ahult 0 Postad 30 Maj , 2012 Hej! Har lite problem med en av mina Tamd 41:or som går väldigt hårt. Har nyligen justerat ventilspelet då jag trodde detta skulle lösa bekymmret, men tyvär inte. Tänkte då att tändningen kanske stod fel..? Hur ställer man i sådana fall in den? Tack på förhand adde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 30 Maj , 2012 Hej! Jag är inte rätt man att svara på detta men prova att gå in på http://www.drevia.se/ och ställ frågan i deras Volvo Penta-forum så bör det bara ta en dag eller två innan Fredrik Häller svarar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 30 Maj , 2012 Gå in på www.baatplassen.no och bli medlem så kan du ladda ner verkstadshandbok för 31-44 motorer. Där står allt, bla. hur man ställer insprutningstidpunkt. För att göra detta måste du ha en indikatorklocka och adapter för insprutningspumpen samt en sprint för svänghjulet som låser motorn i ödp. Du skriver att motorn går väldigt hårt? beskriv lite mer så kanske du kan få tips på felkälla. Ryker den? Får du fullt varvtal? TRött? mm. Rister på tomgång? Öppna oljelocket och kör, blåser den då? Spela gärna in en film och lägg ut på youtube. Larban Senast ändrad av larban | 30 maj 2012 | 18:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 30 Maj , 2012 Insprutningsvinkeln ändrar sig inte av sig självt, om det inte är något fel på pumpen. En droppande spridare kan orsaka hård gång, och ibland oljud som låter som mekaniskt slammer. Jag skulle nog kolla spridarna först. Om motorn går hårt på tomgång, kan man prova att lossa ett spridarrör i taget, och se om den hårda gången försvinner . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahult 0 Postad 31 Maj , 2012 Tack för er input! Symtomen märks tydligast när man först startat den friska motorn och den går på tomgång, nrä man sedan startar nr 2 märkar man tydligt hur mycket hårdare råare den går. Den vibrerar/låter mera helt enkelt. Jag tycker nog inte den ryker märkbart mer än babords motor. På lite mer gas än tomgång märker jag inga skillnader i effekt mellan motorerna. Det är framförallt på tomgång. Ska försöka ladda ned handboken och skriva några rader på Drevia. Verkar dock som forumet är stängt för nya inlägg nu. Tack ska ni ha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 31 Maj , 2012 Hej! Jag hittade rutan där man skriver i deras forum, men om du kikar längst ner på den sidan ser du en länk så att du kan mejla Fredrik Häller direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 31 Maj , 2012 Har det alltid varit så eller har det kommit efter hand? Är dt samma utgåva av 41 an? A, B, P? /Larban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 31 Maj , 2012 Har du kollat tomgångsvarvtalet? Om det är för lågt (se manualen och mät) och motorkuddarna börjar bli lite ålderstigna så rister och skakar de flesta dieslar. Lita inte på varvräknarna för detta, de visar alldeles för grova siffror, bättre att mäta direkt på remhjulet på vevaxeln.Har du dessutom en kraftig generator på den motorn kan den dra ner tomgången ytterligare i början om batterierna tar mycket laddning. Att insprutningsvinkeln skulle ha ändrat sig är inte så troligt om du inte skruvat på insprutningspumpen. Senast ändrad av s59746 | 31 maj 2012 | 13:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser