Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
IW23

säkrare med spritkök än med gasol?

Rekommendera Poster

Funderar på att slänga ut gasolköket och sätta in ett spritkök.
Om kostnad för anläggningen eller drift inte är en faktor, och om jag kan skippa bekvämligheten gas erbjuder för att det är bättre fart och inte behöver fyllas på: vad är nackdelarna med spritkök rent säkerhetsmässigt?

stämmer det att ett bra kök inte läcker när det lutar?

om man bara har vett att inte fylla på sprit när värmaren är varm, och alltid ser till att inte spilla när man fyller på: vilka risker finns kvar?

 

tacksam för alla tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha ett säkerhetstänkande och är medveten om risker med olika bränslen, så varför slänga ut gasolen? Montera en gasvarnare i stället för att investera i ett nytt spritkök. Detta var inte svar på din fråga utan en fundering. På din fråga får jag svara: Hanteringen och förvaringen av spritdunken och nackdelen med sot på kärlen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga risker, jag bytte från sprit till gasol, och kan aldrig tänka mig något spritkök igen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra kök skall inte läcka när det lutar, åtminstone så länge du inte överfyllt behållarna. Spriten skall ligga bunden i en absorptionsmassa.

Om du fyller ute, endast vid kall behållare, och förvarar spriten på ett bra sätt är det nog väldigt säkert. Det du får som nackdel jämfört med gasol är: sämre effekt, större bränsleförbrukning (volymmässigt - har inte kollat i pengar), sotiga kastruller, högre kolmonoxidavgång och i mitt tycke en stickande doft. Fördelen är ett synnerligen enkelt system där inget kan gå fel om du hanterar det rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kanske största fördelen som jag kan se med vårt spritkök är att vi väldigt lätt kan ta ur det ur båten och sätta oss på en klippa och laga mat om vi skulle önska detta. Kan ju vara trevligt då man skall grilla. Sedan tycker jag personligen att spritköket är rätt smidigt i hanteringen, man behöver inte ha någon extra plats för behållaren och säkerhetsinstallationerna är minimala i förhållande till gasol där du löpande måste hålla koll på slangar och anslutningar. Nackdelen är väl den att effekten är något lägre jämfört med gasol samt att man kan få sot på kärlen men det beror också på vilket bränsle man väljer att använda. Sotet ser jag som ett mindre problem då jag valt att använda kokkärl som inte är av nyaste slag då gör det inget om de missfärgas. Jag bakade faktiskt sockerkaka på vårt Origo kök förra sommaren i vår Omnia ugn, gick kalasbra.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår förra båt bytte vi från gasol till sprit och jag var väldigt nöjd med spritspisen, åtminstone när jag använde origos egen sprit origonol. Men.... så här i efterhand kan man fundera på om det var så smart. Spritspisen kostade 2000 kr. Nya slangar, kranar och infästningar m.m. till den befintliga gasolspisen hade kostat kanske 500 kr.

Det är riskfyllt att fylla på spritspisen, särskilt om den är het (och det är den ofta just när man fyller på). I övrigt är den säker. Med origonol (eller vad det nu hette) fick man bra effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att byta ut lite komfortutrustning i min båt. Kylen (nuvarande är en -icke helt energieffektiv- SuperCool ACD). Värmaren (Ardic MiiniMax dieselvärmare) vill inte riktigt vara med i leken och köket är ett gammalt Origo spritkök som oavsett bränsle (T-röd, Tenol eller T-röd Metanol hemmablandning) sotar kärlen nåt så förbannat. Nu åker skiten ut och ersätts med gasolprylar istället. Det jag mest har emot sprit som bränsle är först o främst att det sotar så in i hlvte men även att det har en förmåga att ta slut i behållaren mitt i matlagningen och då får man vänta tills det svalnat av innan man kan koka klart potatisen, grädda färdigt sockerkakan eller vad d nu är man gör. Nu är iofs mitt kök gammalt och nya behållare kanske är bättre men jag tycker även att det verkar som om spriten dunstar om det är varmt en längre tid, även utan att man eldar i köket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fundering jag haft länge är: Hur får man ur gasol ur en båt OM det har läckt?

Som ni naturligtvis vet är gasol tyngre än luft och gasolen lägger sig då i botten av båten.

Att vända båten upp och ner är kanske inte så lätt, inte heller kanske borra hål i botten, eller vattenfylla densmiley.

Så finns det nån som vet?

Dum fråga kanske, men... nog så viktig



Senast ändrad av grangesdanne | 30 maj 2012 | 13:26



Senast ändrad av grangesdanne | 30 maj 2012 | 13:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Gasol är bara brännbar (och explosiv) vid en specifik blandning med luft, har för mig att det ligger på 2-10% andel gasol. Men att få ut den ur kölsvin m.m... Hmm. Rejält korsdrag? Hjälpa till med en gnistfri fläkt? Vifta med något stort? Luftsug??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att spriten avdunstar när du inte använder spisen. På den nya spis vi köpte la man gummilock över öppningarna för att hindra avdunstningen. Sådant försvinner säkert på en gammal spis.

Man skall använda origonol eller hälla en sked vatten i rödspriten för att hindra sotning. Fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, nä gummilock finns inga, bara plåtditon. Origonol är (vad jag vet) detsamma som Tenol? Alltså rödsprit blandat med (har jag för mig) ca 30% Metanol. Vatten har jag provat, men sotar likfrb.. Kanske behållarna helt enkelt är slut. Häller man vatten i bränslet borde väl verkningsgraden dessutom bli (om än marginellt) sämre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo gasol behöver syre (luft) för att antända men det finns det gott om, ca 20% av luften innehåller syre, finns direkt ovanför gasolen.

Korsdrag: Går inte, du kommer inte ner till botten med det, OM du inte gör hål där :-)

Gnistfrifläkt: Vad skulle det vara förslags då, jag vet då inte? Den måste ha en väldig kapacitet.

Vifta: Nej du får inte bort allt, det blir tillräckligt kvar för att få en mindre explosion (brand).

Luftsug:Svårt att suga upp med en luftsug, eftersom gasolen är tyngre.

Så frågan kvarstår.



Senast ändrad av grangesdanne | 30 maj 2012 | 15:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En luftsug måste väl fungera, grus är också tyngre än luft och går att suga upp med luft.(dammsugare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Gasolen behöver blandas med rätt mängd luft för att bli brännbar, så bara för att man har fått en läcka och det finns luft omkring innebär inte nödvändigtvis att det hela är explosivt eller ens antändligt. Sen är den nog hyfsat lättflyktig även om den är tyngre än luft, så jag tror med tiden att det går att ventilera bort. De olyckor som sker beror mig veterligen på att typ en hel flaska läckt ut i ett slutet rum och blandat sig med rätt luftmängd för att kunna bli explosiv.

Såg en engelsk film från ett båtprogram där dom försökte provocera fram en gasexplosion i en segelbåt. Det visade sig vara väldigt svårt, och de fick fuska om jag minns rätt. Här är en länk (förhoppningsvis klickbar):

Hinner inte kolla hela filmen nu för att verifiera om jag minns rätt eller ej...



Senast ändrad av ArneRadar | 30 maj 2012 | 15:28

Har försökt göra länken klickbar men går ej, är väl skit bakom spakarnawink



Senast ändrad av ArneRadar | 30 maj 2012 | 15:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smileyDet funkade med adressen, jag såg filmen, tackar. Fränt, men är glad att det inte var min båt med mig ombord.

Ja det var tydligen inte så lätt att få till en smäll, men skulle gasläckan drabba mig, small det utan gnista, med min tur.laugh

Jag kanske inte behöver vara rädd att skaffa gasol, men undrar iaf hur man får bort den.

Har även frågat de inom brandförsvaret, men inte fått något svar,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att allt förr eller senare går att vädra ut.
Det är liksom inte så att gasolen klistrar sig i kölsvinet, bort mel luckor, öppna allt som går, vifta och det försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte rekommendera dammsugare för att sanera gasol, stor risk att dammsugaren blir en eldkastare när gasol/luftblandningen antänds av gnistorna i dammsugaren (både el och statisk elelktricitet).

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om det vore en öppen båt typ eka, ja då skulle det kanske funka, men inte i en täckt båt.

Det är naturligtvis inte som klister, men tyngre än luft...

Hur ska man kunna vifta ur det ur mellanrummet botten och innergolvet...?

Nä det skulle bli ett viftande med stormstyrka

Det är möjligt att tiden kan ta bort det, men då är frågan hur länge man orkar vänta... jag har bara 16 år till pension...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som alltid, handhavandet som är problemet ! Stäng kranen på flaskan efter varje användande så borde risken minimeras . Spritens problem är när den tar slut mitt i ett matkock , hur gör ni då ....väntar tills det svalnar ? Vill man fylla på innan , hur mycke finns kvar så det inte blir överfyllt ? Finns en del parametrar att ta hänsyn till ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om spriten tar slut under matlagning kan man ofta byta till den andra brännaren. När gasen tar slut under matlagning slocknar hela spisen. Det gör den ofta när man har som minst lust att dra på sig ytterkläder-ev. regnkläder för att gå ut och byta till ny flaska. Det är också lätt att förebygga att spriten tar slut, man fyller helt enkelt på med jämna mellanrum-det gör man knappast med gas. Tycker heller inte att sprit sotar så farligt om man använder Tenol/Origonol. Slängde ut min gas-spis för några år sedan för att jag inte litade på installationen. Det har jag aldrig ångrat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna alla luckor i båten så försvinner snart gasen. Lukta under durkar och vifta med en skärbräda eller kartongbit så det blir fart på luften.

Vi hade en full 2-kilos som reserv och den började pysa pga värmen i stuvfacket. Det var c:a 40 grader varmt där och det tålde inte sprängblecket, en slags säkerhetsventil som kunde ha blivit vår död.

Hela båten luktade gasol och vi öppnade försiktigt alla luckor och rörde inget elektriskt. Efter c:a en timme kunde jag gå ner i båten och sniffa under durkarna. Efter nån timme till kunde vi flytta in i båten igen.

Efter den incidenten blev det en gasvarnare som dock är okänsligare än luktsinnet. Man känner tydligt gasollukten innan den börjar bli tändbar.

Gasolflaskan som läckte ställde jag på Räddningsverkets inrådan ute på ett öppet fält i blåsten så den fick läcka ut all gas vilket tog nån timme.

Det underlättar säkert mycket om det blåser. Är det helt stilla får man vara mycket försiktig och försöka fläkta ut det med nåt som inte är elektriskt. Lättare sagt än gjort.

Kanske vänta tills det börjar blåsa eller försiktigt få fart på båten kanske med bogsering. Ligger båten i hamn bör den flyttas till plats där den inte kan bli farlig för andra båtar så då kan man passa på att fläkta ut gas.

Troligen vill gasen blanda sig med luften på kännt fysikaliskt manér så det ordnar nog sig själv med tiden. Gäller under det man väntar att ingen termostat, relä eller nåt som kan ge en gnista kan sätta eld på gasen. Har man inget elektriskt igång i båten kan man våga stänga av huvudströmmen och försiktigt ta sig ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi kör sprit.

lätt att hand ha,luktar gott och spiller man är det ingen fara. Gasol är jag lite rädd för och i vår båt tycker jag det skulle ta onödigt mycket plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var saken avgjord. Hrllre fylla på tenol ofta än att gå igrnom slangar etc varje år. Dom jsg förstår det kostar en bra dräneringdhink en slant och ett sprillans nytt origo är en lägre kostnadsh slipper göra ny genomföring. Fast inget sv detta avgjorde utan säkerhet går först. ang extra tub till gasol så har jag förstått det som att då är det ytterligare en dräneringshink som gäller ang gasol i kölsvinet har jag läst att det kan e ösas ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta alla stavfel. smarttelefon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta alla stavfel. smarttelefon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sånt här spritkök i min båt, inköpt på Seasea. Mycket smidigt format då det är betydligt mindre än Origo:s klumpigare. Lätt att ta med sig upp på klipporna om man redan sitter och grillar och tänker göra något till.

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=46212

Spritbehållarna är på endast 2 dl så man slipper att bränslet hinner förångas innan man ska använda köket, vilket i sin tur betyder att jag fyller på precis innan jag ska använda det.

Med en extra behållare riskerar man inte övertändning som när man fyller på en het behållare.

Extrabehållarna är billiga, 79:-

En sån här flaska med pip har jag för just detta.

http://www.clasohlson.com/se/Vattenflaska-Asaklitt-0,7-liter/Pr311924000

 



Senast ändrad av pseudonym | 31 maj 2012 | 09:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera förvaras reserven i ankarboxen i fören. Dränerad och på säkerhetsavstånd.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget kök är säkrare/farligare än den som använder det.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...