michaelolsson 0 Postad 1 Juni , 2012 HEJSAN. VAD KAN VARA PROBLEMET MED MIN MD5:A. NÄR JAG KÖRDE SENAST SÅ ORKADE MOTORN NÄSTAN INGEN BELASTNING NÄR JAG GASADE PÅ. VARKEN BAKÅT ELLER FRAMÅT.TIDIGARE HAR DET HÄNT ATT DEN HAR HAFT LITE SVÅRT ATT ORKA OM DEN ÄR KALL. SKALL DENNA MOTOR VARMKÖRAS LITE EXTRA NOGA INNAN KÖRNING?EFTER ETT TAG SÅ GICK DEN NORMALT IGEN... SÅ KOMPET VERKAR BRA. JAG HAR BYTT GROV OCH FINFILTER SAMT RENGJORT SILEN I PUMPEN. TACKSAM FÖR SVAR.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 1 Juni , 2012 Denna motorn är gammal och sjunger på sista versen i många fall. Ett av de vanligaste felen är att avgasventilen hänger sig eller att det är dålig tätning i den. Kan du vrida runt motorn för hand ibland har du dålig tätning i ventilen. felet kan då komma och gå. Du bör allvarligt överväga om du ska lägga pengar på den, om du inte mekar själv kan det kosta mycket pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 1 Juni , 2012 Startar motorn som normalt så tror jag inte att det är ett ventilfel. Jag skulle hellre sätta en peng på att du har haft lite luft i bränslesystemet. Motorn är också såpas liten att den påverkas av generatorn, när den laddar för fullt. Själv satte jag en brytare på kretsen för laddningslampan (magnetiseringen) för att ha full motoreffekt nät jag legat still och batterierna började bli tomma. Det gör en ganska stor skillnad vid manövreringen för motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rompetroll 0 Postad 2 Juni , 2012 Kolla att stoppreglaget går tillbaka helt. Vajern till reglaget är kopplat till en manöverarm på motorn som är skruvad på en axel med en klämskruv. Om denna skruv inte är riktigt åtdragen så kan manöverarmen slira på axeln med påföljd att stoppreglaget inte går tillbaka helt. Jag hade detta problem på min MD5 och jag trodde hela tiden att jag hade en luftläcka eftersom motorn var svårstartad och hade dålig effekt. Lätt att kolla innan man tar till större reparationsåtgärder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 3 Juni , 2012 Ett känt problem med dessa små maskiner är att folk har bytt till generatorer på 50-70 amp istället för original på 35, och när maskinerna är kalla (lägre verkningsgrad) så orkar dom helt enkelt inte varva upp. Den md5:à jag hade var utrustad med twc och 70 amp generator. Hade man legat och förbrukat att par dygn så fick man varmköra en stund innan man lade i växeln. Detta löses ganska enkelt genom att sätta på en strömbrytare mellan relä och kolbryggan. Testa på din båt genom att lyfta av remmen innan kallstart och se om det är någon skillnad. Senast ändrad av fenixen | 03 juni 2012 | 09:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Juni , 2012 En fördröjningseffekt fås på de flesta generatorer med glödlampa som ger en svag magnetiseringsström innan generatorn ger sig själv tillräckligt för att starta laddning. Då får man ofta gasa lite extra för att laddningen ska komma igång. Med svag motor och stark generator kan motorn bli oreglerlig om man kör utan att ha propellern igång. Motorn blir på låga varv så svag att den knappt orkar med. Gasar man upp så orkar den glatt med generatorn och mycket mer och tokvarvar. Med propellern igång får man en bra varvtalsreglering. Kolla om du har problemet med fulla batterier. Då är det bara de första minuterna som batterierna tar emot en större ström. Snabbt sjunker kraftuttaget från motorn. Låter som det skulle kunna vara problemet i ditt fall med för mycket kraft till generatorn. Annars finns också stopp i tankutloppet. Vanligare än igensatta filter. Men då har du inte problemet bara i starten utan ännu värre när motorn behöver diesel för full fart. Det brukar då bli stopp eller att den inte svarar på gasen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser