Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
villiam

Yamaha 115 hk -01 Livslängd, insprutning?

Rekommendera Poster

Hej

Är intresserad av en båt det sitter en Yamaha 115 hk från 2001 på men jag har lite funderingar innan jag fundera vidare på köp:

Hade Yamaha 115 insprutning eller förgasare vid den här tiden? Vilket år gick man över från förgasare till insprutning?

Motorn har ca 450 gångtimmar och jag tror den gått mestadels på västkusten. Vad kan man räkna med för livslängd då? Hur lång tid kan motorn tänkas ha kvar och vad brukar i regel pajja först? Hur mycket skiljer sig livslängden på motorer som går i saltvatten jämfört med bräckt/sötvatten?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns två 115 hästare då. Den gamla hederliga tvåtaktade V4an med förgasare eller den då ett år gamla fyrtaktaktade radfyran med insprutning kallad F115. Bra motorer båda två om de skötts som de ska. Visst har en saltvattenmotor det tuffare men de här är rätt så bra skyddade mot korrosion så nåt större problem är det inte än på ett bra tag. Har man tillgång till färskvatten på bryggan så har de flesta utombordare idag ett spolvattenintag..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.

Tittade på annonsen igen nu och det är en F115. 

Hur är det med gångtimmarna då? 450 timmar, är det väldigt mycket? Vid hur många timmar kan räkna med att saker och ting börjar gå sönder? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

40 timmar om året är inte mycket att bråka om. Dom brukar normalt inte ge upp på denna sidan 3000.. Fortsätter du bruka motorn på ungefär samma vis lär den troligen dö av ålder och korrosion än av förslitning men troligen inte inom de närmsta tio - femton åren.. Där jag håller till, bräckvatten, ser man många utombordare som passerat 30 år men avsevärt äldre än det är mer sällsynt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag pratade igår med en som har dubbla Yama 225 och han byter motorer vart tredje år. Inte för att de är slut utan för säkerhets skull. Kan tillägga att det är en taxibåt i Vaxholm och att han snittar 20.000 nm per år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...