Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Foggy

Gjutjärnslimpor vs aluminium

Rekommendera Poster

Tjena,har sökt lite info om aluminiumlimpors livslängd jämfört med gjutjärn men inte hittat så mycket,undrar även om ljudnivån är högre med aluminium. Mvh Foggy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar tråden lite och hoppas svar?Foggy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också mycket intresserad att höra erfarenheter i detta ämne.

Skall byta limpor till hösten och det känns ju bra att spara in en massa vikt samt rostfritt men det måste väl finnas några nackdelar??

 

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det alulimpor till de gamla gjutjärnsspisarna? Jag hade en 5 liters V8, den rostade överallt. Jag lossade raiserna och skakade ur ett gross med rost, det slutade likväl med att jag fick köpa nytt för 17 000. Sköj!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett företag som annonserar på blocket som tar 6600kr för ett komplett set till csb/5,7 men jag vet inget om kvaliten,är ju bara 1600kr mer än för kina gjutjärn så det verkar ju lockande! Foggy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag lite tveksam till alu-limpor...jag har ingen egen erfarenhet men om de vore så bra så borde fler använda dem tycker jag. Jag har försökt hitta information från folk som kör med alu men verkligen inte hittat mycket, och då har jag ändå letat lite överallt i världen.

Fördelarna kan ju tyckas självklara: rejält mycket lägre vikt och mindre risk för korrossion. Enda nackdelen skulle då vara priset som ju är högre men det borde ju kompenseras av den längre livslängden...

Det måste finnas andra saker som gör att folk inte väljer alu-limpor...vad detta är vet jag dock inte men det är tillräckligt för att göra mig lite skeptisk.

En sak jag teoretiserat över är metallernas olika utvidgningsegenskaper. Gjutjärn och aluminium utvidgar sig ju på olika sätt och då kanske det finns risk för läckage när dessa ska förbindas mot varandra...fast det är som sagt bara min egna teori. Jag har iallafall läst att detta problem ofta uppstår ifall man har rostfria knän till gjutjärnslimpor.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nackdel med alulimpor är om man skulle få problem med kylningen. Det första som blir varmt är avgaserna och allting runt dem. Som de flesta vet är aluminium och hög värme inte den bästa kombinationen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast att värmen skulle vara ett problem för materialet har jag lite svårt att tro. VPs bockhorn (säkert Mercrusiers också) är i aluminium och de är ju inte kylmantlade.

Så länge kylningen av limporna och knäna fungerar så tror jag inte att aluminiumet skadas av värmen även om gjutgärn säkert är mer tåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvattnet blandas ju i avgaserna efter knäna och därmed kyls avgaserna även i bockhornet.

Det jag menade var ju om det blir problem med kylningen (trasig impeller, slang som spricker/lossar) så är risken stor att limpor och knän av aluminium blir skadade.

Har själv sett flera fall där bockhorn (i aluminium) smält sönder pga. kylproblem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är vi helt eniga! yes Jag kommer sätta på tempvarnare av typen kontaktgivare på mina avgasslangar för att slippa få mitt bockhorn nedsmält! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe

De nyare insprutade VP V6/V8 har ju tempgivare ingängat uppe på knäna original.
Så givare kan nog vara en bra ideyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på det som Flintstone skrev om metallens utvidgning,på dem flesta bilmotorer funkar det fast där är tvärtom alutopp med grenrör i gjutgods dessutom så blir ett grenrör mycket varmare än en kyllimpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...