littlebastard4 4 Postad 30 Maj , 2012 Ge mig tips! Ska ha av svänghjulet på en Evinrude 50hk, men får inte loss muttern. Försökt med mutterknackare som hackar på med 450Nm. Muttern släpper ändå inte. Hur håller ni emot på svänghjulet vid lossning av mutter utan mutterknackare? I mekboken föreslår de en bandspännare (fet läderrem med handtag) men hittar inget i lämplig size på nätet. Tips mottages tacksamt! MVH Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 30 Maj , 2012 450nm då undrar man om du kör åt fel håll med den? Slagande mutterdragare och svänghjulets tröghetsmoment borde räcka. Det använder jag på bilen och mina snurror utan problem. Har du kort hylsa och ingen förlängare? Allt extra gods dämpar slagkraften. Och du har väl inte momentstav emellan? När jag gått bet på att lossa manuellt så har alltid slagande mutterdragare fixat det. Och jag har en svagare (Julas lille elektriske) Håll på en rejäl stund och hacka åt rätt håll så kanske det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Maj , 2012 Kolla på axelns gängor att du drar åt rätt håll. Ibland finns det vänstergängade. Ett band eller rep som viras runt svänghjulet några varv och en stång, ett långt rör eller koben eller liknade fungerar som mothåll. Stången fästs i bandets ände där man gjort en knut med ögla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 30 Maj , 2012 Har lossat dessa muttrar med mutterdragaren på andra motorer förr (samma fabrikat och storlek) utan några som helst problem, men denna vill ej släppa. Tack för tipset om mothåll, ska försöka hitta lite lämpliga delar på jobbet i morgon. Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 30 Maj , 2012 Jepp, varken momentstav eller förlängare. Kort hylsa rätt på mutterknackaren...vill ändå inte släppa... Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 30 Maj , 2012 Nästa steg brukar vara att värma. Har du provat att värma? Värm inte så mycket att du skadar packboxen under svänghjulet. Men det är en bit dit och svänghjhulet kyler så det borde du klara. Värme ruskar om och rör på grejorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 30 Maj , 2012 Jag har inget bra att värma med, antar att det enda som gäller i värmeväg är svets... Gasolbränna hettar nog upp allt annat i dess närhet? Motorn köptes som skuren, och jag fick hem den idag. Den har inget komp i undre cylindern så den ska ner i delar. Får ge mig på växelhusdemontering så kan jag i värsta fall få loss själva motordelen och möjligtvis ta med den till jobbet för värmning...ska köra mer med mutterknackaren först. Tack för tipsen så långt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 30 Maj , 2012 Gasolbrännare är det bra drag i. Svets riskerar bli för mycket. Kan du bara värma upp till 100-200 grader räcker det. Och packboxen kanske du inte behöver oroa dig för om du ändå ska dela motorn och sätta dit ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 31 Maj , 2012 Prova att knacka på svänghjulet med en hammare samtidigt som du har belastning på spärrskaftet/mutterdragaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Maj , 2012 En liten varning vid värmning, har för mig att magneter kan tappa stinget vid högre temperaturer. Beträffande muttern. Kan det va så att kilen har klippts av och svänghjulet dragit åt muttern i samma veva? Eller dragits åt av kolvslagen som nog kan motsvara en skaplig mutterknackare. Dock inte nån längre stund då motorn inte går så bra när kilspåren inte längre linjerar. Kolla om kilspåret linjerar. Kan synas vid muttern/axeln när man skådar uppifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 31 Maj , 2012 Den sk Curietemperaturen för järn ligger på ca 700grader . Så mycket ska han inte värma. 100-200 grader kan inte vara något problem för magneterna. Dessutom ska han värma på muttern oich axeln och inte svänghjulet. Senast ändrad av 2taktochel | 31 maj 2012 | 10:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 11 Juni , 2012 En uppdatering utan nyheter....har inte hunnit bråka mer med motorn, men uppdaterar så fort jag fått tummen ur! Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 26 Juli , 2012 Uppdatering: Värmde med gasol och det gav inget alls, lågan blir för dåligt koncentrerad och man värmer upp allt annat istället. Tåg motorn med med ner till däckverkstaden som lämpligt nog hade en traktor på besök på utsidan för däckbyte. Mutterknackare på 1000Nm gjorde susen! Detta tog de inget för. Nästa problem, demontera svänghjul. Gjorde en egen avdragare i plattjärn, 12mm, med M14 gängat hål i mitten och 3 hål för skruv i uttagen i svänghjulet. Mutterknackare på 450Nm = ingen reaktion. Försökte då med mothåll och lång hävarm, M14-skruven gick av och plattjärnet blev banan... Blev förbannad och tog med mig blocket till båtverkstaden och lät dem ta av hjulet, deras avdragare var ca 15-20mm i tjocklek, likanande den här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Remskiveavdragare-191318/. Kanske skulle investera i en sådan...båtverkstaden tog 100kr för jobbet. Nya kolvar nu monterade i blocket och ikväll monteras allt ihop igen! MVH Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser