Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Makkansjogren

Nybörjarfrågor

Rekommendera Poster

Hej på er alla! Jag och sambon är väldigt sugna på att skaffa oss en båt att skvätta runt på sjön med. Båten skall användas i en ganska stor sötvattensjö för sol, bad m.m. Någon form av utbildning kommer vi skaffa oss och vi tänkte lägga runt 50.000 på båt. Några funderingar som jag har är följande: 1. Vi har tittat lite på styrpulpeter men blir mer och mer sugna på någon form av daycruiser. Är daycruiser en dålig modell som första båt? 2. Daycruisers kommer inte allt för sällan med inombordsmotor, vad ser ni för nackdelar med det? Största fördelarna som jag ser är dels att man får bort den fula motorn (:D) och dels att det oftast får plats en bred och fin badstege. Men det finns ju så mycket mer; service? Förbrukning? Analys vid inköp? M.m Kan ni tänka er att hjälpa oduglig gröngöling med tips? Exempel på båt är: http://www.blocket.se/goteborg/Daycruiser_Crescent_66_40686174.htm?ca=16&w=2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En inte alltför tung och gärna grundgående båt är en bra nybörjarbåt. T ex en DayCruiser.

Inom/utombordare. Efter att ha blivit av med 3 utombordare (Yamaha fyrtakt 50hk) på 2 år så gav vi/jag upp. Sålde sommarstugan och köpte en stor motorbåt med inombordare där det INTE går att enkelt lyfta av motorn.

Diesel drar mindre soppa och man slipper brandrisken vid tankning.

Jag brukar prata om att hyra in en båtbesiktningman som inte har rosafärgade glasögon utan ger dig en rak rapport om skicket på ögonstenen. Kan vara lite dyrt för en investering på 50 000. Men det finns MYCKET dyra saker som kan krångla på en båt. En motor som är max 10 år, helst mindre än 5 år gammal är en bra start. Resten brukar vara någorlunde enkla saker att fixa själv.

Det finns två riktig lyckliga dagar i en båtägarens liv; den dagen han köper båten och den dagen kan säljer den. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med i allt Anders_St skriver utom möjligen ålder på motor. Här tycker jag man kan fundera lite på var och hur båten är använd och om den är sötvattenskyld (inombordare). En marindiesel kan hålla väldigt länge (minst 5 000 timmar, kanske 10 000 = minst 100 000 M = minst 10 år) med bibehållna prestanda om motorn sköts bra.

Saltvatten = Välj en båt med nyare motor, mellan 5 och 10 år gammal tycker jag.

Bräckt eller sött vatten = Du kan acceptera en mer än 10 år gammal motor.

Sötvattenskyld = Ålder som bräckt eller sött vatten, men...
Kontrollera
- att motorn varit sötvattenskyld från början (eller i alla fall större delen av tiden).
- att fryspunkten på glykolen är minst -25 C
- att kylningen fungerar bra när du maxbelastar motorn under lång tid.
Eftersom kylningen går via en värmeväxlare som kan sättas igen något med åren kan kylförmågan minska.
Även glykolen gör att kylförmågan minskar, därför viktigt att kontrollera så att det är glykol i kylsystemet.
Tidigt på året när vattnet är kallt bör det vara god marginal till överhettning för att du ska klara kylningen när ytvattnet blir 25 C (nästan 20 C varmare än idag) som det faktiskt kan bli. Jag kan tyvärr inte ge några detaljer kring detta, någon annan kanske har någon tanke eller idé. Gå på känn annars och gör en bedömning av arbetstemperaturen vid maxbelastning. Du bör minst ligga 15 C under maxtemp tycker jag.

Kolla att sådant du förstår dig på är välskött, då ökar chansen att även sådant du inte förstår dig på har vårdats på ett bra vis.

Ett gammalt kapell är svårt att göra något åt själv (kanske går det inte alls att rädda) så det är bra om det är ganska nytt. Ett nytt kostar nog en 15 000:- kr (en ren gissning).

En båt med marinkonverterade Volvo-bils-motorer kan vara en fördel då dessa är relativt lätta och billiga att hitta reservdelar och/eller utbytesmotorer till om olyckan skulle vara framme.

En daycruiser som (hjälpligt) går att övernatta i ökar möjligheterna så en Crescent 66 är rätt tänkt tycker jag. Tänk på Anders rekommendation om att liten och lätt båt är bra för nybörjare.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för bra svar!

 

Just en Daycruiser känns roligare att äga i det långa loppet och speciellt med tanke på om det börjar regna eller om man vill sova över någon gång.

Vad gäller kylningen - vad innebär sötvattenkyld? Båten jag har som exempel i mitt första inlägg har ju t ex gått i saltvatten, kan den fortfarande vara sötvattenkyld? (Dvs någon form av slutet system)

Har även fått reda på att i det fallet finns temp-sensor installerad så det bör ju vara ganska lätt att kolla hur den mår i det fallet.

 

Sitter på jobbet nu så återkommer förmodligen med fler frågor senare! :-)

Tack till er båda!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en båt som har gått i saltvatten kan vara sötvattenskyld. Det är där sötvattenskylningen gör mest nytta.

Tänk dig en vanlig bilmotor med kylare. Du har då ett slutet kylsystem med sötvatten och glykol i motorn. Vattnet kyls med luft i kylaren.
En sötvattenslyld marinmotor är på samma vis utrustan med ett slutet kylsystem med sötvatten och glykol i. Skillnaden är att vattnet i motorn kyls med vatten från sjön istället för med luft. Kylaren är utbytt mot en värmeväxlare som sjövattnet hela tiden pumpas igenom. Det är värmeväxlaren som kan bli lite igensatt och tappa lite av kylförmågan.

En marinmotor utan sötvattenskylning tar in sjövatten direkt in i motorn. Det är därför det är klokt att väga in om båten gått i salt eller sött/bräckt vatten när man ska köpa begagnat och det är därför det är viktigt att sötvattenskylningen varit moterad på motorn från början.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Nu är jag helt införstådd med vad det betyder :-)

Hur är det med att lägga i backen för att bromsa båten, kräver det backspel och är det i så fall standard?

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag insåg också det, men jag är inte helt säker.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag trollar inte, är bara helt okunnig och blandar ihop saker ibland :) Ordet jag tänkte på var backslag och jag har nog missförstått en text jag läst och inte alls associerat detta till att vara växellådan eller backläget. Förstår nu att frågan är helt otroligt rolig, men alla indianerna har inte hoppat i kanoten än. Men det kanske kommet ;-) Ursäkta min dumma fråga!

 

Senast ändrad av Makkansjogren | 30 maj 2012 | 21:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får vara okunnig här yes

Dock har vi vi haft och har en del tomtar och troll här på MG.

 

Båtmotorer har fram, bak och neutral.

Backen används precis som du är inne på för att reversera och bromsa båten. Viktigt är då att man kan lita på motorn att den inte tvekar för då kan man hamna i bryggan vid tilläggning.

Backslag på vissa innombordare har en avstängningsfunktion för att möjliggöra att växeln går i och viktigt att denna fungerar rätt. Den stänger av motorn ett kort ögonblick men om den är felaktig släcker den helt motorn.

 

Fråga på bara och åk runt och kolla på båtar så lär du mera. Lita inte på alla handlare för en del är värre än hästhandlare. (egen erfarenhet)

Vi hade själva hoppats komma runt med 70-80.000 när vi skulle skaffa båt men slutade med en helt ny för 175.000.

Lite dyrt men var ett bra alternativ då vi kunde lita på båten till 100% och kan vara bra som nybörjare då enda felet kunde vara föraren själv.

Idag är prisnivån riktigt hyffsad för begagnade båtar och man kan få riktigt bra båtar till hyffsade pengar. DOck runt 50.000 riskerar du att få en del problem som kan vara tuffa för en nybörjare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej lite sent för inlägget kanske men vi hade en flipper 700 som vi va väldigt nöjda med inombordare 140 hk funkar fint att lägga till med om man är grön. Drog 1.2 1.3 18kn Toppade 28kn Bra sovplatser laga käk gick utmärkt. Toa för dom som behöver. Dock är priset högre än 50 tusen Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötvattenkylning är en irrelevant beteckning har jag alltid tyckt.

Själv skriver jag istället glykolvattenkylning. Dels för att den som kör i Vänern, Vättern m.fl sjöar ju verkligen har sötvattenkylning utan att ha värmeväxlare. Dels för att ingen med slutet system använder sötvatten utan glykolinblandning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Det har gått lite slött ett tag då det är problem med båtplatsen vi trodde oss ha. Har därför hunnit justera mitt val av båt något då sambon gärna vill ha ett sportigare åk och jag ett behagligt. Vi har därför tittat lite på bayliner 1702 som verkar vara en just kombo som även går att övernatta i. Med risk för att dra igång ett inferno av bayliner-krig så undrar jag bara; bör vi direkt avstå från båten? Har hittat något för 65000 vilket är ok pris för mig. Har dock hört att man bör kolla efter missljud i motor (som på alla båtar) och fuktskador in änvändigt och i aktern. Har ni fler tips? Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...