Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
jmwa

bra midsommarhamn för barnfamilj?

Rekommendera Poster

Brorsan och jag ska med varsin motorbåt och tillsammans fyra barn 2-10 år fira midsommarafton (och kvällen innan) på någon ö i Stockholms mellersta eller norra skärgård. Nu undrar jag: vad har ni för tips på ställe? Gärna flera andra familjer runtomkring, kanske något kul i land för barnen, inget bus och sup och spy.

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jolpan - Finnhamn AKA Paradiset :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ekholmen på Östra (?) Saxarfjärden är en klubbholme, men som även välkomnar andra i mån av plats. Trevlig stämning, aktiviiter för barn mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingmarsö har också trevliga midsommartraditioner och passar för barnfamiljer.

Möjligen är det lättare att hitta plats för båten vid Finnhamn/Jolpan, men se till att komma i tid. Bäst är lagunen mellan  Stora Jolpan - Lill-kastell - Idholmen, men det går även att ligga längs Idholmens västra och norra sida. Firandet sker i viken på Idholemns södra sida.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var du väl rolig.

Smögen som en lämplig  ö i Stockholms mellersta eller norra skärgård för två familjer med fyra barn 2-10 år på midsommarafton.

Fast det hade varit bra om det hade varit en midsommarafton på Smögen utan bus och sup och spy.

post-945-1394237097,9248_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kunde ju ha varit kul att åka sjövägen till Smögen, men så mycket bensin finns inte i hela världen som våra gamla VP 170-or skulle slurpa i sig. 

Skämt åsido, tack för goda förslag! Finnhamn skulle kunna vara något för oss. Vi tänkte nog komma fram redan dagen före midsommarafton, så då ska man väl få plats.

Någon som vet hur midsommar är på Möja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För en sisådär 15 år sedan när jag var 19 år så kallde vi det Röja på Möja på just midsommar... Men det finns säkert lugnare platser då Möja är ganska så stor Ö, Jag kommer dock inte ihåg vart vi brukade åka men vi åkte med Vaxholmsbåten ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä - det kan väl inte va sant. surprise

Jag gick från Svinninge Marina, Åkersberga till min hemmahamn i Kungshamn. Smögen är en liten obetydlig holme som ligger och skyddar den norra hamnen i Kungsham från västanvinden och sjögången från Skagerrak.

Jag gick mycket för motor under den turen. Vet att jag fyllde på tanken i Öregrund året innan, när jag kom från Happaranda. På Norrlandskusten var det näst intill omöljligt att få diesel vid sjötapp så alternativet var att bära i mina två 5-liters reservdunkar kilometersvis.

På resan mellan Stockholm och Kungshamn våren 2005, fyllde jag min 40-liters tank  i Kalmar, för där låg tappen väl till i gästhamnen. Sen kan jag inte komma ihåg att jag fyllde den mer den sommaren.smiley

Fast resan tog förstås tre veckor. Hade jag inte haft en dag då jag måste va hemma hade sträckan naturligtvis tagit mycket längre tid. wink

På Smögen finns det nog ett barnvänligt midsommarfirande i Badhusparken.

Senast ändrad av toaen | 01 juni 2012 | 15:46

post-945-1394237098,1844_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stensund, norr om Trosa. Frisksportförbundets slott. Nyktert och med många aktiviteter både för barn och vuxna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill också rekommendera Finnhamn. Vi var där i fjol med 3 barn och 4 vuxna. Det enda negativa var alla fästingar. En av de värsta öarna. Ta med jättefilten och glöm inte sprutorna. Har stått över alla frivilliga vaccinationer men i år kommer jag ta tbe-sprutan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...