Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
fippe1

Aq 151 tändning/kamrem

Rekommendera Poster

Har en liten fundering. Har en aq151 som jag får lite huvudvärk på. Har monterat kamrem enl konstens alla regler men ändå så tycks det bli galet. När allt är nollat så står tändningen helt galet. Vrider då fördelaren för att få ca 5-10grader föd på 850rpm och ca 35grader på 4000rpm problemet som bli är att innan dessa värden uppnås så bottnar fördelarens justerings möjlighet. Jag kan skruva ur låsskruven till fördelaren och justera vidare men då saknas möjligheten att låsa fördelaren i rätt läge. Nu kärvar det iof och kommer med all sannolikhet inte att flytta på sig ändå. Men min fråga är om man har nollat kammen nollat mellandrevet, markeringarna på remmen stämmer. Även nollat vevaxeln enligt nollmarkeringen på alukåpan som sitter utanför kammremmen. Vad är det som kan vara vajjkalle då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade du att allt satt rätt när du tog bort den gamla remmen? Det är fullt möljigt på dessa motorer att förskjuta mellanaxeln och sedan justera bort felet genom att vrida fördelaren. Vad är det för justeringsmöjlighet på fördelaren som går i botten? Det är väl bara att vida den varvet runt? Nu är AQ151 lite för modern för min erfarenhet men på äldre motorer var fördelaren fritt roterande så att säga, man kunde vrida den 1/4 varv flytta om tändkablarna och köra vidare om man ville att den skulle sitta åt något särkilt håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste kolla så att 1,ans cylinder står i kompläget o rotorn mitt för markeringen på fördelaren. Vrid nu innan du gör något veven så du ser 4,ans ventiler överlappar,då har du 1,an i komp,o kolla vevmarkeringen o rotormarkeringen.

Senast ändrad av kalledrag | 01 juni 2012 | 01:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen har någon som bytt kamremmen tidigare, monterat mellanaxeln fel, och upptäckt det när allting var monterat. Sedan har man kompenserat detta genom att lyfta fördelaren och vrida axeln, för att få tändningen rätt. Om du har monterat mellanaxeln rätt den här gången, måste du lyfta fördelaren, och flytta tillbaks axeln i rätt läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...