saltvik 0 Postad 30 Maj , 2012 Hej, Har hittat en Magnifik Midget för 5000 kr, risig givetvis men komplett. Den har stått på land några år och behöver en rejäl upprustning av trädetaljer mm. Vad är det för båt jag köper isaf ? Seglar nu en Hurley 18 och vill ha en större båt, men inte en sämre... Vill ha åsikter om Magnifik vs Hurley. Är skillnaden mellan dessa båtar stor eller skall jag behålla Hurleyn, spara pengarna och satsa på någon annan båt när ekonomin tillåter ? Saltvik Senast ändrad av saltvik | 30 maj 2012 | 14:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 30 Maj , 2012 Alltid när jag räknat på vad en båt kostar egentligen brukar jag börja med att kika på båtens pris. Till det kommer det som behövs för att få ordning på den. Du säger t ex att den är risig. Vad kostar det att fixa? Exempelvis: - Båt, 5 kkr - Ny motor, 10 kkr - Nya dynor, 12 kkr - Nya segel (genua, fock, storsegel), 25 kkr - Ny skrovbeklädnad, 3 kkr. - Lite wax, rengöringsmedel, färg etc etc, 5 kkr ...och helt plötsligt kostade båten 60 kkr... Plus arbetet då, förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 30 Maj , 2012 Magnifik Midget är en bra liten båt som dock kan variera en del i kvalité beroende på vem som byggde den. Om det är rätt båtmodell för dig vet nog bara du själv -det beror på hur mycket utrymme, bekvämlighet och fart du vill ha. Personligen skulle jag inte satsa 5000:- på ett objekt bara för att den är billig. Innan du är färdig har den kostat det flerdubbla och det finns ganska många av denna båtmodell ute på annonser för priser mellan 10-30 000:-. Om du köper en båt i toppskick med nyare segel, motor och fin inredning så kanske du behöver ge 25 000:-. detta ska du då jämföra med att köpa och rusta en risig båt. segel -15 000:-, utombordare 8 000:-, nya dynor 5000:- o.s.v. kolla: http://www.blocket.se/helsingborg/Magnifik_Midjet_40048229.htm?ca=11&w=3 Sedan kan man få loss en Maxi 77 från 25 000 och uppåt (det finns ännu billigare) och då har man en helt annan båt med både mera plats och fart. Ett betydligt bättre köp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 30 Maj , 2012 Jag är tidsoptimist och är väldigt positiv till att köpa och renovera. Problemet är bara att om man använder den klassiska regeln: Beräkna eknomiska och tidsmässiga förutsättningar som du har själv och endast innefattar allt du måste göra.Gånga tid och pris med tre, (3), så ligger du väldigt nära sanningen. Men den formeln gäller bara om du håller dig till vad du bestämt dig för att göra från början och inte hittar på något ytterligare att göra i samband med vad du tänkte när du startade. Knepet är att begränsa sig och det är det svåraste som finns, som Queen sjunger I want it all and I want it now. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 31 Maj , 2012 Tack för bra synpunkter. Fördelen med ett objekt är att jag kan sprida ut kostnaden för renoveringen på några år, känns bättre det än att ta ett lån på x antal kr. Frågan är om det är mödan värt att renovera en MM ? Finns ett flertal på blocket som ser fina ut för 10-15 tusen. Hur är det att segla med MM, liknar den en IF i egenskaperna ? Mvh Saltvik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 31 Maj , 2012 Är väl alltid billigare att köpa komplett medxde grejer man annars köper till än att köpa allt själv varteftersom. Så isåf är det väl bättre att vänta tills en fräsch av samma typ kommer ug på annons. Men de kanske är till salu sällan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 31 Maj , 2012 Nej, Magnifiken är kvickare i rörelserna med sin korta långköl samt har en rigg som inte är lika trimbar jämfört med en IF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 31 Maj , 2012 Jag har en plan att inom några år ta kanalerna ned till Medelhavet segla runt lite där och leva bohemliv. Den båt jag har klarar det men den är i minsta laget att bo i fler än några nätter. Därför tänkte jag att den här MM kanske vore bättre att ha, den är ju helt klart rymligare inuti men det finns ju en uppsjö av båtar att välja på så det kanske är lika bra att hoppa över den. Skall hålla utkik efter en Vigg istället tror jag, den har vad jag sett större sittbrunn än MM, något jag tror är en fördel på varmare breddgrader. Kanske är lite bättre kvalitet på den också, Viggen är väl varvsbyggd ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 31 Maj , 2012 Att båten stått på land några år och ser risig ut behöver ju inte betyda att det kostar en förmögenhet att få den OK. Är det mest kosmetiskt och renovering/utbyte av trädetaljer och liknande så behöver det inte bli så dyrt om man gör det själv. Kolla skicket på det väsentliga, rigg, köl, roder, segel etc. Har båten varit ordenligt täckt med dynor etc. urplockat kan det ju vara en billig båt bara för att den ser risig ut. Sen skulle jag personligen inte köpa en ny motor för 10-15000:- när det finns en uppsjö av begagnade för en bråkdel på blocket. Håller dock med om att vill man ha allt i nyskick så är billigaste sättet att köpa nytt eller nästan nytt. Allt beror på vilka krav man har. Har själv en Ansö 31 som jag köpte billigt då den inte använts ett par år då backslaget var trasigt och kyllimpan sönderfrusen. Fixade det så fort som möjligt och har nu en fungerande båt som fortfarande har en del att fixa kosmetiskt men det gör jag eftersom. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 31 Maj , 2012 Riro, skulle du verkligen gå genom kanalerna i Europa med en billig gammal utombordare från Blocket..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 31 Maj , 2012 Nej, men jag skulle vänta med att köpa ny motor tills jag skulle åka då jag är söker på att jag köpt rätt båt för ändamålet. Citat Saltvik Jag har en plan att inom några år ta kanalerna ned till Medelhavet segla runt lite där och leva bohemliv För övrigt så visste du inte till vad han skulle använda båten när du föreslog en ny motor för 10.000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 31 Maj , 2012 Han kanske inte skrivit det direkt, men mitt mellannamn är Saida... :-D Mer allvarligt, de motorer som säljs på Blocket och som är i ok skick är inte speciellt billiga. Därav anledningen att jag rekommenderade nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dustin 0 Postad 4 Juni , 2012 Håller själv på att renovera en gammal Midget... Min första båt och likt din var min riktigt risig när jag köpte den. Gav 6000 för min och jag har rensat ut den helt och hållet, skrovrent inne i båten. Jag kör verkligen budgetrenovering och är uppe i en totalkostnad på ca: 16000 och där ingår: Båt: 6000 Transport gbg - Lysekil: 3500 Övrigt material (mestadels plywood): 6000 Kommer behöva handla en lite till innan allt är klart, men jag räknar helt klart med att klara mig under 20.000 när allt är klart. Inte nog med att jag har en helt fresh båt, jag lär mig också väldigt mycket på vägen. Har inte haft bråttom utan är inne på 2:a sommaren med renoveringar nu och hoppas få båten i sjön strax efter midsommar. Lycka till hur du än väljer att göra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 4 Juni , 2012 Hårt arbete brukar kunna kompensera en tjock plånbok, allt tar bara lite längre tid att fixa. Din båt kommer säkert att bli väldigt fin när du är klar. Imorgon skall jag åka och kika en gång till på båten jag hittat. Ägaren skall ta med segel, motor och annan utrustning, Blir spännande att se vilket skick de grejorna befinner sig i. Priset på 5000 kan också diskuteras tydligen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 5 Juni , 2012 Efter att ha öppnat ruffluckan och klivit ned i båten tackade jag artigt för mig och for hem igen. Inuti var det säkert två dm vatten och diverse inredningsdetaljer låg och flöt ! Lägg till några getingbon och bilden är komplett... En annan sak som jag blev förvånad över var hur trång ruffen var, jag kunde inte sitta upprätt trots att det inte låg några dynor på kojerna. Tycker att min Hurley är väldigt liten inuti men det vete tusan om det inte är mindre utrymme i en MM ? Trots att den är fem fot längre. Låt vara att det finns en koj till i Midgeten men jag tycker att Hurleyn verkar ha mer stuvutrymmen. Magnifik Midget kan härmed alltså strykas från min vill ha lista ! Saltvik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 8 Juni , 2012 Du som redan har erfarenhet av Hurley. Varför inte gå vidare med H22 istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 13 Juni , 2012 Hurley 22 verkar vara en jättefin båt, men jag gillar inte den öppna ruffen... Jag vill kunna stänga till förpiken. En annan sak som kommer att bli avgörande vid nästa båtköp är höjden på bommen, jag vill kunna slå utan att riskera att få den i skallen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 13 Juni , 2012 Angående bommens höjd, du kan skära storseglet så att bomnocken kommer upp något. Du kan då köpa vilken båt du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 13 Juni , 2012 Det kan vara svårt att i den prisklass du siktar på hitta en båt där du kan stå rak under bommen. Billiga båtar är korta. Korta båtar har inte så hög bom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 13 Juni , 2012 Hade väl inte tänkt att stå under bommen direkt, men att hitta en båt i rimlig storlek med hög bom skall nog inte vara något problem ? Maxi 77 tex. Får man bommen i huvudet på den när man sitter i brunnen måste man nog vara 3,5 meter lång..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser