Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
patrikholmqvist

Oljetryck eller givarfel.?

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag har en givare som är ifrån biltema.
Denna givare visar att oljetrycket är lågt i denna motor.

Kan det vara att givaren inte synkar med den troligen orginal givare som sitter på?

Eller kan ja på något sätt se om det är dåligt oljetryck förutom att öppna locket o se att det flyger runt lite olja :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju två typer av oljetrycksgivare, antingen är det bara en brytare (som tänder en lampa då trycket är för lågt), eller också är det en analog givare (som då kan användas till att styra en mätare).

Om det är en trycksensor med mätare (och inte bara en brytare), så måste de stämma överens med varandra, annars kan den visa lite tokigt. Och självklart ska man ju inte koppla en sån där brytare till en mätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten: För det mesta (iallafall de motorer jag grävt runt i), så har tryckbrytare bara en kontakt som jordas eller inte beroende på tryck. Åtminstone på äldre volvomotorer (kanske alla motorer) så är den jordad vid lågt tryck, och öppnar då trycket stiger.

De givare jag sett för att driva en mätare har haft två kontakter, varsin ände av en resistiv givare (och ingen av dem är jordad).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista stycket: Håller med, fast ändå inte. På min MD6a sitter en oljetrycksgivare som jag så sent som i lördags -i samband med oljefilterbyte- upptäckte hade 2 anslutningar. Den ena är ansluten till oljetrycksmätaren, den andra var ledig (har/hade alltså ingen lampa utan enbart mätare). Den lediga mätte jag upp och upptäckte att den jordade när maskin var igång och bröt jord när jag stoppade. Kopplade på en lampa och vips hade jag även kontrollampa.. Alltså, min kontakt funkar på både oljetrycksmätare (analog) och lampa (brytarfunktion) Hur fn förklarar man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var värst, såna visste jag inte fanns. Men isåfall måste ju de båda anslutningarna gå mot jord (den ena en brytare, den andra en resistiv givare).

Edit: Det är ju såklart också möjligt med en brytare som har två kontakter, och en analog givare med bara en kontakt (och resistans mot jord). Jag har bara inte sett nån sån, och skulle därmed gissa att de är ovanligare.



Senast ändrad av jstck | 29 maj 2012 | 13:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns åtminstonne två typer. Kan det vara så enkelt att instrumentet är för 0 - 5 kg/cm2 och givaren för 10 kg/cm2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag skrev just så -att jag både håller med och inte- för att jag inte trodde det gick att kombinera i en (f.ö. till utseendet helt lik vanliga givare bortsett fr att den är lite klumpigare). Men faktum är att jag efter att ha saknat att ha en vanlig lampa alt summer tänkte att Aha, jag kan ju iaf kolla upp kontakten när jag ändå står på huvet i motorrummet Den befintliga kabelanslutningen går till mätaren som funkar bra (Åtm vad jag vet, den VERKAR iaf funka, med oljetryck mellan 2 och knappa 4 kg el kpm el va de nu var, beroende på kall/varm motor, varvtal samt viskositet på de oljor jag använt. Har ju inte kontrollerat/kalibrerat på något vis, utan bara utgått fr att den visar åtm någorlunda rätt. Att jag mätte är väl iofs fel uttryckt, min multimeter har gått till de sälla fiskemarkerna efter ett missöde med balans kontra stora vågor när jag mätte upp topplanternans kablage. Iaf, kollade med en vanl testlampa som mkt riktigt lyste när jag hade motorn avstängd, men som slocknade när jag startade upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iallafall vissa givare varierar mellan typ ett par enstaka och ett par hundra ohm. Vet inte vad som är lågt respektive högt tryck, men det är iallafall i teorin möjligt att lampan kan variera mellan släckt och tänd om den sätts i serie med givaren. Fast nu fantiserar jag mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara så att det är en analog givare som har bara en kontakt.

Mätaren går upp till max när man drar på strömen sen så när man drar på motorn i tomgång så ligger den på 3 -4 sen så sjunker den när man drar på. 

Tror att mätaren är gjord för 3-160 ohm. (tror)

post-10017461-1394237095,9788_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tre standarder på intrument och deras givare:

Område:0-180 Ohm (Europastandard)
Område: 240-30 Ohm (USA standard) 
Sen finns det någon Suzukistandard som jag inte minns området på.

Det verkar som att du har ett europainstrument kopplat till en USA-givare. Eftersom mätaren går upp till max innan motorn startat= noll oljetryck, och när trycket går upp så går mätaren ner.

Givaren ger 240 Ω vid noll tryck och mätaren tror då att det är jättehögt tryck. När motorn startas går resistansen ner i givaren och då tror mätaren att trycket sjunker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ska inte mätare gå till max för att visa att den funkar mm.

För mig jag har en del mätare som går till max innan start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att det finns moderna mätare som gör det men de jag har, en uppsättning riktigt fula USA-mätare från 80-talet och en uppsättning grymt snygga Teleflex från kanske 60-70-talet gör det inte. De hoppar upp till det stället givarna talar om för dem att de ska till.

Hur var det, sålde du instrumentpanelen som satt i båten du tog motorn från?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör det så kan du mäta upp hur givaren beter sig så får du veta vilken standard det är.

Instrumentet tror jag vi kan vara ganska säkra på att det är europastandarden eftersom det är från Biltema, tror inte de har USA-standard alls. Köpte du det nytt så borde det ju framgå av dokumentationen som jag antar följde med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men dom papprerna har jag inte kvar men det är ju inga problem och ringa biltema och fråga.

men kom på att marint biltema har ju två kontakter på deras givare, kan det vara så att det inte passar in just på grund av denna anledning?. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag tänkte kolla ifall det gick att ladda ned manualen...men det blir bara internal server error så det gick inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är MGs editor som lägger in det där mellanslaget...dock är jag medvetan om den egenheten så jag tar bort det ur adressraden innan jag tycker på enter.

Jag fick internal server error när jag sökte bland manualer...men det kanske är fixat nu.

Anyhooo...det var ju inte mycket information i manualen. Dock har jag väldigt svårt att tro att Biltema skulle ha USA-standard på mätarna så jag tror fortfarande att du har USA-givare på motorn och att det är därför intrumentet visar så konstiga värden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köpte Biltemas mätare för båtbruk så får du med givare som passar så varför har du kvar den gamla givaren på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För jag tror inte att jag har kvar den pga att jag köpte denna när jag hade b20. Men jag har för mig att jag inte montera den men tror inte den är kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det löste sig, jag hitta som sagt givaren som var till mätaren och när jag montera denna så blev det helt annat...

Nu är allt som det ska igen :)

 

Lungt o fint.

Tack för allt hjälp



Senast ändrad av patrikholmqvist | 30 maj 2012 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patrik,

Släng inte den gamla givaren! Om det är en med USA-standard kanske jag är intresserad av den.

(Trodde jag skrev det i ett inlägg tidigare idag men det verkar inte ha blivit registrerat...eller så är jag som snurrat till det! cool )

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror mer att den är paj.

Men är du intresserad av den så håller jag den till dig.
När du har vägarna förbi så är den din...
Jag låter den ligga nere i båten.

Självklart så får du den Fred.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh, det var vänligt Patrik! laugh

Jag hör av mig när jag passerar nästa gång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...