Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
jack66

Kabelkontakt till Eluttag på Johnson 6hk -82? Lik eller växelström?

Rekommendera Poster

Har sökt högt och lågt på nätet efter en kontakt som passar till uttaget på min Johnson 6hk -82.

Vet någon var man kan få tag i en sådan anslutning? den är trepolig och halvmåneformad hona. Läste någonstans att det är ett växelströmsuttag som sitter i motorn, Stämmer detta?  Tänkte att den kunde ladda mitt lilla MC batteri som driver mitt ekolod som förbrukar 0.85 A.  Men då behövs det alltså en likriktare. Är tacksam för alla funderingar och tankar kring detta.

post-10022154-1394237096,1458_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det är växelström i det uttaget o är främst avsett för belysning. Finns likriktare o köpa men laddströmmen du får ut är mycket klen o likriktarsatsen är dyr. Har monterat en sån o det funkar bra men i dagens läge hade jag nog lagt pengar på en liten solcell istället..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Likriktarbrygga 100V 25A kostar 39 kr på Kjell och co. Den räcker med råge.

Du måste kolla vad belysningsuttaget ger. Min Johnson 20Hkr har 2 lindningar och man kan bara likrikta från den ena för att annars blir det för mycket.

Kolla vad dina 3 uttag ger . Min ger  olastad 24V växelström på maxgas . Med likriktare ca max4 A till laddning. Det är förmodligen för mycket för ditt MC batteri, men det går ju att begränsa.Jag laddar ett 80Ah batteri med likriktare,  Glöm inte säkringar . Gärna före o efter likriktaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Tanken på Solceller är spännande och något som jag ska kika lite mer på. En Solfångare kräver yta och de som jag har sett på tidigare har haft en väldigt låg laddström som kräver ett stort magasin, (batteri) för att bli praktiskt användbara, typ bilbatteri. Då jag har en 4.5 meters öppen plastbåt så gäller det att spara på ytorna. Jag behöver strömen för Ekolod/plotter och en lanterna så det är inte så mycket effekt men vill slippa att ständigt släpa med mig ett batteri som behöver laddas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Ska snabbspola en kurs i Ellära så jag vet hur man mäter rätt. Får försöka hitta en handlare som kan sälja en sådan elkontakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...