Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
TjippmanTjotta

Långsegling!! -Men vad har vi glömt??

Rekommendera Poster

O'hoy! Äntligen dags! Ett år har vi förberett oss oxh om några veckor kastar vi loss för irrfärder i europas kanaler och i Medelhavet. Huset sålt. Frun fått långtjänsteledigt. Ett stycke 12årigt barn ska distansskola sig. Jag med min hjärtsvikt. Nygammal underbar segelbåt nyss hemseglad från Polen (Malö 50, 36 fot, 1976). Vi har begränsad seglingserfarenhet och älskar redN den gamla långkölade damen, och underriggad och snäll är hon och tunggumpad som en gammal feskekäring fråm Orust skall vara. Men extremt välhållen och välutrustad: Det urstarka skrovet och riggen har ytterligare förstärkts av en tidigare ägare. Ny Vetusmotor, 44 hp. Rullsystem på stor och genua. Segel i mkt gott skick, och en 80-kvaadrats gennacker som drar som en flock ardennerhästar. Här finns radar, VHF, kortvågsradio, plottrar, två ekolod, vindinstrument, hydraulisk Vetus Autopilot, bogpropeller, fjärrstyrd ankarwinsch, 30 kg bygelankare med 80 meter rostfri kätting, 3 akterankare... räddningsflotte och gummidinge med liten utombordare. MoB-system. Wallas dieselspis och -ugn. Webasto dieselvärmare. Tryckkvattensystem m varmt och kallt vatten, två duschar och toa. Hel- ochh alvBiminis finns, liksom bra.sittbrunnstält. Två minicyklar och dykutrustning att roa sig med. Nytt elsystem. Landström och tre batteribankar. 1 kw diseldriven generator. Och så kronan på verket: Specialtillverkade tjocka duxmadrasser i förpiken. Så j-la skönt!!! Som efergift till tolvåringen har jag installerat en Wi-Fi Sniffer ombord (antennförstärkare med trådlöst internet ombord). Och plottern ansluter jag nu till en AIS med transponderfunktion (vill kunna se andra och synas själv...fast mest tror jag det där handlar om ett löjligt intresse för gadgets ombord...men rättvisande magnetkompass och alla papperskort finns dock ombord) Sist men inte minst skall en luftkonditionering installeras före avfärd (av medicinska skäl måste jag kunna hålla ner temperaturen under däck). ---- Alltså...mycket som kan bli fel och gå sönder! Önskar man kunde funka som Sven Yrvind o bara ta ombord 200 kg bönor och 100 kg böcker (hans favvoproportioner f.ö.!) i ett tvålkoppsstort skrov. Andra genomförda förberedelser: Kustskepparexamen (nästan) klar. VHF-intyg klart. Tillstånd från PTS klart. Kanalintyget klart. Båten försäkrad i våra samtliga seglingsområden. Båten Registrerad i SXK. Ägarmärkning ombord nytt båtnamn kvarstår. Rengöring av vatten- och dieseltankar kvar. Akutväska ska fixas. Stort båtbibliotek fixat. Reservdelsförråd och verktyg skall kompletteras. (TV vägrar vi). temporära åskledare skall fixas (se forumtråd på MG). Mycket skall vi fixa på nervägen, tex. Pilotbooks, platta fendrar Ja, så där kan man hålla på och rabbla...men är det något viktigt som vi verkar ha missat?? Vi är enormt tacksamma för era erfarenheter, åsikter och tankar! Hon heter Mah-Yann, efter min kära fru Marianne som inte kunde uttala sitt namn rent som liten flicka. Anropssignal SE2480. Med allra bästa båthälsningar /Besättningen på Mah-Yann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att gratulera. Du ska ju inte till några obebodda trakter så det mesta går ju att komplettera på vägen om något saknas. Kan inte se något (hade ni livflotte till Medelhavet?)

En sak jag vill berätta är att de kan vara väldigt noga med att man kan sin radar om man kör i dimma. Har lästa om ett par där bevakning kom ombord och de fick visa att de verkligen förstod vad radaren visade. Tror det var i Holland. Där får man inte gå ut om det är dålig sikt om man inte har radar och kan den. De andra båtarna i detta sällskap fick dryga böter.

Är ni osäkra  på radarn så ha på den och öva innan det blir skarpt läge. Så ska vi göra i år.

Lycka till med resan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det verkar väldigt komplett! Trevlig resa! 

Har ni Epirb, DSC  ombord, inte så aktuellt i kanalerna men när ni väl kommer ut i Medelhavet kan det vara bra att ha. Om ni har det är uppgifterna uppdaterade? 

Detta är något som man ofta missar då man är nöjd att den bara är med!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkomna hit!

Rådet att köpa på vägen var nog bra, men det är svårt att hitta välsorterade skeppshandlare här nere.
Och så välsorterade skeppshandlare som i Sverige har vi hittills inte hittat någon stans. Vi lämnad Sverige 2010 och seglade utsidan till Medelhavet, är just nu i Kroatien men på väg tillbaka till Grekland och Kreta för ytterligare en vinter där. Och ingenstans på resan har vi hittat en skeppshandel värd namnet. Man får leta efter järnhandlare, rörmokerier och ha väldigt livilig fantasi för att hitta vad man behöver.
Vi hade hört mycket om skeppshandeln i Gibraltar, men den blev en besvikelse den oxå. Så skaffa det du kan medan du är i Sverige.

Följande kan du behöva:

Kraftiga fjädrar till förtöjningen. Kan även behövas i en del hamnar under sommaren.

Långa förtöjningslinor. Då man i marinor och vid stadskajer ligger med för eller akter mot kajen (och ankare i andra ändan), kan det i bland behövas linor från midskepps och till land för att stabilisera. Skarvade linor ställer alltid till problem.

Flytlina ca 100 m. Väldigt ofta förtöjer man med ankare och sedan en lina i land dels därför att det är trångt och dels för att det är djupt. Vanliga linor som sjunker är tunga och eländiga att jobba med. 100 m kan kännas långt men det är väldigt skönt att kunna ta linan i land och tillbaka och slippa gå iland när man skall lämna viken. Dvs bara att hala hem tampen.

Ett grovfilter och en kolfilter att köra landvattnet igenom när du fyller vattentanken är oxå att rekommendera. Speciellt på öarna i Grekland där vattnet oftast kommer med tankbåtar så är kvalitén inte vad den borde vara. Grovfiltret tar bort oönskade partiklar och kolfiltret annat man inte vill ha.

Hoppas nu att resan genom Europa går bra och att ni trivs lika bra som vi gör här nere.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och rejas var på oceanseglarklubben för att presentera MarinWiki, en kostnadsfri site där man kan lägga in diverse intressanta platsr med marin anknytning. De ska använda MarinWiki som någon form av dagbok för kommande turer till kanarieöarna.

En sak jag fick klart för mig är att det kan bli väldigt dyrt (och även tråkigt) att ligga i gästhamnar hela tiden. Fösök lägga lite tid på att hitta gratisalternativ som ex.vis ankringsplatser, kajer vid slussar, bikanaler etc. där det kan vara billigt eller gratis att ligga.

Kolal på MarinWiki www.marinwiki.se för att se om du kan hitta något bra där. Lägg gärna in dina egna tips också, både nu före resan och under resan.

MarinWiki är kostnadsfri och drivs ideellt. Lämna gärna tips  och önskemål i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=429181

Ha det så trevligt!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart att ni kommer iväg!  yes

Listan verkar bra, naturligtvis finns det alltid saker att komplettera med - men till slut får man segla två båtar. En som är båten och en som är allt man behöver ha med sig.

Akutväska är bra, har ni någon sjukvårdskompetens ombord? Annars kan en kraschkurs vara bra så att ni kan sätta en venkateter, lägga om stora sår och annat som kan vara bra ombord. Man behöver inte ut på Biscaya i storm för att man skall smaska stortån i en spinnakerbom. crying

 

Lycka till, njut så mycket ni kan och hälsa till delfinerna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Tack alla för era råd och tips. --> Radar och flytlinor: Ja, radarbildtolkningen är vi svaga på. En storseglande kompis snabblär mej dock nu...Flytlinor kalasråd! --> Förresten hur gör man med dingen därnere? Kan man ha den dinglande i sin flytlina i hamnar, vikar och ute på havet? vill gärna ha den ur vägen...dävertar finns, och badbrygga. --> Ooooops! skall man alltså filtrera vattnet innan man tankar ner det?? --> Dieseln: Bör jag alltid tillsätta bakteriehämmare vid tankningarna?? (så gjorde tidigare ägaren. Han installerade också en dagtank som fylls med finfiltrerad diesel för en dagsförbrukning, ca 15 liter). --> Ja, jäklar, vi höll på att glömma förtöjningsfjädringen! Tack! --> Själva resan är det egentliga målet, men ett sorts annat slutmål är nog att få uppleva den turkiska kusten. Några tips och erfarenheter därifrån? --> Vi börjar nu få ihop ett ganska maffigt båtbibliotek, ca 3 löpmeter! Nästan metern är manualer och pilots och sånt, Men närmare två meter romaner, noveller,och ungdomsböcker. Vilken bok tycker du är omistlig?? --> Jo, vi tänker ligga några veckor i Paris. Någon med erfarenhet från gästhamnarna invid Bastiljen ( inslussning vid Notre Dame) resp. gästhamnen nere vid Eiffeltornet??? Förhoppningen är att vi kommer dit i september... --> (förlåt att texterna är så ihopklämda, men det är MG som inte kan hantera texter från en iPad) /Thomas och Co på s/y Mah-Yann

 

Senast ändrad av TjippmanTjotta | 05 juni 2012 | 00:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boktips om du gillar spänningsromaner:

David Baldacci har skrivit en hel del bra böcker, bl.a. Vinnaren, Absolut Makt, Total Kontroll. I princip alla hans böcker är väldigt bra.

Sen har du Lee Child, i samma genre, lite mer lättsmälta men svåra att lägga ifrån sig. Tror han är inne på 13e boken i serien om Jack Reacher.

Dessa 2 författare håller dig med sträckläsning till nyår iaf ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni gjorde det! Grattis till beslut, genomförande och den fina båten. Har väl inte myckeyt att komplettera med, hon verkar välrustad för lång färd och boende. Ett sätt att få nya böcker som dessutom tar liten plats är att skaffa bibliotekskort hemma och läsa på datorn eller läsplatta. Det tar alltid slut på böcker och svårt att hitta svenska böcker ute. Läsplatta och lånekort är bra för utlandsboende svenskar. Kostar innget att låna och man behöver inte lämna tillbaka böckerna, de blir oläsbara efter lånetidens slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har väl med Björn Larssons böcker, framför allt Den keltiska ringen och Long John Silver? Perfekta att läsa när man bor ombord!

 

Läste om flytlinor lite högre upp i tråden. Vad kommer andra båtägare att tycka om det när ni ankrar upp så? Jag tycker det är ett otyg eftersom det lätt hamnar i propellern. En tamp i land är bra om man ankrar och man kan dra in en sjunklina lika lätt som en flytlina. Eller fattade jag tipset fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så var jag lite oklar.  :)

Flytlina därför att den är så mycket enklare att hantera. Om du t.ex ska simma in till land med linan orkar du inte dra med dig en sjunk-lina. Även med jolle är en sjunk-lina svår att hantera.
När man lägger en lina i land ligger du oftast ganska nära, ligger vi mer än 40 m från land så markerar vi linan med en eller flera fendrar. Dessutom brukar du inte vara ensam om att ligga med lina i land. Så irritationen brukar inte finnas.

Men jag glömde ett tips, tidigare och det är en avståndsmätare, typ sådan som golfare och jägare använder sig av. Köper man en avsedd för jakt kommer man undan med 1/3 av priset. Den är ett suveränt hjälpmedel när du skall ankra för att kolla att du inte kommer för nära grannarna, att du lägger ankaret lagom långt från kajen osv. Den vi har kan vi mäta upp till 600 m med och är framme varje gång vi skall använda ankaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag såg att du skrev 100 meters lina men missade att du tänker dig linan dubbel. 50 meter från land i en sån situation gör ju saken lite annorlunda. Då förstår jag vad du menar! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni har tid att läsa andras bloggar så finns det ganska mycket info på vår blog: ladyannila.wordpress.com. Förra säsongen var det Spanien, Mallorca, Sardinien, Sicilien inkl Lipariska öarna och Grekland år vi seglar i Grekland och Kroatien och nästa säsong blir det Grekland och Turkiet.

Att ha jollen på släp, tja det är väl en smaksak.

Men var försiktig i Spanien, många har blivit av med sin jolle där. Även när den varit upphängd i däverten med vajrar.!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det för er? Skriv gärna en liten kommentar här så att vi vet att allt är väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besättningen på s/y Mah-Yann hälsar genom skepparen att god hälsa råder; att
vi är vid mycket gott mod och att vi med -minst sagt- viss ANSPÄNNING ser fram mot vårt seglaräventyr!!
-Det är ju skarpt läge nu!

På Lördag  28/7 pekar vi stäven mot Syd. I närmare 3 månader har vi nu seglat omkring och testat, rustat och lärt oss (nästan..) vår flytande kolonistuga...vårt hem under det kommande åren.
Vi går nu först mot Oskarshamns Marina där skeppet skall pimpas för medelhavssegling: Hon skall få en riktig luftkonditioneringsanläggning...vacuumtoa...gråvattentankar...förstärkta batteribankar..centraldammsugare (!!!,,ja, vaffan..)  ...Kutterstag...spisfläkt

Till lördagens avfärd är ni alla inbjudna till Fare-Thee-Well kalas på Svenska Kryssarklubbens Gästhamn i Malma Kvarn, Värmdö, Stockholm.
Kom och käka en god lunch med oss, eller svinga en bägare ute på bryggnocken. Göran och Johan sköter kastrulleriet ute på stockholms skärgårds charmigaste gästhamn.
Bussen från Slussen avgår två ggr/dag och stannar 25 m. från bryggorna.

Plats: Svenska Kryssarklubbens gästhamn Malma Kvarn, Värmdö, Stockholm
Tid: Lördag 28/7ca. kl 13och framåt så länge andan faller på...

Om du inte kan/vågar komma så följ oss på vår nystartade seglinggsblogg:  http://mah-yann.se

Varmt välkomna!

/Thomas, Marianne och Molly
 

 

 


 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon är nyfiken (som jag var) på SL:s tider så kommer de nedan:

09:03 - 09:49 buss 432 från Slussen mot Malma kvarn

17:06 - 17:18 buss 432 från Malma kvarn mot Slussen (Bussbyte vid Didriksdal)

17:21 - 18:03 buss 433 från Didriksdal mot Slussen

Underbart initiativ! yes

Tyvärr är vår helg redan uppbokad men jag skall se om det går att stuva om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för titten, drinkarna och fikat. Underbart att träffa er och tjöta litet. Önskar er härlig segling framöver.

Kram!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...