Snoilsky 3 Postad 1 Juni , 2012 Köpte en 12v tv,22tum med ca-modul och dvd efter tips på maringuiden (köptes på en av kedjorna). Den fungerade ganska bra men den piper och känns alldeles för vek för båtliv. Numera står den i sovrummet och används endast när jag inte orkar höra mer Bolibompa. Köpte istället den minsta båtteven. Den är långsam och liten men ca-modulen sitter fast ordentligt och den känns robust. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 1 Juni , 2012 Minsta båtteven, mindre än 7 tum eller vad? Vad vill du med tråden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 2 Juni , 2012 Jag var minst sagt otydlig men man vet knappt vad man kan skriva. Min första tv var av ett märke som som gör tv-apparater till hemmet. Jag läste på maringuiden att den passade utmärkt på båt. Köpte den på nätet och fick inte tillfälle att känna på den innan köp. Ca-modulen kändes glapp och det räckte med att man råkade stöta till tv'n för att den skulle tappa kontakten. Modellen kändes klen och det knakade i den så fort man flyttade tv'n. Köpte en ny 16tummaren med dvd på en båtaffär (tillfällig rea, fick betala ca 1000sek istället för 2000). Det var en stor skillnad på robusthet och syftet med inlägget var att få potentiella tv-köpare att undvika att göra om mitt misstag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 Juni , 2012 Du blev alltså lurad av medlemmarna på maringuiden, ja det kan man bli om man inte ser upp, det är väl alltid risk för det när det finns så mycket olika åsikter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 2 Juni , 2012 Jag har en 22 Led 12v från Netonnet model Anderson ,och mycke riktigt en vek konstruktion . Vår tv är bara uppe när vi ligger stilla i hamn . Det jag missade när jag köpte tv , var att kolla hur många amp dessa apparater drar . En faktor jag skulle kollat nogare . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 2 Juni , 2012 En bra tv ska ha låg förbrukning, fuktskyddad el, skydd mot polvändning, skakskyddad DVD och tydliga symboler på fjärren. Våran uppfyller inte det sista men annars är den kanon. Antennen är nästa kapitel och där ska man inte snåla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 2 Juni , 2012 Ja, det var just den modellen jag också köpte. Helt ok men vek och den piper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 2 Juni , 2012 Piper? ....inte min , går det att förklara närmare ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frisken 0 Postad 2 Juni , 2012 Jag har en 22 från netonnet. Har inte mer än testat den. Men den tycks fungera bra. Har min monterad på ett svängbart väggfäste, fungerar fint. Inget pip ljud. Använder inte ca modulen så jag har ingen erfarehet av det. Dotterns barnfilmer på usb sticka, mycket praktiskt. Får väl se efter säsongen om man är lika nöjd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 3 Juni , 2012 Ett pipande ljud startar samtidigt som jag startar tv'n. Inte hela världen. Jag är ganska nöjd med tv'n som en hemma-tv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 3 Juni , 2012 Kan rekomendera LTC som säljs av dom stora båttillbehörsbutikerna. Är inne på min andra då den första upplevdes som för liten Har aldrig haft problem med dessa,använd antenn med samma farikat så är dom maximalt samspelta. Dom som sälj i vanliga affären påståss ej vara lämpliga för fuktig miljö,skakningar osv /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 3 Juni , 2012 Jag hade en Andersson 19 LCD tidigare. Tror det är föregångaren till LED-tvn. Den drog 60W i påläge och minimalt i avstängt. Mycket bra bild, ljud och fungerade i största allmänhet perfekt för båtliv. Vi hade den monterad på ett skott med antennen 17 meter upp i masten. Samt en egen strömbrytare till TV:n och extra grova kablar direkt mot batteribanken, avsäkrat såklart. Den enda svaga länken var säkringarna i drivenheten för 12V-antennen (Nargus), de hade en tendens att gå ibland. Men i stort sett en kalas-TV som vi var otrologt nöjda med. Hade en DVD-spelar med sidmatning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frisken 0 Postad 3 Juni , 2012 Hallå Snoilsky! Piper inte tv hemma? Kanske det är problem med strömen fram till tv i båten? En tanke bara. Såg nu att du köpt en annan tv till båten så det är ju inget problem längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 Juni , 2012 Om den piper borde det väl gå på garantin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 3 Juni , 2012 Där ser man. Jag blev avrådd att köpa antenn från LTC av försäljaren. Istället blev det en Vega Glomex som jag inte blev nöjd med. Bytte till en Status i våras som verkligen fungerar utan hög montering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissjolle 0 Postad 3 Juni , 2012 Skillnaden mellan LCD och LED är egentligen bara bakgrundsbelsyningen. Själva bilden är likadan, bortsett från att LED kan generera större kontraster i bilden, men för vanligt tv-tittande är det inte speciellt märkbart. Fördelarna med LED är dels att de går att göra mycket tunnare än LCD, dels så drar LED mindre ström. Så i princip kan man inte säga att det ena är bättre än det andra, även om strömförbrukningen kan vara av intresse för de som driver apparaten via batteri, tex båtfolket. Jag har själv en 26 Andersson i sommarstugan och tycker den är helt perfekt för det ändamålet. Billig i inköp, smidig i både format och användning, bra och snabb bild, väldigt tydlig fjärrkontroll med jätteknappar, siffrorna 0-9 mäter 1x1 cm styck! och en separat avstängning på baksidan av tv-apparaten, inbyggd digitalbox och inbygd dvd-spelare. Ljudet är naturligtvis kass, det ligger i platt-tv:ns natur men jag har kopplat in ett par aktiva datorhögtalare (2.1) via 3,5 mm utgången. Kombinationen allt inbyggt och datorhögtalare gör att jag fortfarande styr precis allt med orginalfjärrkontrollen och det är enbart en enda fjärrkontroll att hålla reda på. Jag har inte funderat över hur den skulle fungera i en båt, men jag tror inte jag skulle ha något att klaga på så länge man ser till att fästa upp den bra så den inte vibrerar sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser