jmwa 23 Postad 30 Maj , 2012 Brorsan och jag ska med varsin motorbåt och tillsammans fyra barn 2-10 år fira midsommarafton (och kvällen innan) på någon ö i Stockholms mellersta eller norra skärgård. Nu undrar jag: vad har ni för tips på ställe? Gärna flera andra familjer runtomkring, kanske något kul i land för barnen, inget bus och sup och spy. Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 31 Maj , 2012 Jolpan - Finnhamn AKA Paradiset :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 31 Maj , 2012 Ekholmen på Östra (?) Saxarfjärden är en klubbholme, men som även välkomnar andra i mån av plats. Trevlig stämning, aktiviiter för barn mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 31 Maj , 2012 Ingmarsö har också trevliga midsommartraditioner och passar för barnfamiljer. Möjligen är det lättare att hitta plats för båten vid Finnhamn/Jolpan, men se till att komma i tid. Bäst är lagunen mellan Stora Jolpan - Lill-kastell - Idholmen, men det går även att ligga längs Idholmens västra och norra sida. Firandet sker i viken på Idholemns södra sida. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Maj , 2012 Nu var du väl rolig. Smögen som en lämplig ö i Stockholms mellersta eller norra skärgård för två familjer med fyra barn 2-10 år på midsommarafton. Fast det hade varit bra om det hade varit en midsommarafton på Smögen utan bus och sup och spy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 31 Maj , 2012 Det kunde ju ha varit kul att åka sjövägen till Smögen, men så mycket bensin finns inte i hela världen som våra gamla VP 170-or skulle slurpa i sig. Skämt åsido, tack för goda förslag! Finnhamn skulle kunna vara något för oss. Vi tänkte nog komma fram redan dagen före midsommarafton, så då ska man väl få plats. Någon som vet hur midsommar är på Möja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 1 Juni , 2012 För en sisådär 15 år sedan när jag var 19 år så kallde vi det Röja på Möja på just midsommar... Men det finns säkert lugnare platser då Möja är ganska så stor Ö, Jag kommer dock inte ihåg vart vi brukade åka men vi åkte med Vaxholmsbåten ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juni , 2012 Nä - det kan väl inte va sant. Jag gick från Svinninge Marina, Åkersberga till min hemmahamn i Kungshamn. Smögen är en liten obetydlig holme som ligger och skyddar den norra hamnen i Kungsham från västanvinden och sjögången från Skagerrak. Jag gick mycket för motor under den turen. Vet att jag fyllde på tanken i Öregrund året innan, när jag kom från Happaranda. På Norrlandskusten var det näst intill omöljligt att få diesel vid sjötapp så alternativet var att bära i mina två 5-liters reservdunkar kilometersvis. På resan mellan Stockholm och Kungshamn våren 2005, fyllde jag min 40-liters tank i Kalmar, för där låg tappen väl till i gästhamnen. Sen kan jag inte komma ihåg att jag fyllde den mer den sommaren. Fast resan tog förstås tre veckor. Hade jag inte haft en dag då jag måste va hemma hade sträckan naturligtvis tagit mycket längre tid. På Smögen finns det nog ett barnvänligt midsommarfirande i Badhusparken. Senast ändrad av toaen | 01 juni 2012 | 15:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 1 Juni , 2012 Stensund, norr om Trosa. Frisksportförbundets slott. Nyktert och med många aktiviteter både för barn och vuxna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 1 Juni , 2012 Vill också rekommendera Finnhamn. Vi var där i fjol med 3 barn och 4 vuxna. Det enda negativa var alla fästingar. En av de värsta öarna. Ta med jättefilten och glöm inte sprutorna. Har stått över alla frivilliga vaccinationer men i år kommer jag ta tbe-sprutan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser