Holy5 0 Postad 2 Juni , 2012 Hej... vet inte om det är rätt forum men jag chansar. Har en Örnvik clx 500 och den ska snart i sjön. Försöker nu få ordning på ratten som har blivit klibbig och obehaglig att hålla i. Det är en rostfri metallratt med någon slags beläggning för greppet, men jag vet inte exakt vad det är för material. Verkar vara något slags gummi? Det klibbar och verkar omöjligt att få rent. Kanske någon här varit med om samma sak och har något bra tips/knep för att återställa ratten? Vill ju slippa köpa en ny. Har testat med olika rattmuffar men det ser ju inte klokt ut! Ha en skön båtsommar /Joanna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 Juni , 2012 Jag skulle ha provat med aceton eller rödsprit, det brukar ta de flesta resterna av lim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 2 Juni , 2012 Ratten är antagligen belagd med en plast. Lösningsmedel kommer antagligen inte ta bort all beläggning, utan bara göra ratten än mer kletig. Testa vinylglans. Jag har sett tips om att Smartabs Vinyl Shield skulle funka bra på plast som kletar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 2 Juni , 2012 Ny vinkling! Jag tror du inte får bort kladdet.... Så varför inte linda ratten med GripTape, samma som du har till cykelstyren eller innebandyklubbor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holy5 0 Postad 2 Juni , 2012 Ja det är gjutet över själva ratten... och jag tror väl också att aceton och andra lösningsmedel kan lösa upp själva plasten. Har skrubbat och skrubbat med tandborste och allrengöring diskmedel och en massa andra fettlösande Verkar som det funkar lite bättre (får skylla på att maken inte är lika bra på att skura som jag ;P) Vinylglans ska jag testa också.... tack för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holy5 0 Postad 2 Juni , 2012 Tanken har slagit oss... racketlindor och liknande.... det går bli en sista nödlösning om det inte blir bra med skrubbandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frisken 0 Postad 2 Juni , 2012 Min erfarenhet av vinylglans är att det blir väldigt halt. Och därför ska man undvika det på ratten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holy5 0 Postad 3 Juni , 2012 Tack för förslag och reflektioner.... Ratten är nu som ny med envist skrubbande med diverse rengöringsmedel och tandborste Ingen vinylglans dock . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser