Amanda31 21 Postad 31 Maj , 2012 Prövar att lägga in denna förfrågan här i stället. Fick ingen respons i Träsnack. Behöver montera en lejdare i ruffnedgången eftersom steget ner till motorrumstaket blir för stort. Någon som har tips på hur man gör? Den bör vara ca 80 cm hög och bör monteras vertikalt i överkanten. 2-3 steg. Mahogny. Den bör vara möjlig att ta bort rätt enkelt vid motorservice. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 31 Maj , 2012 Du har inte funderat på en trappa (hela vägen ner till durken)? Jag var på hallberg-rassy och spanade på deras och blev ruggigt inspirerad. Denna trappa hade något böjda vangstycken men konkava trappsteg, ruggigt snyggt. Jag ska nog bygga en sådan. Men då har jag också tillgång till oändliga kvantiter 1:st klassig teak och mahogny, fullt utrustad möbelverkstad och en far som är möbelsnickarmästare. Att jag skrev det sista var inte på något sätt för att skryta utan för att poängtera att sådana jobb (even de enklare trappstegen) kan behöva vissa resureser. Du bör utöka din beskrivning med en skiss, bild, cadritning.. vad som helst som gör att man kan få en uppfattning vad du har för mer specefika intentioner. Din beskrivning är i det enklaste laget för att man ska kunna skaffa sig en uppfattning över vad vi kan hjälpa dig med. Trappor (lejdare) är ena besvärliga tingestar, vinklar och trappformler etc. som sagt var, mät, skissa, fota/scana och återkomm så kan du få en uppsjö med idéer i alla fall från mig som har gått i samma tankar länge. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 1 Juni , 2012 Tack för det, återkommer inom kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 2 Juni , 2012 Här är en bild på var trappan/lejdaren är tänkt att sitta. Från kanten eller undersidan av ruffnedgången ner till motorrummets tak. Ca 80 cm. Den får gärna slutta lite framåt så att det är enklare att använda. Lejdare ända ner till durken behövs däremot inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 2 Juni , 2012 Formeln för att räkna steghöjder i en trappa eller lejdare är 2xHöjden Djupet=57-62 cm. Med djupet menas inte stegets djup, utan hur mycket varje steg ligger innanför det andra. Höjden är avståndet från överkant steg till överkant nästa steg. Det betyder att ju brantare trappa man har, ju längre blir det mellan stegen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 3 Juni , 2012 ang. trappformler så tror jag men får köra på kännsla i ett sådant här fall. Jag byggde min trappa i samband med att jag snickrade ihop kåken och då anv. jag trappformlen, men även då fick man kompromissa lite då verkligheten sällan är så optimal som teorin. I en båt ställer ju denna faktor till det tämnligen mycket. Jag har snöat in på att du ska ha konvexa steg för att klara gå upp och ner i trappan även då det lutar. Min idé om ditt projekt är att du använder toften som steg ett (sett uppifrån) och sedan två steg på själva trappan. det tredje blir motorluckan och så tillvärkar du ett till steg som blir steg fyra som du fäster på skottet på motorluckan (ca 250 mm från durken). Upptill och nertill sätter du två vanliga haspar som låster trappan i x,y och z led (då måste hasparna gå in några cm i motorluckan och i det material som du har under ruffluckan. Jag caddade ihop en lite bild om hur jag tänkt mig din trappa. Detta är en grov skiss, själv hade jag gjort vantstycken lite smäckrare och implementerat avlånga hål som kan anv. som grabbräcke i vantstycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 3 Juni , 2012 Hej igen! Jag vet inte om mina ögon luras lite av din bild men jag tycket att det ser mer ut som 60cm än 80cm. om det är närmre 60cm så räcker det ju med ett steg och ett ytterligare steg (kanske inte lika djupt som det i trappan) som du färster på motorluckan ca. 20-30 cm från durken. Sedan är det ju fint om du sätter upp ett par grabbräcken på skottet precis jämte rufföppningen inifrån sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 4 Juni , 2012 Mycket snyggt, men svår att bygga antar jag. Skulle tro att det blir en liknande trappa men med raka trappsteg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser