Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
mangoman66

Suzuki dt85 problem vid låga varv

Rekommendera Poster

Hejsan!

Nyreggad på forumet, men tjuvläst lite här från o till.

Jag har strul med min suzuki dt 85 -91, den startar som den ska men när jag lägger i växel så dör den ofta. Men om jag kommer upp i varv så går den som den ska - går riktigt bra t.om, släpper jag sen av gasen ner till strax över tomgång (saknar varvtalsräknare) så börjar den gå sämre igen, speciellt om jag ska försöka lägga mig på 4-5 knop. Försöker jag ge gas så dör den, men om jag med jämna mellanrum trycker in choken snabbt så håller jag liv i den o kan då öka varvtalet utan problem o sen går den som den ska när jag kommer högre upp i varvtalsregistret. Fick även en känsla att nedersta förgasaren flödade över vid dom varvtalen där den går dåligt - dock ej helt säker på det.

Stiften är bytta o soppan färsk, kollat efter hål i slangarna men det verkar tätt.

Har läst om andra med denna motor som haft liknande problem - där verkar det ha hjälpt med renoveringssats till förgasarna, men hoppas att jag slipper en sån operation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG.

Verkar som att bränsleblandningen för tomgång/lågvarv är för mager eftersom chokning hjälper. Flödar en förgasare så blir blandningen istället fet, så kanske har du två oberoende fel?

Kan förstå din önskan att slippa renovering, särskilt som det gäller tre förgasare.
Finns en luftskruv (nr 6 i fig 5) på varje förgasare, de kan gissningsvis påverka främst lågvarvet.
http://store.brownspoint.com/DT85/858800.asp

Skulle nog själv testat att skruva in dessa litegrann.
Men först skruvat in dem helt med lätt hand, och noga antecknat hur många varv - och bråkdelar därav - det blir, alltså så att det blir lätt att återställa lägena exakt om det behövs.
Tändstiftens utseende är en bra indikator, och ser de efter en stunds lågvarvsgång ungefär lika och lite lagom sotiga ut så är nog förgasarnas bränsleblandning okej.

En chansning bara, men iaf lätt att utföra.

Allmänt om förgasarfunktion, även spjällförgasare (motorcykel fyrtakt) ...
http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/forgasare.pdf

Tändstifts utseende (fyrtakt) ...
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Tandstift/tandstift.html

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 02 juni 2012 | 19:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna..yes

Ska testa att skruva på justeringsskruvarna så fort tiden finns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke så bör nog luftskruvarna tvärtom skruvas ut litegrann för att ge fetare blandning. Ökad pilot-luftström vid munstyckena sliter s.a.s. med sig fler bensinspraydroppar, förmodar jag.

Angående tändstiftens utseende så brukar det påpekas att sot börjar byggas på fortare än det bränns bort då metallens temperatur går under ca 400 grader.
Detta sker väl helt normalt vid tomgång, men just tändstiftens instickande elektroder bör vara tillräckligt varma för att klara rimligt långvarig tomgång. Blir nog raskt svarta men sotlagret behöver bli tjockt innan det strömshuntar tillräckligt för att släcka gnistan. Kan måhända vara bra att ha detta i åtanke under testning.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mångar problem beror på att förgasarna är fyllda med gammal gucka så jag skulle absolut börja där!

Köp en renoveringssats (nya packningar nålventiler) till förgasarna och plocka isär dem och rengör noga. Kolla att nålventilen stänger vid rätt bränslenivå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...