Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
skorpion

Strulande Mercury 500 -74, rengöra förgasare?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Mercury 500 (50hk) från -74 som strular. För 2 år sen tappade den orken och jag likaså ;)

Nu har jag tagit lös förgasarna och kollat så det inte var nå skit i dem, å jag kunde inte se något uppenbart så jag satta dit de igen. Jag renoverade även pumpen med nytt membran och packningar.

Igår när jag testade att köra igång på sjön så gick det bra till en början, kunde köra 10-15 minuter sen dog den bara och var rejält svårstartad därefter. Gick ibland igång på tomgång, men dog snabbt. Efter 20min så fick jag ändå igång den så jag kunde gasa.

Jag märkte att blåsan aldrig blev ordentligt hård och tillslut så såg jag att det läckte bensin i motorn, troligtvis från nån förgasare. (flottör som strejkar?)

Så nu tänkte jag skruva bort förgasarna igen och lägga dem i ultraljudstvätten. Det jag nu undrar är hur mycket man kan skruva bort från förgasarna utan att sabba nån inställning som jag inte kan återställa utan specialinstrument? kan man räkna varven på skruvar när man skruvar ut dem och vara säker på att det blir lika inställning om man skruvar i dem lika mkt efteråt? Det är 2 förgasare till 4 cylindrar.

Hur kollar man så att pumpen fungerar korrekt på bästa sätt. Tar man av utgående slang till förgasarna och vrider på nyckeln? Hur skall strålen se ut?

Tänkte även göra ett kompressionstest men har hört lite olika tillvägagångssätt. Ska man jorda tändhatten eller tändstiftet (som sitter kvar i tändhatten). Eller kan man strunta i det om man bara har nyckeln i läge av? (har läst nåt om det, att det som annars kunde ha skadat en spole blir inaktivt om man har nyckeln i läge av). Spelar det någon roll om man drar i snöret eller på nyckeln när man gör kompressionstestet?

MVH Niclas

Senast ändrad av skorpion | 31 maj 2012 | 16:02

Senast ändrad av skorpion | 31 maj 2012 | 16:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...