Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
jonte08

Ryds 511 GTS - Räcker 60hk? Andra tips på bar båtar?!

Rekommendera Poster

Hej alla båtexperter!
Jag håller på att letar båt och är bland annat rädd för att köpa en för klen motor.

Jag lurar lite på denna:

http://www.blocket.se/stockholm/Ryds_511_GTS_1999_40286852.htm?ca=11&w=2

Vad tror ni är det ett bra köp?

Båten ska användas för vattensporter samt transport för ca 5 vuxna och lite fiske. Den ska helst vara robust, sjösäker och lite oöm då den kommer att användas vid kusten i Hälsingland där det inte finns så mycket bryggor att lägga till vid utan snarare vikar och stränder. Helst så ny motor som möjligt då jag vil undvika motor problem.

Några andra tips på lämpliga båtar? (tänkte lägga mellan 120k-160k)

Har även kikat lite på en ny (utställningsbåt) Bella 500 Twin med en 75hk OptiMax för ca 60k men det känns lite mer som en båt för STHLM-skärgård och jag har lite svårt att tänka mig att t.ex. dra upp ett nät i den (kanske bara för att den glänste så mycket hos handlaren).

Vore grymt tacksam för tips och råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 60hk är för lite för denna båt. Åker ni 5 pers blir den trött. Jag hade Mercury 75hk år 2006 på min förra båt, 5 meters Uttern, det var perfekt! Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret! Jag mistänkte nästan det, letar vidare efter en strörre motor. Börjar luta lite åt en buster L.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska absolut ha en större motor annars kommer du ångra dig. Jag hade en 510 gts en gång en mycket bra båt men det satt en 90hk på den det känndes som om det var lagom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För vattensport är 60 hk för lite. Minst 75 hk på 2 takt eller 90 på fyrtakt, men spontant inget under 90 hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

har precis gjort mig av med min 550GTS som var en helt suverän båt till det du beskriver. Hade en 90 HK Honda på den som var kanon i storlek men .... ska du åka vattenskidor eller ofta ha 4-5 pers i båten så är nog 115hk till en sådan att föredra.
60 hk till den du tittat på är för klent till det användningsmorådet du beskriver. Annars är GTS modellen perfekt då det är centerkonsoll och höga fribord som ger den en stabil och robust känsla i sjön. Mitt råd är då att kolla på 550 modellen med 115kh motor helst 4t.

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tycker du ska satsa på Ryds 510 GTS med nyare motor från evinrude typ 90 hk gärna E-tec.

Kommer en annons på blocket inom ett par dagar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...