IW23 0 Postad 3 Juni , 2012 tack för tipset om det lite mindre köket flaskan! Ska ner till båten och mäta snart, hade tänkt köra ett 1lågigt origo om ett 2 lågigt skulle vara för stort för den avsedda platsen. Är det någon som har erfarenhet av origo OCH ett annat MODERNT kök? Jag har hört att spritkök var sämre förr, att de utvecklats tex vad gäller effekt. Vore toppen att veta om flera av de som tillverkas nu är lika bra som varandra, eller om tex origo ÄR i en klass för sig. Den smarta flaskan står med på inköpslistan nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelno 7 Postad 3 Juni , 2012 Varför inte ett fotogenkök, det jobbiga är förvärmning men när det är klart så det bästa köket. Optimus 155 är för mig det självklara valet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissjolle 0 Postad 3 Juni , 2012 Själv hade jag aldrig valt något annat än gasolkök. Märkligt nog tenderar det att finnas en oerhörd rädsla för dessa bland båtfolket. En rädsla som inte grundar sig på fakta utan är helt irrationell, som så många utav våra rädslor. Gasolkök används av vandrare, husvagns- och husbilsägare, i storkök och en hel del hushållskök. Inte minnst i andra länder. Utöver det så finns det en gasolgrill i mer eller mindre varannan villaträdgård. Gasol är förvisso inte ofarligt, men det är knappast farligare än alternativen. Med ett gaslarm och en fungerande näsa så upptäcker man läckor snabbt, och även om en läcka skulle uppstå så är det inte någon jättepanik, det är väldigt svårt att få till en gasexplosion. Att undvika en läcka är enkelt, snabb inspektion efter sprickor inför varje utfärd räcker, och lämna inte systemet trycksatt i onödan. Spritkök tycker jag inte om, sotar ned, risken för att spilla är stor och man behöver vänta länge innan man kan fylla på igen. Det räcker med en liten droppe bränsle i kastrullen för att maten inte längre ska vara ätbar, och det kan man slå sig i backen på att det händer när det är dåligt väder, trötthet och hunger har drivit moralen i botten och alternativen är få. Nej, gasolkök hela vägen säger jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 3 Juni , 2012 Gasol är det som gäller både i hemmet och båten. Sprit/elkök är rena skiten i jämförelse anser jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 3 Juni , 2012 En gång under alla år har jag haft brandsläckaren i gång på båten pga oförsiktigthet med ett origo som jag sålde dan efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 3 Juni , 2012 Undrar lite över hur man hanterar spriten så att man får den i maten? Fanns det kanske en del innanför västen också (haha)? Personligen fyller jag på behållarna i sittbrunnen på behörigt avstånd från mat och skärbrädor. En full behållare brinner i 4-5 timmar och det är inte särskilt svårt att beräkna när det är dags att fylla på igen. Om spritköket sotar använd då Origonol. Tror inte att jag har hört någon klaga över sot som använder detta bränsle. Till skillnad från Tenol som ska vara ett likartat bränsle, men som uppenbart ändå ger sotiga kastrull- bottnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 3 Juni , 2012 jo det är ju det som är det fina, om man är oförsiktig med ett spritkök kan man sannolikt sälja både det och båten dan där på, men med gasol har man nog varken kök eller båt kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 4 Juni , 2012 Har använt både, gasol, sprit och fotogen i olika båtar och alla funkar bra tycker jag. Det är lite olika hantering, men i stort är resultatet mest beroende på användaren och kökets utformning. Fotogenköket bedömer jag som säkrast eftersom fotogen inte brinner så bra om man spiller ut det. Gasol och sprit anser jag är ganska likvärdigt när det gäller risker med brand/explosion, med fördelen för sprit som man ofta direkt märker om man spiller ut. Naturligtvis kan spriten rinna ut ur vissa kök, men det tror jag inte är så vanligt. Spilld gasol upptäcks dock med ett gaslarm, så i stort sett samma risk alltså. För att slippa sot kan man blanda i ca 5 % vatten i spriten. Jag vet faktiskt inte varför det funkar, men det gör det - i alla fall på de kök jag prövat. Funkar även på enkla campingkök. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissjolle 0 Postad 4 Juni , 2012 Varför skulle man inte ha någon båt kvar att sälja efter en gasläcka? Att råka spilla köksbränsle på maten är lättare än man tror, även utan något innanför västen. Det är lätt hänt att man råkar få lite på fingrarna när man ska fylla på, eller att man råkar spilla lite på köksutrustning, typ kniv eller skärbräda, när man behöver fylla på mitt i maten. Jag finner det mycket konstigt att det finns en så utbred rädsla för gasolkök bland svenska båtägare. Man gör ett klipp på blocket och slänger ut gasolköket till förmån för ett spritkök det första man gör, annars kommer ju hela hamnen explodera! När det väl är gjort så åker man med ett leende på läpparna bort till bensinbryggan och tankar fullt utan att ha kollat hur jordningen av tanken ser ut... suck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 4 Juni , 2012 så här tänker jag: gasol och sprit ofarligt om rätt skött. gasol: tar mer arbete att sköta på RÄTT sätt. sprit: utöver fylla på bränsle efter att ha gjort av med 4 timmars matlagning, inget jobb. För den extra bekvämlighet gasol erbjuder är det inte värt det extra jobb som kommer med på köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissjolle 0 Postad 4 Juni , 2012 Vilket extrajobb är det som tillkommer? Att titta på slangen så det inte finns några sprickor tar inte många sekunder och det är faktiskt inte nödvändigt att göra varje gång. Är de fräscha när man sjösätter på våren så kommer de hålla hela säsongen. Misstänker man att de inte gör det så byter man med en gång, tar inte många minuter. Du får det ju att framstå som att det krävs en halvtimmes förberedelser för att koka lite tevatten! De flesta belackarna utav gasolkök verkar inte ha någon egen praktisk och långvarig erfarenhet utav de kök de avfärdar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 4 Juni , 2012 Håller med Trissjolle, vad är problemet med gasol? Även sprit och fotogenkök bör ju kontrolleras en gång per säsong. Det finns inget övrigt arbete med gasolköket, funkar precis som gasspisen hemma... ... och nästan som elspisen, man sätter på plattan och trycker på en knapp så att gasen tänds. Här kommer den enda skillnaden i arbetsinsats, man måste hålla inne vredet i 5 sekunder för att lågan inte ska slockna. Jämfört med spritköpet så lipper man ju tända en tändsticka, så det går nog på ett ut. Mackey Senast ändrad av Mackey | 04 juni 2012 | 14:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Juni , 2012 Hej, Jag har haft spritkök länge och har därför försökt få litet pejl på detta med säkerheten genom åren. Kan kort sammanfattas; Spritköks bränslebehållare/brännare är ju öppna och därför utan övertryck. (Fotogenkök har övertryck vid användning och en lång brinnande stråle kan därför spruta ut vid eventuell läcka.) Etanolen kan inte rinna ut om det lutar, luddet i behållarna suger upp vätskan. Brukar rent av vända och skaka behållarna efter påfyllning för att kolla att maxnivån inte överskridits. Inget underhåll behövs normalt, förutom lite rengöring från brandfarligt matfett etc. - Etanolens slutna påfyllnadsflaskor exploderar lättare än motsvarande för bensin skulle göra. Luftmängden ovan vätskeytan är rejält explosiv vid sommartemperaturer. Motsvarande temp för bensin är -10 till -40 grader. Se fig sid 16 ...http://www.sp.se/sv/units/fire/PublishingImages/BRd/ETANKFIRE/Etankfire workshop Nov 1-Prev researchHP.pdf - Etanolens låga påstås vara svår att se, låt svalna innan påfyllning brukar det rekommenderas. Själv har ett tvålågigt Origo av äldre modell som jag fixat en enkel fjädervåg till för att snabbt kontrollera mängden bränsle, så några avbrutna potatiskok råkar jag inte ut för numera. Man bör aldrig låta bränslemängden bli för liten, luddytan bränns* och det svider dessutom i ögonen. Sot på luddytan måste sen krafsas bort för att få normal förångning igen. Man släcker lågan enklast med ett litet metallock, som nog kan kyla litet också om det är extra tjockt. Kalla brännare avdunstar inte så mycket med bara sådana metallock, har faktiskt lyckats tända efter vinteruppehållet utan påfyllning. Mitt kök sotar kastrullers undersidor, är dragkänsligt och har inte så hög effekt. Tar 8 minuter att koka upp 1 liter rumstempererat vatten. Men på semestern har man väl inte så bråttom, man vänjer sig och jag skulle inte komma på tanken att byta ut köket. Sen edit: *) Inte bara bränns, pga torrheten glöder dessutom luddet länge efter att man släckt lågan. Har själv sett detta stinkande och som sagt ögonsvidande fenomen en mörk afton. Kvardröjande glöd i alltför tömda brännare är månne grunden till rådet/myten låt svalna snarare än nån mystisk osynlig låga kan jag fundera? (Kan iaf själv inte förstå annat än att brännarlågans brinnande gasflöde är 100 procent släckt i det ögonblick då man känner med handen helt nära ovan brännarröret, borde väl för tusan brännas annars??) Senast ändrad av Thomas-1 | 08 juni 2012 | 13:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser