Woody77 1 Postad 29 Maj , 2012 Hej! Är ny i båtlivet i vuxen ålder. Jag har båten på Hammarö(utanför Karlstad) och vet lite av den här delen av Vänern. Undrar om någon kan ge tips på bra ställen att åka till och även fiskeställen. Har hittils hittat till Söröa. Som fiskeställe har jag prövat utanför Skoghallsverket, i viken precis utanför. Mer en så har inte jag att komma med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 Maj , 2012 Oj, det finns massor. Som badställe är ju Sôa (V Söön) helt ok om man inte har nåt emot trängseln. Åt Grumshållet finns ju Sandön och på väg dit hittar du ju ex.vis Gåsen samt Onsön. Södra sidan finns en sandstrand och på nordsidan fina klippor. Fortsätter du en bit mot Grums finns Rövhålan kommer tyvärr inte för mitt liv på vad den heter på riktigt men där hittar du bl.a. grillplats och en bastu. Grums Båtklubbs uthamn, men alla är välkomna. Åker du istället åt andra hållet och alltså rundar H:ö sydspets har du inte långt till Nabben där KSS håller till, och inte många paddeltag därifrån har motorbåtsklubben sitt. Fortsätter du en liten bit till mot Kristinehamnshållet istf att svänga in till Nabben så har du ett par fina ställen inte så långt från varann: Timmeröarna samt Tormesöarna, båda fina naturhamnar, Vid Timmeröarna har du dessutom ett par fina bryggor skyddat från det mesta utom full storm på sydsidan. Kan vara rätt bra fiske i sundet mellan V och Ö Tormesön också. Har fått för vana att ta ett par tre kvällsabborrar att slänga på röken när jag ligger där. Vad gäller fiske: Storgrund, utanför V Söön brukar kunna hålla hyfsad abborre. Likaså ute vid Grisarna (Sydspetsen) brukar det gå en hel del abborre, dock sällan de där riktigt stora. Grov abborre även lite längre ut, på grundflaket vid fyren Tärnan. Gös brukar man kunna ta en och annan i Kattfjorden men tyvärr är de lätträknade. Desto fler skapliga gäddor mellan 6 och 9 kg. Tyvärr aldrig lyckats få större där även om det säkerligen bör gå en o annan i vattnen runt Gösskär, ganska precis rakt syd (Om nu inte den inbyggda kompassen har helt fel) fr Skutbergets Camping. Är det lax/öring du är ute efter är nog tyvärr de största chanserna förbi nu när vattentempen närmar sig 19 grader. Badade ute vid sommarstugan strax utanför Lillängshamnen i helgen och det var v a r m t i vattnet. Annars brukar det gå att få lax o öring om man cirklar runt Tärnan och Klacken. Finns säkerligen mer att säga, men f tillfället står d still Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 30 Maj , 2012 KillerBoo, det heter Ravhôle på värmländska. Tittar man på gamla kartor så kallades viken längst in mellan Bärön och Åsundaön för Rävhålan. Det har sedan förvandskats till Ravhôle, vilket jag antar ska vara det samma som det du skrev Rövhålan, vilket i sig väl är karlstadmål för Ravhôle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 30 Maj , 2012 Hej! Kolla på MarinWiki och fyll på med mera platser när du hittar dem, www.marinwiki.se Praktiskt och kostnadsfritt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 30 Maj , 2012 Nja, ska man vara riktig petig så är nog eg Ravhôla det riktiga... iaf tror jag det skulle skrivas ut så på Hammrömål Och du har helt rätt, Åsundaön var vad jag letade efter, men hade ingen aning om varifrån namnet kommit, stället har intemycket med ett rövhål att göra rent upplevelsemässigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 30 Maj , 2012 Öst sidan är vår favorit med Östra söön, Söökojan, Sättersholmarna. (lägg dig på nordsydan och bada på syd sidan) eller om du vågar dig till Jäverön, (det blir viskväll på bryggan den 19 augusti) Kärrholmen (där tom jag hittar kantareller) eller ända till Timmeröarna och Härö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser