Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
janne_b

Storskot(?) till Fisksätra Debutant

Rekommendera Poster

Hej! Har köpt en debutant i år men har aldrig suttit i en segelbåt tidigare. Med båten var en storskot (tror jag det heter) anordning för att styra bommen med. Tyvärr verkar den här anordningen med block och snören vara anpassad för en (1) fästpunkt och det ser ut som jag har två fästpunkter i båten, plus den i bommen. Jag misstänker alltså att om jag har bommen rakt bak ska den här anordningen se ut som ett uppochnervänt V. Just nu är det bara som ett sträck mellan bom och båt. Eftersom fästpunkterna är i hörnen bak på båten så blir det ju lite dumt när bommen ska slå som det ser ut nu, det känns som man vill flytta infästningen av storskoten varje gång man slår vilket inte går. Har även googlar bilder på Debutant vilket verkar bekräfta min teori.

http://images.sokbat.se/upl/normal700/uimg-debutant-debutant-071862.jpg

Hur ska jag tänka för att få till detta. Vilka block och grejer behöver jag?

Ursäkta nivån på frågan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om tidigare ägare föredragit att ha en fästpunkt (skulle jag också ha gjort). I så fall finns det nog något mitt i aktern att fästa i, annars får du väl komplettera med dom block som behövs för att det ska bli som på bilden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser det ut i sittbrunnen?

Finns det något som visar att det funnits något där?

Det fungerar förmodligen utmärkt så som du har det nu men i alla fall ;-)

edit

Efter en sökning på google visar det sig att det är en vanlig konstruktion du har på din båt. De debutanter jag hittade på google bildsök hade samma upplägg som du har.

så det borde vara ett dubbelblock i bommen ett enkel block på ena sidan och ett enkelblock med hundsvott och skotlås på andra sidan.

/edit

Senast ändrad av denada | 30 maj 2012 | 09:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...