Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Gäst Thomas Ekström

Delar du båt med andra?

Rekommendera Poster

Gäst Thomas Ekström

Hej. Är det någon som har (positiv) erfarenhet av att dela båt med en eller flera bekanta? Hur har ni gjort för att inte bli osams? I mitt fall gäller det att tre personer ska dela på en kabinbåt i 30-fotsklassen. Går det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har goda vänner som i somras köpte en snipa tillsammans med ett annat par. Det har fungerat mycket bra vad jag förstår. Själv skulle jag ha svårt att göra det tror jag - har alldeles för stort behov av att spontant kunna ge mig ut på havet med kort varsel när andan faller på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fungerar utmärkt vi är två fam på vår båt och har laggt upp det med jämna och ojämna veckor. är båten ej upptagen ringer man och kollar så att den andre inte skall ut den dagen. det är kanon ett stort plus är att båten nytjas mer än om man vore själv samt att det kan vara skönt att vara två när det skall servas och lagas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Thomas

Har ni några praktiska tips förutom själva bokningen av båten? Hur håller ni koll på kostnader för t.ex. bränsle och skador? Tankar ni fullt efter varje tur? Vad har varit svårt att komma överens om vad gäller städning, underhåll, service, renovering osv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalle

Hej, Vi är tre som delat på en segelbåt i 5 år utan några problem. Utöver det faktum att vi alla tre är så hyvens killar :-D så räddas vi mången gång av det enkla regelverk vi satt upp: -Alla kostnader över 1500:- ska godkännas av alla ägare -Alla skador i samband med kappsegling (som inte är försäkringsskada) fördelas över samtliga ägare -Alla andra skador (som inte är försäkringsskada) tas av dem som gjort den. -Självrisken fördelas enligt ovan. -Vatten ska alltid fyllas på innan man lämnar över båten -Diesel ska vara fyllt om båten lämnas över för cruising (dock ej för kappsegling...man vill ju inte ha mer vikt än nödvändigt) -Om de två punkterna ovan inte har uppfyllts skall detta meddelas via telefon och via båtboken (se nedan) -Båtboken är den officiella inköpslistan på saker som behövs (typ: diesel, vatten, kaffe, toapapper etc.) -Allt arbete med båten när den är på land skall delas solidariskt! Huvudsaken är att alla inser att det inte går att få millimeterrättvisa och att se till det längre perpsektivet! Att gracerna inte fördelas helt jämt under ett år gör inget, vi ska ju äga båten längre än så! Till slut hittar man rollerna...hos oss blev en revisor, en lyft- och iläggnings ansvarig och en teknikansvarig...allt efter intresse och kompetens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en träbåt i stort behov av renovering ihop med en kompis. När jag lagt ner 100 timmar, min sambo och min far tillsammans 60 timmar hade min kompis varit där totalt 16 timmar. Vi sålde båten :-) Nu e han iofs en lite lat kille... Men är alla intresserade och följer råden enligt föregående talare borde det inte vara några problem. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Thomas

Tack för bra råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A och O: Upprätta ett skriftligt AVTAL med alla tänkbara och otänkbara situationer. Det är viktigt att det är skriftligt om du inte känner personerna utan och innan. Men det gör du säkert inte, för då hade frågan inte uppkommit. Har haft mycket - båtar, företag e d - tillsammans med olika personer. Ett par jag känner mycket, mycket väl har vi alltid kört muntligt utan problem. Andra skriftligt - inga problem ELLER om problem uppstår finns ett instrument att lösa dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...