jisus 0 Postad 29 Maj , 2012 Hej! Jag undrar vilken bensin jag ska köra på till min 2 taktare utombordare från 1980? Funkar det med 95 eller ska man köra på högra oktan? olja då förstås... MvhJocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Absolut 0 Postad 29 Maj , 2012 95 fungerar utmärkt, dock tror jag nästan att du ska ha lite blyersättning i bensinen med då motorn är av lite äldre modell (Rätta mig gärna om jag har fel). Högre oktantal ger effektivare förbränning vilket ger bättre effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 29 Maj , 2012 Det behövs ingen blyersättning eftersom oljeinblandningen smörjer tillräckligt. Du skriver inte hur stor motor du har och vad du använder den till men är den liten och används sällan (segelbåt) så kan jag verkligen rekommendera alkylatbensin. Det är lite dyrare men oh så mycket behagligare avgaser! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 29 Maj , 2012 I rubriken står det 70 hästar. Inte särskilt troligt att man går in och köper 4-litersdunkar på macken för att tanka upp en sådan maskin, för mig veterligen finns det inte på pump. Jag har då aldrig sett det. Är väl enbart byråkraterna på Transportstyrelsen som tror det.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 29 Maj , 2012 Ah, missade rubriken...sorry för det! Ja, det är inte realistiskt att köra en motorbåt på alkylat, oavsett storlek på motor...tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jisus 0 Postad 30 Maj , 2012 Tack för alla svar! Ja nån akrylat blir det nog inte tal om blir lite dyrt i längden ..kanske kör en mellanväg och väljer 96 oktan vi får se. Tack än en gång! Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser