick man betala i ett kanalkontor och där skulle man ju kunnat kolla intyget t.ex men det skedde inte. Det är dock en hel del märken och regler som kan vara bra att känna till. Yrkessjöfarten lämnas alltid företräde då de har svårmanövrerade båtar och med den regeln klarar man sig. Hålla nära styrbordssidan i prickade leder eller utanför om det går är vårt sätt att slippa kontakten med de båtar som är kraftigare än vår. Det kommer man långt med. Googla på kanalintyg och holland så finns en del matnyttigt, bl.a en svensk översättning som verkar väldigt bra. Där finns en del märken att plugga och en publikation att köpa. Har man den i båten klarar man sig nog vid en kontroll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
letarbatca38fot 0 Postad 7 Juni , 2012 Kan inte se den rutten på Marinwik,,skall titta igen,hur som helst kommer vi att ta den vägen. Klarar båten besiktningen nu på måndag så seglas det hem från Holland den 23/6.. Kul och spännande.. Tack för tipsen, Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juni , 2012 Lade just in en punkt i första slussen Prinses Margrietsluis vid Lemmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juni , 2012 En stump av kanalen försvinner på Marinwiki om man väljer Map. På satelite finns den med. Nu har jag satt ut en massa vägpunkter så man lättare hittar vägen. Kanalen är inte alltid lätt att hitta då det är ett väldigt förgrenat kanalnät. I praktiken går det dock betydligt bättre att finna vägen än på kartan faktiskt. Vi hade inga problem med det. En punkt hamnade på Delfzijldelen som ju också hör till ståendemastrutten så den får stå kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 8 Juni , 2012 Kanalintyget är ju busenkelt - var iaf när vi tog det... (Skrev för det runt 2005-2006 tror jag). Då fick man läsa på lite, beställa ner provet, svara i egen takt, skicka in intygsbok & provblankett osv till NFB och sedan returnerade dom det hela med sigill och allt.. Intressant läsning om Stande maast route eller hudet nu stavas. Finns en möjlighet att det blir den vägen hem om vi köper båt i Holland eller Storbrittanien.... Sålde förra båten idag så nu är det högintressant - pengarna bränner på kontot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
letarbatca38fot 0 Postad 9 Juni , 2012 Tack för all hjälp igen,, Jag kommer att lägga upp några bilder när vi startar turen och under resans gång till Göteborg. Nu är det bara att vänta tills måndagen kommer då det är dags för besiktning,,och man är så otålig. Tack igen Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
letarbatca38fot 0 Postad 13 Juni , 2012 Båten klarade besiktningen,,det var en del små saker som kopplas till normalt underhåll, Vill lämna en länk till en toppen kille som besiktigade båten om det är någon som har samma planer som jag att köpa en båt i Holland. http://www.expertiseburoschuijt.nl/ Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2012 Grattis, då blev det affär? Hoppas det går bra med transporten, det är många nya upplevelser ni har framför er. Försök att ta lite tid så det inte blir för jäktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
letarbatca38fot 0 Postad 13 Juni , 2012 Det blir affär, och jag är tacksam för den hjälp du har kommit med. Det kommer att bloggas lite så det kommer att finnas lite bilder om seglatsen på www.nordicbreeze.blogspot.se Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2012 Holländsk båt kan ju innebär att den är kanalvänlig. Hur djupt sticker hon? Vår går 1,70 och klararde sig jättefint i ståendemastrutten. Har inte riktigt koll på hur djupt det är men får man grundkänning så blir det till att gasa fullt och styra ut mot mitten. Vi kände botten på några ställen men fastnade aldrig i leran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
letarbatca38fot 0 Postad 13 Juni , 2012 Det är ett av problemen,,djup 1,85 men ägarn har kört denna rutt och berättade att det finns något ställe som är lite segt att passera,,får lita på honom,,och jag återkommer med hur det gick.. Så det finns många möjligheter på kanalen upp till Lauwersoog...håll tummarna.. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Juni , 2012 Så roligt. Grattis! Du har en prenumerant redan - väntar spänt på inlägg om båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Juni , 2012 Det ska nog gå bra gissar jag. Har försökt googla fram djupet men inte hittat något. Man kör fast ibland men i jyttja så dra på allt som går så jämnar du ut lite för nästa seglare. På det viset blir det med tiden ganska jämn botten kan jag tro. Vi tankade på ett ställe och kom inte riktigt in till kajen men det gick att hoppa. Vi låg i leran fast med kölen så pass att båten låg kvar och tankningen gick OK. Tur att vi har liten tank annars hade vi satt oss märkbart hårdare med full tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
letarbatca38fot 0 Postad 15 Juni , 2012 Vi har djupet och det är ca 1,90 när det är som sämst,,men jag är skeptisk när jag har läst din inlägg,, men jag har en kompis i Holland som seglar med och samlar information om detta,,sitta i lera vill man inte göra,.. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Juni , 2012 Men nu är vattenståndet inte exakt hela tiden i dessa kanaler här kan man finna aktuellt vattenstånd. http://www.vaarweginformatie.nl/fdd/main/hydro/overview?contentId=HYDRO_WATERSTANDEN&pub=Hydro waterstanden - rapport&detailPub=Hydro waterstanden - detail&menuId=WATERSTANDEN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Juni , 2012 eller denna länkhttp://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/waterhoogte_tov_nap.aspx?cookieload=true Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
letarbatca38fot 0 Postad 18 Juni , 2012 Ursäkta felet. WWW.noridbreeze.blogg.se Nu är det rätt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser