Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Sparre

Transportstyrelsen vill förbuda gamla tvåtaktare!

Rekommendera Poster

Vad jag tror?

Att du av någon outgrundlig anledning är avundsjuk på de som tvingas kuska land och rike, eller riken, runt för att förtjäna sitt levebröd.

Vilken yta är det som du anser dig ha skrapat på, och vilka skulle vara se största miljöbovarna?

Vad Göran Lindberg har med saken att göra kan jag inte förstå, möjligen den en smula långsökta idén att du tycker att det är perverst att värna om miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker mer på det faktum att en flygstol till Thailand tur och retur motsvarar cirka 1600 mils bilkörning. Har man då dessutom för vana att företa dessa resor regelbundet kan jag tycka att man har ganska låg trovärdighet om man kritiserar andra människors motorval på akterspegeln. Den svenska sommaren består i princip av tre månader, jun, jul och aug. Hälften av dessa tolv veckor brukar regna bort. Vi har i snitt fem veckors semester. Det varierar säkert hur ofta folk använder sina båtar, men på min brygga ligger en majoritet av båtarna vid bryggan även under de mest soliga högsäsongsdagarna.

Likheten med Göran Lindberg var väl att mellan hans arbete som jämställdhetsivrare på polismyndigheten ägnade sin frihet åt att våldta och misshandla kvinnor. Jag tror inte det är någon överdrift att säga att hans arbete för ökad jämställdhet fick sig en ordentlig törn.

Den psykologa förklaringen var att Göran Lindberg drev arbetet för ökad jämställdhet som en slags kompensation för sina sexualsadistiska handlingar.

Sedan tror jag att ytterst får människor tvingas företa flygresor runt halva jordklotet för att förtjäna sitt levebröd. Jag tror det är ytterst självförvållat, men jag klandrar ingen. Jag tycker bara någonstans att det kan vara läge att sopa rent framför sin egen dörr innan man ger sig på andra.

Jag har också varit på tjänsteresor i Asien. Har jag dåligt samvete för det? Knappast. Har jag dåligt samvete för att jag kör min tvåtaktare i 10-15 timmar på sommaren. Nix.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes Jag tror att det är precis så här det är!!! 

Och nej jag kör inte med en gammal  2 takt, har relativt miljövälig uppvärmning av huset, ganska så nya bilar.............. och tycker självklart att vi ska tänka på miljön men den hysterin som pågår kring detta tycker är rent av löjlig.



Senast ändrad av SeaMaster560wa | 08 juni 2012 | 10:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välskrivet och noterar att du likt jag har en förkärlek för extremexempel:) Jag håller med dig.

Det man kan fråga sig till slut är om det inte ligger ett löjets skimmer över allas argumentering kring vad som är värst. Jag var själv delaktig, men detta beroende på de rena felaktigheter som skrivits i denna tråd. Det finns inget behov av att överdriva för att sparka in öppna dörrar...

Räcker det inte med att konstatera att 2t är dåligt för miljön och resonera kring vad som är bästa sättet att fasa ut dessa?

Jag själv tror inte på förbud. Det klingar dåligt med min syn på samhället och egentligen även i hur man får fram ett önskat beteende hos folk generellt. Att förbjuda gör också båtlivet till en än större klassfråga än vad det är idag.

Jag tror på en ökad satsning på Alkylat/miljöbränslen och högre skatt på 2tolja för att kunna subvensionera Alkylaten och gynna de som köper bättre snurror.



Senast ändrad av Mange249 | 08 juni 2012 | 11:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska ju för i helsike inte ligga på konsumenten att ta ställning till sådant här. Om regeringen nu vill göra något så får ju de sänka priset på alkylat. Hade man gjort det hade folk kört det i både sina bilar, båtar, gräsklippare och scootrar och man hade genast gjort en jätteförändring. Men gör regeringen det, nej!! Så jävla illa helt enkelt.

Hade man skrotningspremie på bilar är de bara att införa de här med men regeringen vill bara kasta över kostnaden på konsumenten.
Jag tycker de är ett skämt att folk här håller på och kastar skit fram och tillbaka när det är en fråga som ska säkerställas på högre ort. Skärp er och rikta kritiken mot de som styr istället för de kan lösa problemet imorgon dag om de hade velat med miljövänligare bensin men de gör man inte för man tjänar så goa pengar på momsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och alkylatbensin odlas fram på biodynamiska smålandsjordar av älvor, med endast kravmärkt folkskit som gödning.

Som sagt. Hur man än vänder sig så är arselet bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men snälla nån, nånstans får man ju dra gränsen. Allt vi gör påfrestar naturen dagligen och stundligen i allt vi gör. Du åker väl bil till jobbet, slänger sopor, flyger utomlands osv osv. Det handlar om att förbättra det nuvarande läget och det går att göra men istället slänger myndigheterna problemet i ansiktet på konsumenterna och det är riktigt ful stil så sluta gnäll på varandra här inne och rikta kritiken åt rätt håll istället.



Senast ändrad av Rolle85 | 08 juni 2012 | 14:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de kan ju förbjuda privatpersoners åsikter. då kan de fortsätta förbjuda allt möjligt utan att behöva vara rädda för nån som klagar, eller ens diskuterar och är osams med varandra.

Varför är nya motorer så dyyyra? Fyrtaktsmotorn är inte direkt nyutvecklad så utvecklingen borde väl inte kunna kosta så mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frakt, tull och moms ovanpå både varans värde och frakten. Jämför priserna i USA som ofta ligger på runt hälften av priserna i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen svårt att förstå att man inte ska ha en motor som släpper ut så stor andel bränsle oförbrännt rakt ned i sjön.

Utan minsta tanke på vad det ställer till med för marina livet eller lämpligheten att för oss människor använda vattnet för bad eller att dricka.

Vissa pratar om alkylat och miljövänlig olja men fortfarande massor som kör med vanlig bensin och den billigaste 2-taktsoljan de kan hitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du i alla fall glädja dig åt att bensin till skillnad från exempelvis diesel är en betydligt mera lättflyktig vätska. Bensin som hamnar i vattnet lägger sig i ett tunt lager på vattenytan och avdunstar på några minuter.

Du kan alltid prova hemma genom att hälla en matsked i en tiolitershink. Ställ sedan hinken på en solig plats. Efter några timmar kan du med lätthet dricka av vattnet i hinken utan att det smakar bensin.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparre, prova istället att köra 4 dl vatten, 1 dl bensin och tre kryddmått olja (behöver inte vara tvåtaktsolja, olivolja funkar bra) i en mixer eller matberedare.

Blanda 1 dl av denna brygd med 10 liter vatten.
Denna mixade balndning stämmer mer överens med verkligheten.

Låt stå en stund i solen.

Lukta, men drick inte. Det smakar inte gott, det kan jag garantera, inte ens med den finaste olivolja.

Mackey
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du säger är att du tycker att regeringen ska sänka priset på alkylat-bensin och höja skatten på något annat som helst inte har med tvåtakare att göra, stämmer det?

Vad föreslår du att regeringen ska höja skatten på då?
Eller ska regeringen börja trycka pengar (som i Grekland) för att subventionera alkylatbensin.

Jag håller med om att morot (subventionering) är bättre än piska (lagstiftning). Dessvärre innebär en morot på ett ställe alltid en piska på något annat ställe...

Tråden handlar ju just om att riksdagen framöver sannolikt kommer att lagstifta om något för att minska miljöstöringen från tvåtaktare, man gör som du vill, man säkerställer på högre ort.

I sak håller jag med, morot är bättre  än piska och om moroten är sänkt pris på alkylatbensin så tycker jag piskan kan komma på tvåtaktsolja som också har nedsmutsningen att göra.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem kör med 30% tvåtaktsolja i sin utombordssnurra? Har svårt att se att det skulle stämma bättre överens med verkligheten. Bensinen skulle hur som helst separera från oljan, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att staten plockar in 50 miljarder i skatter och avgifter på bensin och diesel så borde det finnas visst utrymme. Om inte ens staten vill bidra till en bättre miljö - varför skulle dess medborgare då vilja göra det?

Jämför gärna den miljöbilspremie du får vid nybilsköp. På elbilar är det någon annan som betalar denna premie på 40 tkr. Kanske är det vi idag som tankar våra tvåtaktare?

Kopplingen mellan skatteuttag och brukare har alltid varit väldigt dålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om myndigheter tycker att 2-taktare är så stort problem så får ju staten prioritera och hjälpa till med bättre bränsle iaf. Man kan inte kasta det i ansiktet på konsumenter bara.

Det finns folk som fortfarande kör bilar från 80-talet, ska de tvingas skrota också. Samma sak med de som har hus som har dålig isolering och direktverkande el, de borde tvingas byta uppvärmningssytem med tex bergvärme för 150K omgående. Låter det bra, nej, det är inte heller seriöst att lagstadga om sådant. Det måste staten vara med och stötta isåfall.

Någon nämner att staten tjänar 50 miljarder om året på oss som tankar. Då ska staten fasen också vara med och supportera miljön. Det står jag helt fast vid.



Senast ändrad av Rolle85 | 08 juni 2012 | 18:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kryddmått är ett vedertaget standardmått på 1ml.

Hur du kan få 3ml av 503ml att motsvara 30%  förstår jag inte riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre att släppa ut lite skit på ett litet område än att släppa ut MYCKET skit över hela klotet med jämna mellanrum !! eller ? Shanghai hur ofta !, hade jag gjort det hade jag betraktat mig själv som skit-pelle , och framförallt INTE agerat så värst mycket i denna debatt !.

Får väl säga som Jan LOFFE Karlsson : citat , NU har han skitet i det blå skåpet !!

Denna debatt är så dj...a fel den kan bli ! HAR ni inte förstått att 2-taktaren SJÄLVDÖR inom en inte allför snar framtid !.

Kanske skulle föra en debatt om rening på 4-taktare i stället ??, för vad finns det för rening på alla dieslar - bensinare  ? det är ju inte mer än 7-8 år sedan VP fick katalysator på sina bensinmotorer och Mercruiser några år efter.

4-takt utb. motorer, - inudrev - rak axel , hur många sådana finns det som inte någon ifrågarsetter ?? jo en djävla massa som är TOTALT Orenade och förbrukar en massa brännsle om året samt allt slabb med diesel & oljor ..........OCH dessa ÄR enligt er miljövetare våra FRAMTIDS-MOTORER .........Tja ??!!!

FY Fa. vad dett finns MÅNGA miljöbovar i våra båtar !! MEN dessa ger upp efterhand som rostar upp eller att de rasat !? Eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PÅ vilken väg är denna   Relevanta debatt ?????????????????????????????????????????? JOOO åt He !

Ha en Trevlig kväll ALLA !  / ingen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara så att alla förstår, vi medborgare i princip är staten. Vi medborgare betalar in pengar till vår genmensamma statskassa genom skatter och vi får på olika vis tillbaks pengar från samma kassa. Det skapas inga pengar som riksdag och regering kan dela ut till oss.

Jag säger det igen, om riksdagen beslutar om att subventionera alkylat-bensin så måste penarna tas från något annat. Vad tycker du dessa pengar ska tas ifrån, skola, vård, omsorg eller något annat?

Det jag hittills förstått är att utsläppen från tvåtaktssnurror är betydligt mer allvarligt än den skit gamla bilar släpper ut.

Vi är som jag tidigare skrivit överens om att en sänkning av priset på alkylat-bensin är en bra väg att gå. Det behöver du och jag inte skriva om mera. Frågan är var pengarna ska komma ifrån.

Mackey

PS
Det är väl bra att vi alla får in 50 miljarder i vår gemensamma kassa från bensinskatten. Då slipper vi exempelvis att betala 10 000:- kr i inkomstskatt varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du är inte med på vad jag menar. Om problemet är så HIMLA stort så får staten dra in på nått annat som är mindre prioriterat. Så är det med allt i livet. Om både din bil och cykel går sönder samtidigt och du bara har råd att laga den ena av dem kanske du prioriterar att laga bilen för att kunna ta dig till jobbet. Skola, vård, omsorg är prioriterat så då får de kanske bli så att man senarelägger ett vägbygge och sänker priset på alkylat i ett par år istället.

Va tror du.



Senast ändrad av Rolle85 | 08 juni 2012 | 19:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se att andra ska straffas - med exempelvis dåliga vägar - bara för att vissa ska få köra tvåtaktsutombordare på billig alkylatbensin.

Däremot tycker jag förslaget att subventionera alkylatbensin och ta tillbaks lika mycket pengar genom skatt på tvåtaktsolja är bra. Sedan gäller det att se till att bara de som har tvåtaktsmotor tankar alkylatbensin, annars blir det väldigt hög skatt på tvåtaktsolja.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Mackey !!! vem skall se till att du tankar Biodiesel  i din skitiga diesel ( för du är ju för bekväm ,du säger ju själv att det är av lättja ...   !?) .........amen för fa. !!! VAD håller du på med ?

Andra men INTE du !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tagga ner!!

För det första handlar tråden om den kraftiga miljöstörning gamla tvåtakts utombordare ger upphov till i våra vatten. En störningr som är mycket allvarlig för det marina livet.

För det andra beskriver jag att det krävs mer av utrustningen ombord för att använda biodiesel, att det är svårt att få tag i biodiesel på sjömackarna och att jag därför kanske av lättja inte tankar biodiesel.

Inlägget handlar om att det kan krävas förbud för att få oss människor att utveckla och ta till oss ny teknik och som exempel tog jag mig själv och bristen på teknik och bränsle.

Det skulle vara enkelt att få mig att tanka biodiesel, se till att bränslet  finns och fungerar lika bra som alkylatbenisn idag gör i tvåtaktare.

Mackey



Senast ändrad av Mackey | 08 juni 2012 | 22:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen ide.

De med gamla stinkande 2-taktare gör vad som helst för att försvara att de fortfarande åker omkring med sådanna. De kan inte förstå vad de ställer till med och kommer bara med påhittade ursäkter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår MYCKET väl vad det handlar om, OCH försvarar INTE 2-taktarna !!!! om det nu är så att vissa trångsynta personer har fått det för sig !.

Det jag menar ( som jag taget upp i flera tidigare inlägg, men som vissa debattörer NOGA UNDVIKET ATT SVARA PÅ ,,,,,,,,, förmodligen blir ni lite OBEKVÄMA i den sitsen !!! )  , ÄR :

För en debatt som är saklig och SER över ALLA maskiner i helhet,,, men fa. då drabbar det er själva och kanske lite ert samvete !! eller ?

OCH för femteelfte gången !!!!!!!!!!! 2-taktarna dör ut ganska snabbt .

SE HELHETEN !! och med fragment kommer vi ingen vart !!



Senast ändrad av Ingen | 09 juni 2012 | 06:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt din gamla gjutjärns-diesel till en ny miljövänlig och bär dunkarna som alla andra gör, för hur många har en sjömack i närheten !!!!!!!!!!?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det första som måste till är att staten gör krafttag mot motorstölderna. Vem vill byta sin tvåtaktare mot en dyr fyrtaktare bara för att en vecka senare komma ner till båten och hitta akterspegeln tom. Det måste till en kontroll på utgående gods i hamnarna och att polisen slutar använda taxis gamla standardsvar: polisen, var god dröj!
Ett exempel är min båtgranne som haft sin tvåtakts Yamaha 20hk i närmare 25 år. Efter mycket tjat från miljömedvetna barnbarn så bytt han till en fyrtaktare av samma märke. Två veckor senare var motorn borta, ny motor monterades med hjälp av försäkringsbolaget och en dyr självrisk, sex veckor senare var även denna motor borta. Nu hänger åter hans gamla tvåtaktare på akterspegeln och har gjort så i två år. Visserligen har han kanske gjort en insats för miljön i något östland men det är knappast därför man lägger sina pengar på en ny motor.
Så länge man inte gör något åt dessa stölder så är nog en sänkning av priset på alkylatbensin den bästa lösningen. Då hade man säkert fått fler att använda denna bensin även i gamla bensininombordare och gräsklippare. Men är staten villig att betala det priset för en bättre miljö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...