Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Cargyl

Köptips ny mindre HT samt varför tillverkas inga billiga/mindre/smarta HT-båtar längre?

Rekommendera Poster

Hej,

Mitt första inlägg i detta forum och jag har höga förväntningar! smiley Har då och då följt lite disskussioner i detta trevliga forum och slår nu slag i saken då vi skall bli båtägare på riktigt!

Jag bl.a. behöver lite tips och hjälp.

Vi, en familj på två vuxna och en baby behöver en ny båt inför nästa sommar då vår lilla styrpulpet på 425 med en icke tillförlitlig motor på 20hk ej duger längre när vi har ett litet barn, vi (eller mest jag om jag skall vara ärlig) har börjat kolla lite redan nu. Vi vill dessutom utöka våra utflykter.

Har stuga nära havet med väldigt begränsande båtplats (max ca 5.7x2.30m och djup på runt 0.4-0.5m hissad motor) Får hjärtat bestämma så är det en DC som gäller men får hjärna sambo bestämma (och rent logiskt) så skall vi ha en HT och DC/WA går bort. Vi vill kunna sova någon natt och åka på lite längre turer och slippa fundera på att stanna hemma om det är ostadigt väder - således blir HT perfekt.

Min orealistiska (men icke ologiska) lista:

- Ny eller nästan ny med garanti iaf. Har erfarenhet av sporadisk motorgång och kan inte kompromissa med detta när vi har baby ombord.
- Plats för 4v 1b åka och 2v 1b sova
- Marschfart runt 25kn och topp på 30 kanske, 60-115hk beroende på båt.
- Genomlastningslucka då vi Ej vill balansera på skarndäck
- max ca 5.7x2.3m pga vår brygga
- Pris: beror på vad man får

Några jag har tittat på:

MV 5400 HT - praktisk men ful och instängd
Bella 561/560 - ingen lucka annars ok, pentry stjäl utrymme
AMT 185 HT - fin och klockren om lucka fanns och priset ngt lägre
Yamarin 56 HT - Ingen lucka, ovanlig
Yamarin 59 HT - för mycket sportigt skrov vilket kräver hög fart
Flipper 520HT - lagom och bra men ingen lucka
Crecent Gemeni - lucka men ful samt dåligt skrov (enl. tester)
Classic-modeller av bella/crecent etc. - för fula och gamalmodiga

Så summa-summarum så behöver jag Eder hjälp!

Mvh
Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är knepigt att ge råd när du så direkt avfärdar de modeller som jag tycker verkar bäst i den storlek du efterlyser, givet att du vill ha taxidörr fram. Yamarin 59 HT är vad jag kan se en väldigt smart ritad båt om man har råd med den. Förstår inte vad du menar med kräver hög fart, för det klart att det går att köra långsamt?

Crescent Gemini har ett plattare skrov (passar för lägre fart) men även det är dåligt...

Menar du att du vill ha en klassisk 70-tals HT med liten köl (som går stadigare än moderna skrov i låg fart) så är väl lösningen enkel. Om jag förstår rätt så är anledningen till att du vill ha ny eller nästan ny båt att du inte vill riskera problem med en gammal motor. Alltså verkar det smartast att leta efter en gammal HT med nästan ny motor, om du vill ha en äldre typ av skrov.

Då är det dock ovanligt med taxidörr fram, men några udda modeller finns om jag minns rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Överskrider den storlek du har angett med 3dm på längden, men Finnmaster 6100ROC är en riktigt fin båt som gjord för det ni ska ha den till! Vi var inne på en sån länge men för oss slutade det med en Flipper 620 p.g.a. separat kabin.

T.ex:

http://www.blocket.se/stockholm/Finnmaster_6100_Royal_OC_ink_Yamaha_F115_40119470.htm?ca=11&w=1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag var du skulle jag satsa på en gammal HT med så ny maskin som möjligt, då får man en robust båt till bra pengar. Visst moderna skrov är bättre i sjön, men för lite utflykter och åkning i bra väder går det alldeles utmärkt med en äldre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uttern 520 ht, uttern 5500 ht , 5750 ht , uttern 6200 cc och 6300. De sista två något större än du angav, men otroligt smarta och stora inuti. Ta dig en funderare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...