Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Sparre

Transportstyrelsen vill förbuda gamla tvåtaktare!

Rekommendera Poster

Kommer ni ihåg när den fd kommunpolitikern Mats Hult framför TV-kameror ville visa hur rent vattnet var i Riddarfjärden och tog sig ett glas? 24 timmar senare var han magsjuk.

Min gamla 2-taktare väger ungefär 100 kg. En Mercury optimax väger 163 kg.

Sedan fungerar knappast nya motorer som vattenreningsverk de heller, även om det ibland låter så på somliga....

Det största problemet med vattnet i Sverige och framförallt i Östersjön är inte tvåtaktarna utan övergödningen från jordbruk, samt att alltfler människor bosätter sig i kustnära områden som saknar kommunalt vatten och avlopp. Fosfor är inget som lämnar tvåtaktarna utan något som kommer ut den naturliga vägen på människor och djur.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem är moderator för denna katogeri !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TRÄD FRAM OCH berätta vad DU har för problem, med mina senaste 3-inlägg !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Debatten 4-takt vs. 2-takt behöver nyanseras lite tycker jag. Visst, en 4-taktare släpper ut mycket mindre kolväten = oförbränt bränsle än en konventionell 2-taktare med förgasare eller indirekt insprutning som matar bränslet i motorns vevhus. (De moderna 2-taktarna med direktinsprutning i förbränningsrummet behöver vi inte diskutera.)

Men, ibland låter det som om 4-taktarna är höjden av miljöteknik men riktigt så är det ju inte när det gäller båtmotorer oavsett det gäller inombordare eller utombordare. Jämför man med bilmotorer så ligger båtmotorerna långt efter.

En 4-takts båtmotor med förgasare har väl ingen annan ”avgasrening” än sluten vevhusventilation vilket blev krav på bilar i slutet av sextiotalet. 4-takts båtmotorer med insprutning kan väl jämföras med bilmotorer från tidigt åttiotal innan det fanns katalysator och lambdastyrning. Det är ju svårt att lösa detta med katalysator och lambdasond på båtmotorer med våta avgaser så det är väl därför man inte kommit längre med avgasrening av båtmotorer. De allra flesta insprutade 4-taktare har ju indirekt insprutning så där kan en del oförbränd bensin smita ut med avgaserna beroende på kamaxeltiderna.

Som nämnts tidigare är vändspolade tvåtaktare renare än t.ex. tvärspolade då mindre bränsleblandad luft hinner smita ut med avgaserna. Det är just därför de vändspolade är bränslesnålare men de blir också lite spattiga på tomgång och går inte lika mjukt på lägre varv. En vändspolad 2-taktare som körs på alkylatbensin och bio 2-taktsolja känns som ett vettigt alternativ till en 4-taktare som trots allt släpper ut en del skit och förbrukar resurser bara genom att tillverkas och fraktas hit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så brännde jag krut på ett nytt och sakligt inlägg för 4-de gången  !!! men som jag ser det så är detta forum sponsrat av Transportstyrelsen & motorförsäljarna !!? Tyvärr

Hälsningar Ingen ?????????????????????????? Jag Mönstrar av !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! om ?  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte någon har modererat ditt inlägg, jag tror du sitter och skriver länge i sajtens editor, då händer det inte allt för sällan att inlägget försvinner, skriv i t.ex word och klistra sedan in det i editorn. Detta är en känd brist på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ! kan det vara så ? .. ja då skall jag testa !  Tack  Sparre !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !! Provar igen ! 5:e gången !
Jo...... skall försöka att förmedla de tidigare 4 inläggen som ” försvann ” :

Jag anser att debatten är ok vad gäller miljöutsläpp från våra gamla 2-taktare, men borde vi inte se  det hela med lite bredd !, varför skall vi utsätta oss för denna enkelriktade debatt bara för att någon byråkrat på Transportstyrelsen fått för sig att focosera enbart på denna motortyp ? Med erfarenhet från våra båtar frå 60-talet och tills  dags datu så vet jag att det finns en jädjans massa miljöbovar i kölsvin & på akterspeglar !, men detta är ju ett resultat av att vi sköter om våra maskiner ”ganska” bra, samt att de har i de flesta fall få gångtimmar,......

Det hjälper ju inte att VI båtägare skyller på varandra för vi är ju mer eller mindre skit-pellar alla och det går ju inte att komma ifrån helt ( jo med ett par bra åror ! ) men den tiden är ju förbi .

Verkligheten är ju bara så att i detta land finns massor av mer eller mindre icke miljövönliga motorer monterade och gömda i kölsvin eller synliga på akterspegeln, dessa har en ganska hög medelålder allt från 50,60-talet och upp, men på grund av att de fungerar och körts lite så behåller vi dem …, samt att det är en STOR kostnad att ersätta dessa med moderna och ” miljövänliga ” motorer ( När kom dessa ,? har jag missat något ? ) Nej jag förstår …. jag menar kanske inte så skitiga som de gamla och det är bra!.
Men om nu hela lösningen på vår miljö är att ersätta ALLA 2-taktare med 4-taktsutonbordare Var gör vi då av alla tusentals deisel & bensinmotorer av modell Ä som är inneslutna i kölsvinen , och driver på rak axel eller drev ? ok de syns inte ….. men de spyr ut en dj..a massa skit de oxå !

Med detta vill jag bara lyfta fram att debatten INTE bara kan behandla en sak i taget utan se helheten i det problem VI båtägare står för !, Och inte se oss själv som syndabockar, för vi har betalt DYRA pengar för våra sk. Modena maskiner i alla år ….. och får alltid motorer som ligger långt efter t.ex bilar mm. Så NU är det upp till Myndigheterna att fixa smidiga övergångar för oss ang. bränsle & teknik , skattesänkningar , bidrag ...ja f.n vet, för de har ju i alla år talat om för oss att konsumera för att hålla hjulen igång, och då borde de ju ha lite koll på vad som kommer ut på marknaden och inte fälla oss efteråt.
ALLT måste ske smidigt och under en övergångsperiod ( flera år ) men nu för tiden skall allt helst ske snabbt så att det ger posetiva resultat tills nästa val  …!?

”””” Det var ju inte så länge sen dinusarierna fes lite för mycke ?? ”””

Katalysator, partikelfilter mm. Avgasrening ….......... HUR MÅNGA HAR DET PÅ SIN MARINMOTOR, …...................inte många !! ( de syyyns inte i kölsvinet ) 

Bara lite tankar samlat från ett 52-årigt båtliv / Ingen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt  ! Westfjord / Tack !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra inlägg. Jag tycker också ofta att miljödebatten är väldigt onyanserad.

Först var man miljövänlig om motorn hade sluten vevhusventilation, sedan om motorn förbrukade mindre, sedan om det var insprutning, sedan om den gick att köra på blyfritt, sedan om den hade katalysator, sedan om den gick att köra på etanol, och nu senast om den går att köra på diesel som förbrukar bränsle motsvarande mindre än 120 gram koldioxid per kilometer...

Nu senast har man tydligen börjat komma på att det finns annat än CO2 att ta hänsyn till när det gäller giftigheten hos en förbränningsmotor och där ligger inte dieslarna speciellt bra till.

Jag undrar när myndigheterna kommer på att det kanske uppstår VISSA miljökonsekvenser när 3 miljoner bilbatterier fullproppade med tungmetaller ska tas om hand, den dagen elbilen eventuellt får ett genomslag. Men man tänkte väl inte på det....

Något annat som stör mig är att hela miljödebatten har blivit lite av en muppdebatt där det handlar om att visa upp det mest pretaniösa bror-duktig resonemanget av typen, nej, det gör inte något om du kastar en cigarettfimp i naturen, men tänk om jordens alla 6 miljarder medborgare skulle kasta en fimp just på den platsen, tänk vad hemskt det skulle bli osv osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är bara var man ska börja?
Om jag har ett hus som är risigt så kanske jag börjar med att byta tak för att sedan fixa panelen innan jag byter avloppsstammar.
Om jag inte börjar någonstans utan väntar tills jag kan åtgärda allt så kanske huset rasar samman inna jag kommer igång!

Kontenan av ditt resonemang är att vi gärna ska arbeta för att skona miljön. Men vi ska inte börja i någon ände utan vänta tills vi har en total och heltäckande lösning för all miljöpåverkan vi båtmänniskor står för.

Sen är det en ganska synisk attityd att påstå att förslaget kommer från en byråkrat på Transportstyrelsen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska meningslöst att köpa nya segel om bottenstocken är rutten eller hur?

Ungefär lika meningslöst som att lägga nytt tak på ett hus som är fullständigt angripet av termiter.

Jag tycker inte att det är en cynisk åsikt att förslaget kommer från en byråkrat på Transporstyrelsen. Det är antagligen alldeles sant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär lika sant som att motståndet kommer från suputer till båtägare?

Generalisering är sällan bra. Blandar man dumhet med generalisering blir resultatet än sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fine!
Vi gör ingenting utan förbrukar naturen tills den tagit slut eftersom du, o sakkunige, till skillnad från byråkraten på Transportstyrelsen konstaterar att naturens bottenstock är så rutten att det inte finns något att göra!

Den dumma och okunnige byråkraten har sannolikt inte förstått det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minsann ! hänger det inte en 4-taktare på aktern på STRUTEN II, eller möjligen en 2-takt ? om i så fall lossa skruvarna..................   :-))

Underbar liten båt med MYS-faktor  !!. 

mvh ingen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger på,

Från Shanghai, kan ta med lite hem.

Gör inget låt det vara.

Luft där man regelmässigt kör med återcirkulation i bilar för att förhindra att släppa in omgivande luft. De som trodde denna funktion var för oss svenskar att koppla om då vi kör förbi ett nygödslat gärde trodde helt fel.

Vatten som inte går att dricka i kranen.

Vatten i vattendragen man inte borde äta fisken ifrån (om den fortfarande lever)

Diset varit lite bättre idag. Man ser nog 1,5 kilometer ostört. 2 km där börjar det och 3 är hopplöst.

Och över till Sverige.

Strunta i jorbruket. Låt dem släppa ut fritt precis som 2-taktarna resonerar. Jag släpper bara ut lite granna, skit samma. Låt Östersjön växa igen med alger och anna skit så vill ingen åka båt där heller så löser det sig självt. Skippa sugstationer jag bajsar bara små korvar så det gör inget. Pissa i havet det gör alla andra också.

 

Finns inget försvarstal för gamla 2-taktare mer än att de ska till återvinningen. Till och med tjuvarna ratar dem. De har insett att skiten ingen vill ha.

Men som tidigare skribent. Sätt krav på utvecklingen. 4-takatare är inga revolutioner. Jämfört med bilmotorer har de långt kvar.

Dock försvarav det inte eländiga stinkbomber som 2-taktarna är.

over and out från Kinacool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra med återcirkulation på AC:n i bilen gör man främst för att påskynda nedkylningen av luften och för att inte AC-kompressorn ska behöva arbeta för högtryck hela tiden. Det spar dessutom lite bensin. Alla återcirkulationssystem släpper dock ändå in 15-20% ny fräsch luft så att tro att man kan förbättra luftkvaliteten inuti bilen genom att ständigt köra med återcirkulation har inte förstått hur det funkar. Däremot kan luften förbättras tillfälligt om man kör in i ett stinkhål typ Sundsvall eller en trafikerad vägtunnel.

Att du inte bör dricka kranvattnet i Shanghai och i många andra städer beror ju på att man inte separerat färskvatten och avloppsvatten i tillräckligt hög grad. Det har inget med några tvåtaktsmotorer att göra.

Vidare så är det väl regnperiod nu så det kan ju förklara det grådaskiga vädret i Shanghai. Prova att åka dit i nov-dec istället så ska du se att du ser bättre! :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är här ca varannan månad så jag har sett alla årstider. Tråkigt nog lika illa.

Industriområden något värre. Kanske beror på högre grad av lastbilar eller industrier.

Har du åkså varit här i Shanghai?

Underbar stad om man bortser från föroreningar.

Underbara människor där man kan gå ute på gatorna på kvällen utan att vara rädd för ohyra.

 

Vatten dricker jag men det är på flaska. 

Inget att sträva efter och vi borde inte åka motorbåt alls i sjöar som används till dricksvatten.

Finns inget hållvart alternativ för att få behålla en gammal 2-taktare i våra vatten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag var ekonomiskt oberoende skulle jag köpa nytt större hus(med starandtomt), ny bil, sommarstuga i grekland, ny båt (med fyrtaktare). Nu är jag tyvärr inte det, så min gamla tvåtaktare får nog hänga med ett tag till. Jag tror inte att jag är ensam om den anledningen.

Angående motorförbud i sjöar som man tar dricksvatten från, så skulle det innebära motorförbud i Mälaren. Detta skulle innebära att all tung frakt som idag sker med båt skulle ske med lastbil. 

Sen är det ju så i Sverige (tyvärr) att båtsäsongen i stort sett endast är 3mån/år även om det finns en  en del som använder sin båt längre, vilket innebär att 9mån/år så skitar varken 2 eller 4 taktare ned.

Mygg och Kameler!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är ett mycket svårsämlt argument att man ska ha rätt att förstöra miljön bara för att man inte har råd att låta bli.

Det är lika svårsmält för mig som att man ska ha rätt att skita ner bara för att man har råd att göra det, ex.vis genom att överkonsumera.

Vi lever på planeten Titanic (eller vad den nu heter) och ingen vill göra något för att rädda den med hänvisning till en massa olika kloka argument. Planeten är väl i och för sig sannolikt oförstörbar, det är bara livsbetingelserna som förstörs.

Mackey



Senast ändrad av Mackey | 05 juni 2012 | 19:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåtsförbud i alla sjöar som används som till dricksvatten, kan du förklara hur det skulle fungera i göteborg som får sitt dricksvatten från Göta Älv, hänger ihop med östersjön, mälaren osv. osv? 2-taktarna i är ett försvinnade litet problem! Som vanligt ute och cyklar.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !,  håller helt med dig ! du verkar ju i alla fall se till miljön i helhet och inte som vissa andra som ENBART driver en  En-frågedebatt och bara angripa 2-taktare ??? Förmodligen har de dåligt samvete för sin egen motor eller hur mycket de förbrukar i bränsle …och vad de släpper ut oavsett om det är 4- takt eller dieslar, Vi har ju nu kommet så långt att man kan köra med vad som helst UTAN 2-taktare  ! och så plötsligt får man rent vatt över vår värld ?? JA till omed smogen i Shanghai försvinner..............NEJ men va då...!!!!........ fan vad enkelt !!
DÅ kan man ju fortsätta att köra med alla övriga motorer !! Fantasktist vad enkelt att lösa våra miljöproblem .
VAR har ni hittat denna lösning ?? kanske på Butriks …......Ja inte vet jag.
Jag tycker inte om förbud !! men däremot vettiga lösningar med helhet och hållbarhet i längden !

TYDLIGEN väldigt känslig att försynt fråga vad ni tycker om gamla ( ja även nyare ) motorer bensin och dieselar UTAN rening ? ( För övrigt finns det endast ett promille med godtagbar rening bland våra marin-motorer ,,,Enbart som en LITEN upplysning för den okunnige ! ).

2-taktare utan insprutning som finns kvar är antingen utannonserade på Blocket som reservdels-motorer .. eller står de  i våra garage eller sjöbodar , OCH de som mot förmodan är i körbart skick
används mycket lite på grund av hög förbrukning av bränsle............. De försvinner snart av sig själv.

Men de 2-taktarna med insprutning är ju ok !! DE ÄR förmodligen mycket snällare mot vår miljö än ALLA gamla sura deislar och bensinmotorer som ligger i våra båtar från 60-talet och uppåt !

Det var det hela ang. 2-taktts-debatten  …........MEN !!!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NU kikar VI på det som verkligen gör skillnad på DÅLIG eller BRA MIJÖ för nu har vi kommet förbi Butriks-stadiet !!!!!!!!!!!!.
Enligt min mening så bör man se till den totala miljöbelastning som DU och JAG gör som indevider  och då kanske det hela förändras för en hel del av er i denna debatt....eller ?

NU har ni varit så duktiga på att skriva en massa inlägg i ämnet ovan med en massa BRA & ??? synpunkter ( även jag inräknad ! ) SÅ MIN FRÅGA TILL ER ÄR... HUR MYCKET BELASTAR DU OCH DIN FAMILJ MILJÖN lokalt och globalt med, TÄNK NU TILL !!!!!! men glöm ej att SVARA . !! För det har ni ju haft lätt för innan ! Berätta gärna vad ni kör för bilar, vad för båt & motor ,hur ni värmer ert hus, reser,  JAA ALLT som belastar vår miljö .
För det är ju det TOTALA som räknas, ELLER ?

Jag och min sambo med barn & barnbarn på besök emellanåt belastar vår miljö med följande :
( Bor i hus på landet, eget vatten och avlopp, komposterar ALLT som går , samt sorterar övrigt avfall och lämnar på miljö-gård )
EL, ca: 4000 – 4500 kw/år
Uppvärmning, ved i panna med ack-tank, samt kakelugn.
Duschar inte utan badar Finsk våt-bastu varje dag , ved-eldad , vattenförbrukning 10 lit. Dag/ pers. som värms av beredare på bastukaminen.
Bil 1. VW caddy -09 Diesel med partikelfilter ca 1700 mil/år
Bil 2. Seat ibiza  -11 bensin ca: 1500 mil/år
Förbrukar ca: 20 lit. ASPEN 2-t till motorsåg – grästrimmer – häcksax.
För båtar  ca: 10 lit. ASPEN 2-t till luftkyld-motor
För båtar ca : 100 -150 liter 98 oktan
Olja 2-t  TWC-3
ca: 30 liter deisel till min sura FORD 4000 Traktor för snöröjning .
Ej några semestrar med flyg !!
JAG har INTE dåligt samvete för vår miljöpåverkan ,Har DU ?
OCH VAD BELASTAR DU MILJÖN MED ?? SVARA NU !!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Attans ! ... Ni får usräkta mig !,satt just i bastun och skopade vatten lylö och filosoferade OCH !! kom på att jag glömt ta med vår nya gräsklippare  en NY fin HONDA 4-takt som jag förmodligen skall klara på  10-15 lit. ASPEN 4-T ! , Ja den gamla med Briggs sidoventilare rök o förbrukade en hel del bränsle ... och förmodligen rann hälften ut på gräsmattan och försvann ner i grundvattnet ,, INTE bra, det är väl ingen i modern tid klipper gräs med en Briggs sidoventilare i dag !! Nej Fy fa. !, det är ena riktiga Miljöbovar  !,

Sedan glömde jag berätta att det är Led-belysningar i våran bastu & gäststuga driven av en jättefin solpanel !!

 Det var allt för denna gång , MEN GLÖM NU INTE ATT BERÄTTA OM ER ENERGI-

PÅVERKAN, så att vi inte får samma kurs som Titanic / Ha det !!



Senast ändrad av Ingen | 05 juni 2012 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tycker inte att åka motorbåt för rent nöjes skull är att överkonsumera vare sig man har 2 eller 4takt??

Nu har jag även en segelbåt som ju inte skitar ner alls som jag använder mer an motorbåten, så egentligen är jag miljövänligare än de som kör motorbåt med 4takt hela tiden. Man kanske helt skulle förbjuda motorbåtar och bara tillåta segelbåtar. Skillnaden i miljöförstöring mellan segel och 4takt är ioner gånger större än mellan 4takt och 2takt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med det argumentet borde vi ju begå kollektivt självmord allihopa.

En fyrtaktsmotor är ju inte något vattenreningsverk. Din båt är antagligen tillverkad av plast som kommit ur oljeutvinning. Din dator som du skriver på likaså. Dessutom tungmetaller i batterier, och energin du förbrukar kommer väl från ett kärnkraftverk vars atomsopor vi kommer få leva med i tiotusentals år. När du andas så vräker du ut koldioxid som nu tydligen är 2000-talets värsta miljöhot. Man kan inte tänka så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är det väl egentligen, jag tänkte inte så när jag skrev det jag skrev om överkonsumtion.

Jag var mera inne på att man inte behöver femtioelva tv-apparater och lika många datorer och man kanske inte måste köpa nytt hela tiden så länge det inte är bra för miljön att köpa nytt.

Man behöver inte en 200 m2 bostad eller en stor bil som slukar stora mängder fossilt bränsle och inte heller behöver man turista så långt bort att man måste ta flyget till hjälp för att hinna med semestern.

Billigare former av överkonsumtion är att modesvängningar (och usel kvalitet) gör att kläder ständigt måste bytas ut.

Intressant, det är fler är du som är inne på att man kanske ska förbjuda motorbåtar. Jag tror inte att det är rimligt att tro att det kommer att hända och jag tror att det går utmärkt att utveckla båtmotorer så att de blir mer miljövänliga än idag. Biogas tex. skulle ju funka utmärkt på medelstora motorbåtar där tankarna inte är ett lika stort problem att få plats med som i dagens biogasbilar.

Inget av ovanstående gör ju att tvåtaktaren blir mer miljövänlig, men om alla som kör tvåtaktare tankar miljövänligt bränsle blir även tvåtaktaren betydligt mer miljöriktig än med vanlig bensin.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad har DU för alternativ att hälla i din Tank till din gamla diesel-motor ?, jag som kör 2 t-takt HAR alternativ , vad har du ? Och snacka inte om förbud !!,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre tror jag inte att jag förstår ditt inlägg. indecision

Varför borde mänskligheten begå kollektivt självmord?

Hur ska man tänka då?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...