Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
aando

Brandsläckare

Rekommendera Poster

Jag var på brandutbildning på jobbet häromdagen där jag bl.a fick lära mig att man ska vända upp och ner på sina pulversläckare med jämna mellanrum ( ett par ggr om året ) för att pulvret inte ska packa ihop sig och det var extra viktigt i båtar bilar pga. alla skakningar.

Så ta och kolla det om ni inte har gjort det så att dom är i funktion ifall man skulle behöva den nån gång.

/ Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du dessutom sätter örat intill stålet när du vänder på den kan du höra hur pukvret faller ner. det låter som ett svagt sus, om det inte gör det så är det risk att pulvret redan är för hårt packat. 

Och kom ihåg att den lilla manometern inte på något sätt anger att släckaren fungerar, den visar bara att behållaren är trycksatt. Skulle pulvret packat ihop sig när man utlöser den så kommer bara drivgasen ut.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Onekligen intressant och inget som någonsin föresvävat mig. Båtens tre brandsläckare sitter där de sitter och så är man trygg med det. Nu blir det till att lägga denna viktiga övning till rutinerna. Tack för upplysningen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Blir lite överraskad, det är ju allmänt känt och dom flesta jag själv kommer i kontakt med känner till detta. Nämns ett par ggr om året i båttidningar dessutom när dessa har ett eller annat reportage om båtsäkerhet mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir överaskad att du blir överraskad.

Säkert fler som inte känner till det än de som känner till det.

Och av de som känner till, hur många gör detta? Troligen mycket få.

2012 finns det folk som inte har brandvarnare hemma.

Inte brandvarnare i båten, inte kolmonoxidvarnare i båten trotts att man har risker för kolmonooxid.

Folk med farliga gasolinstallationer utan årlig kontroll.

Hemmapulare med elsystem i båten som är direkt brandfara eller köpt båten av en klant utan att själv veta om hur farligt elsystemet är.

Finns även folk som tror en seglarväst är en flytväst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra ide är att byta ut sina brandsläckare med jämna mellanrum. Dom kostar inte så fasligt mycket och är värda sin vikt i guld om man får brand i båten.

Jag bytte ut mina som var kanske 5-6 år gamla och en av fem fungerade ej även om allt stod på grönt.

Mvh Jonas

Senast ändrad av jonke_66 | 01 juni 2012 | 13:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Då var jag en av dom som inte hade en susning om detta trots att jag läser båttidningar osv... Blir koll imorgon!

/Nils

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu började tankarna spinna vidare... Pulver är ju det billigaste alternativet av släckmetoderna men är det det bästa för en båt?? Läste nån artikel om hur svårt det är att sanera pulver även om saneringen är ett litet pris för räddad egendom eller liv. Kan co2 vara ett bättre alt trots att det är dyrare? Vi båt ägare är ju ändå vana med överpriser ;)

/Nils

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Pulver är en mardröm att bli av med och det kan mycket väl bli så att saneringskostnaderna efter en brand (alltså av själva pulvret)  inte alls står i proportion till det som brann. Vi har pulver i båten och pulver i både villa och sommarhus och det är ju en tråd som denna som får en att fundera i andra banor. Det finns ju de som anser att saneringen efter en utlöst pulversläckare är överkomlig och då undrar jag om de nånsin sett hur det ser ut.

Senast ändrad av 2012 | 01 juni 2012 | 20:51

post-10022140-1394237098,502_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pulvret ställer till en hel del förödelse som 2012 säger, men man ska inte vara rädd för att använda släckaren för det. Om man lyckas släcka blir skadan av pulvret större än skadan på det som brunnit, men om man inte använder släckaren, vad händer då?

Mackey

PS
En till som inte kände till att pulvret packar sig, trots att jag jobbat på Tempus brandsläckare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Kanske en väldigt dum fråga men står det tydligt på släckaren villket typ det är. Såg på searis bild att det stod pulversläckare men står det lika tydlig på alla varianter. Har två i min och har vare sig kollat variant eller status....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående viken sort man ska använda kolla med era försäkringsbolag vad dom rekomenderar

/Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bättre alternativ kan vara att komplettera med en kolsyresläckare, att dra av först. Tar dock större plats och är dyrare. Men vad kostar inte saneringen i tid och pengar, mycket mer...

Har flera kollegor som har förstört sina motorer med pulver släckning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips om att vända släckaren, det hade jag inte hört trots flera brandövningar på jobbet under årens lopp.

Jag brukar köpa ny släckare till båten med några års mellanrum. Den gamla brukar vi öva med hemma på bakgården. Man tänder några liter eldningsolja i ett lite större plåtkärl och övar med släckfilt och den gamla släckaren. Det är ju minst lika viktigt att kunna använda grejerna som att ha dem liggande i båten. I jobbet krävs det en släckövning vart tredje år så jag börjar kunna det hela, men fru och barn behöver ju också ha det i ryggmärgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...