Eddi 0 Postad 1 Juni , 2012 Hej, mitt först inlägg här! Har märkt att det finns massvis av kompetens här så jag gör ett försök med att se om någon kan identifiera denna båt jag äger. Det är nämligen så att jag hittade båten strandad i vass med avklippt lås och bortplockad motor. Anmälde det till polisen och nu ett tag senare så blev jag ägare till den. Det enda jag vet om båten är att den är ca 4.5m lång och har hört från några att den skulle kunna vara finsk. Den är även gjord för kort rigg på motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bytorpet 1 Postad 1 Juni , 2012 Hej! Jag tror att den är norsk,ser ut som selco.antingen selfleet eller selboy. Googla på selco och jämför! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 Juni , 2012 Motorbåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 1 Juni , 2012 Här passar en riktig 70-tals 2-taktare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 1 Juni , 2012 Den där kommentaren är helt i min stil men vi vet ju alla hur kärringarna i långbyxorna skulle reagera om jag hade gjort det inlägget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Juni , 2012 Och Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eddi 0 Postad 4 Juni , 2012 Har sökt lite på just Selco och de modeller men ingen tycks stämma överens när man tittar på detaljer. Har du några fler tips kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eddi 0 Postad 4 Juni , 2012 Vad menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 4 Juni , 2012 Hej ! kan väl vara så att denna typ av båt är en sportbåt i allmänt snack :-), motorbåt förknippar jag med att den har inombordsmotor, vidare så kallar jag båtar efter dess typ. ex. styrpulpet , hard-top mm., men inget fel att kalla den för motorbåt för den har ju onekligen motor ;-)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 5 Juni , 2012 Lustig tråd detta... Måste ju vara jättekul för killen som gör sitt första inlägg, som dessutom är mycket artigt och trevligt skrivet, att få sådana kloka svar från Hedersmedlemmar. /Zwen För övrigt visste han ju redan att det rör sig om en motorbåt eftersom han döpt tråden till just Identifiering av motorbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 5 Juni , 2012 Skärpning grabbar, sandlådenivå! Till trådskaparen, du har inte letat efter typbrickor? Båten ser ju original ut på bilden så min tanke var om där sitter nån. Annars tycker jag att dessa 60-70-tal båtar är förbannat lika varandra. Släng upp lite fler bilder så kanske det finns nån här på forat som kan identifiera båten. Alltid kul att veta vad man äger för nåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 5 Juni , 2012 Ser ut att kunna vara en Sofa 14 eller 15. De såldes i mängder här i Finland i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet. På finska säljsiten Nettivene.com finns ett antal till salu, där kan du jämföra bilderna med din båt. Skall försöka med en länk till siten: http://www.nettivene.com/moottorivene/sofa?id_sub_type=2 Om du vill leta bland fler alternativ på liknande båtar låter du sökkriterierna moottorivene (motorbåt) och tuulilasivene (vindrutebåt) vara kvar men utan tillverkare, i stället för kriteriet Sofa väljer du merkki, testar en direktlänk till den sökningen också: http://www.nettivene.com/moottorivene?id_sub_type=2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eddi 0 Postad 11 Juni , 2012 Tack till de som gett vettiga svar! Har nu lyckats identifiera båten till en Sofa HT15 tack vare Faderullan! Äntligen vet man vad man äger för något, någon som vet vad man bör ha för motor till en sådan här? Sitter en Mercury 50hp från tidigt 80-tal på nu med lång rigg och det passar inte alls, antar att man bör köra kort rigg så propelleraxeln hamnar i linje med kölen? Då kanske man heller inte behöver ha så hög effekt på motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 11 Juni , 2012 Kul att kunna hjälpa till :-) Troligen är det 50 hkr som var tillverkarens maxgräns på de här båtarna. Det torde också vara ganska lagom, de har inte rykte om sig för att vara de mest kraftigt byggda båtarna som gjorts. Men den slutliga maxgränsen finns ju som alltd mellan öronen på ägaren :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser