patrikholmqvist 3 Postad 1 Juni , 2012 Hej minna vänner. Ja jag sökte i forumet och hitta inget så nu vill jag starta en tråd om detta. Är lite sugen nu när jag byggt en hardtop att sätt ditt någon form av fågelskrämma. Erlandsson har en uggla och så finns der ormar mm. vad funkar??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 1 Juni , 2012 En snurra som rör sig över hela ytan som fåglarna kan landa på är det enda som funkar... Alla dessa skrämsel leksaker vänjer fåglarna sig med!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 1 Juni , 2012 Suck... Med alla dessa trådar om seriösitet som du är med i och sen postar du detta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 541 Postad 1 Juni , 2012 Praktiskt båtägande gjorde en enkel test och kom fram till att - ja vad heter den nu - den som sveper över båten ger bäst resultat (finns nu även för segelbåt). Uggla med roterande huvud var också bra medan uggla med fast huvud och orm var sämst. Vi har en uggla med huvud som rör sig i vinden som också verkar funka bra. Det ät tydligen bra att flytta ugglan ibland. Ingwr hjälper dock mot höghöjdsbombning... Maceky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 1 Juni , 2012 Gulsweap funkar bra för oss, måsarna är inte lika glada plastorm påstås funka. Men den sort båtgrannen har verkar varken till eller från. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikholmqvist 3 Postad 1 Juni , 2012 den som sveper över båten ger bäst resultat ? Vad är detta då? någon som kan lenka till denna=? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikholmqvist 3 Postad 1 Juni , 2012 Är det denna.=`? Men då har jag en fråga. Den måste väl bara funka då det blåser? Tycker ugglan men rölig huvud borde va bättre. Snyggare iaf, coolare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikholmqvist 3 Postad 1 Juni , 2012 Ska nämligen upp o köpa en toa stol på bryggan som dom hade bra pris på. 790kr ca. Manuell stol, så jag vill ha den. Har fördragit elen för el toa men kom på såhär i efterhand att det är nog mer praktiskt med manuellt känns säkrare. Hur som haver så har även bryggan denna uggla billigt. 178kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 2 Juni , 2012 Någon mer än jag som reagerat på att måsarna gillar olika typ av färg på kapellet. Grön och blått = massor av måsskit. Beige = nästan inget alls och svart också ganska skitfritt. Så har det iaf vart där jag har haft mina båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Juni , 2012 Det där är ju en intresant fråga. På en brygga där jag låg under en period hade man satt upp en uv på en stång. Tyvärr hittade jag inte bilden jag tog på måsen som satt på uvens huvud. Det var inte ovanligt. Klippte ur uven ur en annan bild - fast utan mås. Senast ändrad av toaen | 02 juni 2012 | 08:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 2 Juni , 2012 Hade stora problem med fågelskit på min förra båtplats. Hämtade en rovfågelsprofil från nätet. Förstorade, plastade in den i styv plast och placerade den horisontellt mellan två muttrar o brickor i änden på en rostfri gängad stång. Andra änden skruvade jag fast i ett hål i targabågen varje gång jag lämnade båten. Fåglarna som brukade sitta på akterdäcket och skita trivdes inte längre när de såg en svart duvhöksprofil sväva ovanför dem, så de flyttade sin toalett. Det funkade inte helt bra för övriga delar av båten, så där placerade jag en rad av CD-skivor, hopbundna med med snören genom hål som jag borrat i periferin, mellan förpulpit o targabåge. Minsta vindpust fick dem att kasta skarpa reflexer åt alla håll. Efter detta hade jag inga större problem med fågelskit. På nuvarande plats, i andra änden av samma hamn, behövs inga sådana attiraljer. Skulle vara intressant att veta vad skillnaden beror på. En annan intressant fråga är vad som händer om alla gör likadant. Det hela fungerar nog bara så länge min fågeltoa är mindre trivsam än grannarnas. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Juni , 2012 Jag köpte en plastorm på skansenakvariet för två år sen, Oskar, 25 cm. Han ligger alltid på kapelltaket säkrad med ett snöre. Sedan Oskar fick jobb på båten har jag INGA problem med fågelbajs. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Juni , 2012 Att det var mycket fåglar på plasten jag skrev om i inlägget oven är egentligen inte så konstigt. Jag bifogar hela bilden. Rakt fram syns ingången till ABBA`s bergrum där man lagra sill plus lite kringbyggnader och utrustning för samma anläggning. Bakom ryggen har jag en fd fabrik för tillverkning av minkmat från avfall - fisk ock annat trevligt. Idag är det något inom fiskundustrin. Snett bakåt till höger har ABBA en lokal för att tvätta smutsiga silltunnor och bakom det finns Enghags stora fabrik där man tillverka allahanda fiskprodukter. Ett paradis för fiskmåsar som hellre vill ha manten serverad än att fiska själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 Juni , 2012 Jag köpte mig en kapellorm för några år sedan och det funkade utmärkt till en början då båtarna bredvid fick en och annan skit på sig men aldrig min, sen en lördag när jag kom ut så trodde jag inte mina ögon, alla västkusten fiskmåsar hade försökt träffa ormen med sina bomber. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser