Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst CJC

hur länge håller en volvo penta 2003?

Rekommendera Poster

Gäst CJC

Hej, Funderar på att köpa en segelbåt med en Volvo penta 2003 verkar vara samma som 2030.. Spridare, startmorot och generator är bytt drar ingen olja men har gått ca 1600 timmar, jag tycker att det verkar mycket, är det någon fara? Ny motor kostar ca 70000 så jag vill inte köpa grisen in säcken. //CJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 2003 är ej samma som 2030. Mycket är spegelvänt. 2030 är sötvattenkyld som standard, det är inte 2003. Generellt så är skicket på en motor beroende på hur ägaren har skött den. Det finns exempel på motorer som har körts sönder under provturen pga felinstallation. Om den är sötvattenkyld sedan start så är sannolikheten stor för gott skick. Är den konverterad i efterhand kan den lida av temperaturproblem pga för trånga kylkanaler. Titta framförallt på motor- och drevolja. Lyssna på hur den låter och testa att starta den i kallt väder om möjligt. Titta även på avgaserna. Svart rök är inte allvarligt, men spridare behöver ses över. Vit rök kan betyda vatteninträngning. Titta noga under motorn efter ev läckage. Kolla motorrummets allmänintryck. Kolla avgasröret efter antydning till rost, det betyder oftast att det är hål rakt igenom och att den snarast bör bytas. Timmar är intressant men betyder inte allt. Dessa dieslar är baserade på jordbruksmaskiner. 1600 timmar betyder 67 dagars kontinuerlig drift. I jordbrukssammanhang är den i det läget knappt inkörd. Mvh Anders

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst STYRMAN

Håller med ovan skribent. Undrar vilken årgång gäller det? 1600 timmar är inte mycket även när det gäller sjövattenkyld motor. Är den sjövattenkyld och gammal får man kanske ta sig en funderare när det gäller kylkanaler mm. Mvh STYRMAN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst CJC

Hej, Bra forum det här.. Jag kollar era tips, det verkar inte vara någon fara med andra ord. Jag undrar om antalet timmar borde sänka priset på båten? Kan man hitta utbytesmotor beg, vad kostar det? Den är från 1988 och är sötvattenkyld. Värmeväxlaren är dock saltvattenkyld men så brukar det vara om ga förstått det rätt. Mvh/Cj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, det där med timmar är inte samma sak som körsträcka på bilar. Eftersom den är sötvattenkyld så måste du kolla noga om den är konverterad i efterhand eller om det var installerat i original. Om du misstänker problem med överhettning så kan du testa att köra motorn hårt under 15 min, såtillvida den är sjösatt dvs. Du måste kunna belasta motorn. Är det problem med kylningen så lär temperaturlarmet gå. Det verkar som om viktiga delar är utbytta. Jag skulle nog inte oroa mig, var vaksam på det jag nämnde tidigare. Vad gäller värmeväxlaren så är det ju där primär- och sekundärkretsen möts. Sjövattnet passerar där och kyler det slutna sötvattensystemet som sedan kyler motorn. Ungefär som på en bil, fast där har du en luftkylare (luft/vatten) i stället för en värmeväxlare (vatten/vatten). Du ska vara uppmärksam på avgasknäet (delen där avgasslangen ansluter till motorn). Den brukar vara i gjutjärn på Volvo och rostar tyvärr förr eller senare sönder. Där är Yanmar bättre (rostfritt), likaså Vetus (brons). Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Seawolf

Det finns en speciell sak med VOlvos MD200X-motorer, nämligen kallstartsmetoden. Känner man inte till den kan de driva ägaren till vansinne. Så här görs kallstart: Lägg gasen i friläge och c.a 3/4-gas, dra ut dödaren, tryck in den igen. (Nu är kallstartsfuntionen aktiverad). Starta. De båda motorer jag haft av denna typ har båda ALLTID startat inom några sekunder även vid minusgrader. En annan sak med både dessa motorer och många andra är att de efter några år vill ryka blårök vid kallstart. Men så länge de inte drar olja eller låter fel, är detta ett skönhetsfel som går över när de gått några minuter. (Se annan tråd om blårök - troligen slitna ventilstyrningar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Göran Drackner

Hej du kan vara lugn, är motorn välskött, ingen synlig rost och färskvattenkyld och går lungt så är det ingen fara. Har en likadan och den har gått 2900 timmar, har gångtidsmätare installerad. Har bytt generator förra året, gummibälgen till S-drevet bytte jag samtidigt, den var 14 år och helt felfri visade det sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Göran Drackner

Färskvattenkyld, fel ska vara sötvattenkyld d v s slutet kylsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej många större marin dislar går ca-20,000 timmar,innan byte av kolvar,topplock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP 2000-serien är den sista kompaktmotorn Penta konstruerade själva. Den är avsedd för båtbruk från början och inte för jordbruksmaskiner.

2000-serien byggdes av Penta i Flen fram till 1993. De flesta servicedealers jag pratat med tycker att detta är de bästa småmotorer Penta gjort. De håller sannolikt många tusen timmar, så länge som de är servade kontinuerligt. Det är kallstarterna som tar på motorn, inte antalet gångtimmar.

De senare motorerna (från 2030-serien och framåt) kommer från Perkins som mariniserar motorer utifrån grund-dieselmotorer som i sin tur är byggda för bruk i bla minigrävare. Idag är det väldigt få motortillverkare som gör egna basmotorer för marint bruk-de flesta tar motorerna från andra grundmotortillverkare av ekonomiska skäl.

Du  kan nog utan problem köpa en båt med en 2003-motor i så länge den aktuella motorn inte är vanskött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att han har bestämt sig eftersom han startade tråden 2005 som gäst på forumet................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om trådstartaren säkerligen hunnit köpa och kanske även sälja båt med motor så är ju poängen med forumet att andra ska kunna hitta fakta och ta till sig informationen.

Väldigt bra information angående tillverkning etc av VP, men den sista ironiska kommentaren var ju helt löjlig. Har du ingen fakta i ämnet så behöver du inte skriva i forumet!

Har själv en VP 2003, den är sjövattenkyld och går som en klocka! Men det är givetvis viktigt att serva den väl - slarvar man med filter/oljebyte så kan man räkna med motorstopp när man minst av allt önskar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...det finns ett ord för det som pågår i denna tråd: necroposting vilket fritt kan översättas med att man postar i döda trådar. Inget fel att väcka gamla trådar om man har något nytt att tillföra men att ge råd till någon som inte skrivit i tråden på flera år är nästan alltid döfött.

Dock bryter inte necroposting mot någon forumregel så det är inte på något sätt fel...bara lite emot forumetiketten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Oavsett hur gammal tråden är så har jag fått mycket värdefull information här, många år senare. Stort tack alla!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som komplettering kan nämnas att en person i Lund har specialiserat sig på att renovera eller helrenovera  2001, 2002 och 2003 - motorerna från Volvo. 0735-951009 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde inte man kunde öppna en tråd på forumet som gäst! I så fall har jag lärt mig nåtnytt!

 

/Moltas,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick i alla fall 2005, hur det är nu vet jag inte men jag tror att möjligheten är borttagen. Det är inte så vanligt att man kan göra det på forum eftersom det ger tvivelaktiva individer extra möjlighet att skapa oreda. Det är ju också väldigt enkelt att registrera sig så det finns ju egentligen ingen anledning att ha en gäst-funktion.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaah, såg inte att trådöppningen var så gammal. surpriseIbland tar man för givet  att trådarna är lite aktuellare. Blir så när man inte läser ordentligt.laugh

 

/Moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är tyvärr inte ensam om att inte läsa trådar innan du svarar, det gör jag och alla andra ibland också (troligen av misstag).

Vi alla kanske bör bli lite bättre på att i alla fall läsa det första inlägget från TS (och helst även svaren) så att vi vet vad vi svarar på innan vi svarar.  :-)

Lite OT från mig...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är antagligen just därför det brukar rynkas lite på näsan åt necroposting. Frågeställningar som sedan flera år är utredda flyttas upp (bumpas) i trådlistorna och folk gör sitt bästa att hjälpa till...ofta helt i onödan vilket kan kännas lite snopet.

Återigen, necroposting är generellt inte fel och bryter normalt sett inte mot någon forumregel så då är det givetvis fritt fram att bumpa gamla trådar. Sen kan det ju också vara så att man har vidare information i ämnet eller följdfrågor och då är det ju tvärt om helt rätt att leta upp gamla trådar istället för att skapa en ny.

Lite klurigt det här...cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Volvo 2003 och känner igen problemet att den kan vara lite svår-startad när det är kallt, då okunnig om kallstartfunktionen (som beskrivs en bit upp i tråden)

Tack för info, nu när jag gör rätt i fortsättningen, kanske den startar direkt.!

I övrigt fanns det rätt mycket bra info i denna tråd som jag har glädje av, så tack till den som lyfte upp tråden igen.  

yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färskvattenkyld, fel ska vara sötvattenkyld d v s slutet kylsystem.

Hmmm... färskvatten eller sötvatten. Vad menar du. Menar du sötvatten eftersom båten körts i sötvatten eller menar du sötvatten som man har i ett slutet system. För mej, om jag marknadsför en motor som sötvatten- eller färskvatten- kyld, så menar jag att den inte kyls direkt från sjön utan med ett slutet system med värmeväxlare, som en vätskekyld bilmotor.

Med tanke på drifttid. En båtmotor körs under jämn last på samma varvtal ett antal timmar.

EN idnustrimaskinmotor, typ lastmaskin, tok-körs full gas, ingen gas, ojämn last, full last osv. dom skrota efter ca 50000 timmar. Så en diesel oavsett vilken bör väl rimligtvis ses som knappt inkörd vid 4000-5000 timmar. I alla fall om kylsystemet i motro är separerat från det vatten man färdas i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ett fartyg heter det alltid Färskvatten resp Sjövatten. På engelska Fresh resp Seawater. Färgmärker man rör mm så är det Blått resp grönt. Begreppet Rawwater finns också, det brukar vara färskvatten med låg temperatur, tex för kylkompressorer mm. Tankarna som innehåller dricksvatten heter färskvattentankar. Sötvatten är något vissa fiskar lever i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2003 från 84. Det går fantastiskt bra och startar lätt oavsett när, men med nämnd kallstartmetod. Ingen blå rök. Jag känner mig nöjd med motorn som förvisso är sjövattenkyld, men som blivit renoverad en gång. Går exemplariskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick faktiskt problem när jag skulle starta motorn före sjösätting i år, (kollar alltid att den går före sjösättning).

Den gick nu i 4 sekunder och sedan var den helt död.

- Det visad sig vara vatten i bränslet och bakterier ända in och förbi matarpumpen (stod på land sommaren innan). - Felet således enbart eget slarv, med att tömma vattenfälla och hålla bränslet fritt från föroreningar etc.

 

Rengjorde då tanken (aldrig utfört tidigare) rengjorde filtret till matarpunpen (en liten sil i locket) renblåste slangar och rör och bytte bränsleslangen till pumpen som hade torrsprickor, men trots allt detta gick den likt förbaskat inte igång. En massa felsökande senare kom jag fram till att matarpumpen inte förmår suga bränsle om det inte redan är bränsle i pumpen.

- Jag fick igång motorn genom att med en annan sug suga igenom pumpen så att det sugs upp bränsle från tanken genom pumpen.....därefter gick den!

 

Erfarenhet: Får jag soppatorsk kommer jag inte få igång motorn hur mycket jag änn luftar.!

Frågade då Volvo om det ska vara på detta sätt. (Nej sa de, pumpen ska orka suga tills bränsle kommer och föreslog mig att byta pump).

Exakt samma pump finns inte kvar som utbyte, så det blev att köpa en ny och även ett rör som måste till för att det ska passa. (kostade 1400+ 800 kr). Men eftersom motorn fortsatte att gå så har jag inte monterat den nya pumpen ännu.

 

För övrigt tycker jag motorn går bra, och har även hört att VP 2003 av många upplevs som bättre än efterföljaren 2030 som inte är en marin motor från början, vilket 2003'an är.

Känner igen att den rycker lite efter start, vilket troligen beror på lite glesa ventilstyrningar.

Skulle jag frivilligt byta motor till en ny så skulle det i så fall vara för att få en starkare motor. En renoverad utbytsemotor är annars ett gott alternativ som jag i så fall skulle överväga om effekten är tillräcklig, har sett de som legat på ca 25-35 tkr + arbete för att montera.

 

post-97687-0-77610600-1420195210_thumb.jpg

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Tillägg till ovanstående)

Matarpumpen har en liten spak (för pekfingret) för att pumpa fram bränsle för hand. Den har liten kapacitet i normalfallet och i mitt fall ovan nästan ingen funktion alls eftersom pumpens backventilfunktion är dålig.

 

Många har därför,  även för andra motorfabrikat, monterat in en stor handpump vid sidan av för att kunna mata pumpen om de får soppatorsk. Finns de med rejält pumphandtag, men även sådana med gummiblåsa (typ samma som för utombordare) men då med en kvalitet som klarar diesel, lite dyrare dock.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Tillägg till ovanstående)

Matarpumpen har en liten spak (för pekfingret) för att pumpa fram bränsle för hand. Den har liten kapacitet i normalfallet och i mitt fall ovan nästan ingen funktion alls eftersom pumpens backventilfunktion är dålig.

 

Många har därför,  även för andra motorfabrikat, monterat in en stor handpump vid sidan av för att kunna mata pumpen om de får soppatorsk. Finns de med rejält pumphandtag, men även sådana med gummiblåsa (typ samma som för utombordare) men då med en kvalitet som klarar diesel, lite dyrare dock.

 

Dålig kapasitet på handpumpen beror i de flesta fall på att maskinen stannar på högsta punkten på kammen, vilket innebär att slaglängden blir minimal.

Maskinen stannar på samma ställe varje gång.

Om man baxar maskinen ett halvvarv får man längre slaglängd.

 

Backventilerna har en tendens att lossna i de där pumparna, går att nita fast igen.

 

Många pumpar är nog bytta i onödan.  :(

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några har kompletterat med elektrisk bränslepump. Ansluten med en T-koppling efter den mekaniska matarpumpen. Är man riktigt pessimistiskt lagd så har man en trevägskik istället för T-koppling. Helst ska man ha separat grovfilter och anslutning till tanken. Elpumpen kopplas så att den får ström när man trycker på startknappen, då finns det ingen risk att pumpen beckar ihop därför att den inte används. Anslutningen i tanken kan ev sitta lite högre än ordinarie för att få lite renare diesel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...