Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Lagavulin

Seglarkläder Läs: Regnställ ( vad köpa?

Rekommendera Poster

Hej! Är på G att skaffa ett riktigt seglarställ till mig och hustrun. Brukar ju vara så att man får vad man betalar för. Blandar insjösegling/kusten med förhoppningsvis öppet hav senare någon gång framöver- Vad skall man tänka på? Gill/GUL/Henri L/Musto/Peak/Rivö etc ???? Vad har ni för erfarenheter. Kommer nog inte lägga mer än 10000:- ihop för båda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på den rökigaste av alla... Jag gick och köpte ett HH ställ för ett par år sedan. Det var av ej fodrat typ, man måste alltså ha bra kläder under. Bra på varama sommardagar när det ändå går sjö. Det var nog 6 år sedan och är nu förbrukat, vattentätheten är inte alls som den vart innan. Har haft 3 North Sails jackor (kevlar) och alla har börjat suga åt sig vatten efter bara ett år....Tror att det är samma problem med alla kläder om man inte använder renodlade regnställ med gummiyta, men då blir man ju pissblöt innifrån istället. Därför...enligt min mening så köp något billigare, typ från Hjertmans eller liknande båtaffär. Likt segel måste man byta ut kläderna efter ett par år vid något tuffare användning...Farsan köpte ett billigare ställ och det har varit mycket bra och han kappseglar varje vecka, hållt i 3 år nu och vattentätheten har än så länge inte påverkats så mycket...MEN...kom ihåg att aldrig tvätta stället med tvål..bara vatten räcker väl i maskinen :-) Blom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har ett Tensonställ som jag är helnöjd med, det är gjort av något material som släpper ut fukt men ej in. Jag har haft det i ca 6 år nu och har inte märkt någon prestandasänkning. Det har varit med på segling, fiske och i skogen. Jag har inte varit snäll mot det men har ändå inte fått några hål el dyl. Det har varit många vassa grenar som gått emot. Inte ens i de värsta skyfallen har det släppt igenom någon fukt. Det har dragkedja/kardborr i fotändarna så det är inga problem att ta på eller av med kängor på. Luvan är mycket bra och reglerbar på alla sätt. Jag kan verkligen rekommendera det. Mvh Cole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova Musto Coastal , ligger i rätt prisklass för dig Hellt nöjd efter 3 år, profskvalite, mycket bekvämt att skota i, ett riktigt seglarställ, inte jakt ellr cycklarställ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ett Gill ställ på senaste båt mässan. Ett ställ som andas är att föredra och om ja var du skulle ja vänta till alltförsjön båtmässan i mars å köpa ställ då. Man kan spara en del pengar på mässor. Mitt ställ kostade 2500 för både jacka och byxa. Mkt bra pris men ändå bra grejer. Tittade på Rivö stället,tänkte att de skulle va ett prisvärt alternativ men tyckte verkligen inte om det. Jackan är alldeles för kort men en krage som inte känns lika rejäl och stadig som på andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. det Blom77 sa om vatteninträngning i kläderna. Alla material som inte är gummi eller av liknande täthet måste inpregneras minst en gång per år (som kapellet...)om man använder det ofta. Fibrerna slits ganska fort, framförallt i ytskikten. Enklaste inpregneringen är väl de som sprayas på, annars är Grönlandsvalla från Fjällräven oslagbart,kan vara lite svårt att få jämnt på hela plagget dock. Vad gäller seglarställ, tycker jag nog HH:s lättviktställ är mycket bra. Glöm inte att de ska vara sköna, lätta att ta av och på och man ska kunna röra sig i dom, framförallt segla... /Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inpregnerar du ett ställ som andas så gör du bort dej kapitalt. Visst kan man kanske tänkas inpregnera ett sånant ställ, då dock först då det tappat din vattentäthet efter många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, det är det man faktiskt inte gör, det är en myt! Använder du impregnering för tex Gore-Tex godkänd av tillverkaren gör du INTE bort dig kapitalt. Man ska dock inte kleta på Grönlandsvalla (som jag nämnde i ett tidigare inlägg) på plagg med Gore-Tex eller liknande lagerprincip. Då täpper du till porer och sånt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså ?-) Man kan alltså inpregnera ett gore-tex ställ och få det att hålla vätan ute men samtidigt behålla gore-tex funktionen i stort sätt hur länge som hälst? De sa ingen nått om när ja köpte mitt, dom sa bara att alla ställ som andas förlorar sin funktion efter en tid och att man sen var tvungen att impregnera å därmed täcka porerna. Var ju runt å snackade me massa folk, att inte nån visste detta. Men det e ju super bra, ska leta upp medlet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg flytoveraller på obs för 1295:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet mer om seglarstället som tillverkas i Gbg...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta och titta på Pelle Petterson Yachtings tvålagersställ som är nya från 2005. Snygg design, bra kvalité och funktion till bra pris. Såg dom på båtmässan i Gbg och de kommer enligt uppgift att finnas i butikerna i mars/april. Hemsida www.pellepetterson.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...