Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Plyscha

Impeller sitter fast!

Rekommendera Poster

Hej alla båt vänner!

Jag skulle ta bort impellern inför vintern men slet som ett djur, och den sitter som F-n.

Motorn ifråga är en Aq 200d

Har försökt med smörja å knackat bankat men den vill inte lossna ifrån axeln den sitter på.

Antar att den har suttit där några år!

Nu har jag varit å karvat påden så mycket att den måste bara bytas. men jag ger upp. måste få lite ideer ifrån er.

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den ändå är skräp nu så kan du testa lite försiktigt med värme. Värme kombinerat med kyla får metaller att röra på sig vilket ofta hjälper att få loss sådant som sitter fast.

Var försiktigt dock, du vill inte värma upp något som kan gå sönder/fatta eld.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det inte att ta bort pumphuset. Eller har du den redan i skruvstädet?

Får du inte loss den då känns det som en ny pump inte vore fel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja den sitter nu i skruvstädet, fattar inte hur den kan sitta så!

Ja det är kanske dax att köpa ett nyttpumphus, är det ok att smörja in axeln med koppaspasta sen för att förebygga detta?

Tack för svaren!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte kopparpasta löser problemet.

Bäst är nog att ta loss impellern och kolla den och montera den igen om den ser fin ut. 

Just den gympan ger nog enklare åtkomst nästa vår. Det gäller att inte stelna till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kopparpasta är nog inte det bästa i marin miljö. Det ska räcka gott med vattenfast fett så länge du lossar impellern varje år, vilket man bör göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får förklara lite bättre. Knacka och banka skriver du och det är något jag aldrig har behövt för att byta impeller och inte hjälper det heller. Normalt tar man två skruvmejslar, en på var sida om impellern, skyddar pumphusets kant och sedan bara knäcker ut impellern. Vad är det du knackar och bankar på? Inte försöker du väl att slå ut axeln genom impellern? I så fall är det stor risk att du slår sönder lagring och tätning. Detta om du inte har någon variant av mig okänd vattenpump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma tanke som dig att bara ta två mejslar å ta ur den, har funkat förut.

Men båten är var ny för mig och jag gissar att dom förra ägarna inte har tagit bort impellern på många många år,

det jag har gjort är att plockat bort pumphuset, och knackat lite lätt på impellern för attfå den i rörelse.

Men den sitter som f-n, nu har det blivit en grej, den ska bort! så därför frågade jag om hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du tänka dig att ta ett stämjärn eller liten huggmejsel och försöka spräcka impellerns nav.

Troligen ganska lättspräckt material.

Har du spräckt den lossar den nog från axeln. Slå på axeln går inte så länge impellern sitter där skulle jag tro. Brukar finnas en täckbricka i botten på pumphuset som kan öppnas när väl impellern är borta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske såga en brottanvisning först med ett bågfilsblad och sen slå där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den ändå sitter fast på axelen så tag ut denne ur pumphuset o såga navet försiktigt m en bågfil så skall du se lossnar impellereländet utan våld men skydda lagerytona m tape från repor från sågen. Obs i vissa pumpar finns en stoppskruv tvärs genom navet, den synns ej förns man får ur pumpaxelen. när du ändå är där o grottar så  byt båda packboxarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...