IW23 0 Postad 29 Maj , 2012 Behöver justera gasolinstallationen eftersom dränering i nuläget saknas. Båten ligger i sjön och semestern närmar sig. Skulle det funka att dränering från kärl går ut i sittbrunnen? Kan det rinna ut genom självlänsen? Jag vet att gasol är tyngre än luft, men hur funkar det med vatten? Eller måste ett hål borras ut? Gasolkärlet är tänkt att stå längst akterut i stuvfacket där. Kan det isåfall borras när båten ligger i vattnet eller måste det göras på land? tacksam för svar om någon vet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 29 Maj , 2012 Intressant tanke, men det kanske funkar även åt andra hållet dvs om du får in en massa vatten i sittbrunnen kanske det fortsätter in i stuvfacket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 Maj , 2012 Har just börjat skissa lite på gasolinstallation i min Maxi77. Installationen är tänkt att omfatta kök, värmare och kyl. Tuben tänkte jag montera i aktre stuvfacket med dränering av kärlet genom akterspegeln. Att dränera ut i sittbrunnen fvb ut via självlänsen tror jag inte funkar. Iallafall inte i min båt där jag konstant har lite vatten liggande vid självlänsens start i sittbrunn. Känns inte som gasolen tar sig ut där. Optimalt hade kanske varit i en ankarbox i fören, men eftersom min tidiga Maxi inte har nån sådan får det bli det näst bästa. EDIT: Jag borrar för dräneringen utan att ta upp. Det ska ju hamna ovan vattenlinjen ändå och det gick utmärkt att borra för och montera ett extra utombordarfäste med båten i sjön Senast ändrad av KillerBoo | 29 maj 2012 | 11:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 29 Maj , 2012 Tyvärr kan du inte drenera till sittbrunnen om du inte har dina självlänsar ovan vattenytan. gasen flyter på vatten och fyller isåfall uppsittbrunnen vilket kanske är lite bättre med tanke på vind men fortfarande inte bra alls. så om jag vore du skulle jag nog hänga mig över relingen och borra ett hål utåt ovan vattenlinien istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 29 Maj , 2012 har någon tips på bra prisvärt dräneringskärl? känns som fel tillfälle att snåla men har någon tips på ett bra kärl till bra pris? Är gasolinstallation enkelt bara personen vet vad den gör? Kan vilken marina eller liknande som helst som erbjuder tjänsten utföra kontroll av befinltiga slangar samt sätta in kärl och borra dräneringshålet? Jag tänker att det borde vara rätt simpelt om man bara vet hur det praktiskt ska gå till samt känner till gasens egenskaper. Eller ska det vara någon slags auktorisation eller motsvarande till att utföra detta? Jag tänker nu inte på försäkringsaspekter utan säkerhet/praxis. Tips om att detta är enkelt att utföra på egen hand undanbedes Har aldrig borrat ett hål i hela mitt liv och tänker inte att första gången ska bli att borra i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 Maj , 2012 Började skriva men fick radera pga av det sista stycket du skrev... ALLT är lätt om man vet vad man gör, gasolinstallation är inget undantag, Å andra sidan är det mesta jvl svårt om man inte har en aning om hur det går till så kanske man inte ska ge sig på en gasolinstallation om man inte vet hur man borrar ett hål. Visst kan du leja bort jobbet till i princip vem som helst med en borrmaskin om du vill. Kanske det är lite överdrivet om du vill sova gott om nätterna, men vad jag menar är att det idag inte finns några formella krav på den som monterar. (Samma sak gäller 230V-installationer på båt, man behöver ingen behörighet). Det finns vissa riktlinjer beträffande längd på slangar osv men detta kan man ju läsa sig till. T.ex Fogas har alla svar om man ringer dem. Färdiga kärl finns, lite beroende på vilken tubstorlek du tänker dig. Jag hittade inget som stämmer med en PC6 (Komposit) som även passar i utrymmet så jag håller just nu på med att bygga ett skräddarsytt kärl. Kommer även att montera fjärrstyrning av avstängningsventilen vid flaskan så jag kommer ihåg att stänga när jag inte anv anläggningen. Rätt installerat (Dränerat kärl, klamring av rör, inte för långa slangar, läckindikator mm) och underhållet är gasol bland den säkraste energikälla som finns imho. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 29 Maj , 2012 Hej Vi använde oss av en fodertunna med tätslutande lock, till den skaffade vi en bordsgenomföring och en slang som i sin tur gik ut genom skrovet. Denna lösning fungerade perfekt för oss och vi har en Aga PC 5 och en fodertunna från Granngården Denna lösning kostar en bråkdel mot de färdiga som finns att skaffa. Hoppas detta kan vara till hjälp! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 Maj , 2012 MeaDiva: Jag kollade faktiskt på en sån, men höjden var liiiiite för väl tilltagen f att jag skulle kunna stänga kistlocket. Annars väldigt smidigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser