Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
pismo

Laddar generatorn på min Mercruiser 5,7 ?

Rekommendera Poster

Hej.

När jag mäter med multimeter på batterierna så har jag ung. samma volt med motorn igång som avstängd (ca. 12,5 volt). Jag har även använt båten ganska mycket i år och spelat på stereon, kört mycket med dricksvattenpumpen och duschen. Den startar lätt, men borde det inte vara högre volt när generatorn laddar än när den står still. När jag sjösatte för ett par veckor sedan var batterierna nog inte fulladdade, så om den inte laddar så borde väl batterierna i stort sett vara urladdade ?

MVH: Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorn går borde det vara omkring 13,5 volt. Alltså fungerar inte generatorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min generator laddar inte mer än att jag mäter 12.5-13 V på tomgång med urladdade batterier. Ökar jag varvtalet till ca 1000-1200 varv så går spänningen upp till 13.5-14 V. Tror inte det är nått fel. Värt att test om din beter sig på samma sätt. /Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löst smiley

Var idag nere i båten igen och kollade laddningen igen. Varvade och mätte, max 12,3 volt på batterierna. Medans motorn gick så skiftade jag batteriväljaren mellan 1 och both. Satte mig i sätet och funderade, helt plötsligt ser jag på voltmätaren att den flyger upp till 13,5 volt. Tar multimetern och mäter på batteriet igen och helt plötsligt laddar den 14,4 volt ! Nöjd blev jag naturligtvis, men vad var det  för fel ?

MVH: Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppenbart har du något fel i de elektriska kopplingarna. Jag hade gått över elkablarna och sett till att de har ordentlig kontakt över allt, kabelskor är klämda och sitter hårt, inget ärg mellan kontakt och skruvar osv. Ta loss elkontakterna och putsa dom blanka. Ofta kan det räcka att ta loss t ex en flaststiftskontakt och sätta på den igen.

Risken är annars att du nästa gång du får dålig laddning att du smäller generatorbryggan (som sitter inne i generatorn) och det brukar kosta 1500-2000 att laga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det, åker ner imorgon och fixar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En förklaring kan ju vara att GM´ s generatorer fungerar så att dom inte laddar fullt med en gång, det kan ta en liten stund typ en minut innan dom ger fullt. det är en inbyggd skyddsfunktion dom har.

Om den fortfarande fungerar efter det du använt alla förbrukare som du beskriver så skulle jag inte vara orolig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amerikaner har ett ordspråk som lyder ung. Följande   Om det inte är trasigt så försök inte laga det...wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Jag skiftade på batteriväljaren när den började ladda, kan verkligen batteriväljare/huvudströmbrytaren ha något med laddningen att göra ?

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...