guzztav 9 Postad 30 Maj , 2012 Jag har problem med min fartlogg, elektronisk Silva, ej vajerdriven, får ingen fartangivelse men plastpropellern verkade helt ok vid sjösättningen. Nån som vet vad man kan göra själv eller vart man kan vända sig för servicehjälp? Det rör sig om en segelbåtslogg och den är väl runt 15 år gammal. Själva displayen funkar men visar bara på noll under segling. Det kan väl ha kommit in nåt i plastpropellern som hindrar, har varit för kallt att dyka och se efter, men jag misstänker ngt elektriskt vajsing - någon som har erfarenheter och goda råd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 30 Maj , 2012 Intressant, jag har oxå en silva och exakt samma problem. Rätt trist att inte se farten när man seglar. Har även samma problem med ekolodet. Streck på displayen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nmop 0 Postad 31 Maj , 2012 Hej. Fick följande tips från NexusMarine: Det går att mäta signalen från loggivaren. Mät mellan gul och jord. >Spänningen ska ligga mellan 0V och 5V när paddelhjulet snurrar. > Mvh NP. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 31 Maj , 2012 Jag har också en ganska gammal Silva-logg, Sea Data. På min DC är givaren monterad på akterspegeln, jag gissar att du har en som sitter genom skrovet. Oavsett så är den förmodligen tillverkad av Airmar som har en mycket förnämlig supportavdelning på webben. Testet som nämns för att testa om givaren funkar som den ska beskrivs här: http://faq.airmar.com/index.php?action=artikel&cat=1&id=39&artlang=en Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser