Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Woody77

Underligt motorfel!

Rekommendera Poster

Ska försöka beskriva felet så gott jag kan. Jag har en mariner 75 hästars från -92, på min båt. Vi var ute och åkte i lite blåsigt väder idag. Verkade som båten lättade lite i en våg (vet inte om det har nått samband). Efter det verkade det precis som om motorn gick tungt. Drog av på fart o lyssnade. Inget konstigt hördes. Prövade att dra på igen. Först började den komma upp i varv för att sen direkt sacka. Vi stannade o tilta upp motorn men såg inget. Öppnade motorkåpan o kollade reglagen men inget där heller. Så vi startade o testade igen och då funka det precis som vanligt igen. Felet kom inte tillbaka under de timmarna vi var ute i alla fall. Teori på vad det kan ha varit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gissning är att det skvätte upp vatten på tändstift eller nåt som fick motorn att tappa tändning på en cyl. Torkade sedan av motorvärmen. hälsn. Skärlock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser tanken ut? Det kan ju vara så att det lilla hoppet rörde runt lite skit i botten på tanken som sugröret inte kommit åt när det varit lugnt och stilla men att det nu virvlade upp och täppte till. 

Annars är Forgus teori klart trolig.

Mvh
Fred

Senast ändrad av Flintstone | 30 maj 2012 | 12:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle i alla fall kolla bränslefiltret för säkerhets skull...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Ska kolla bränslefiltret och byta det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...