Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
ccmc

Vattenläckage

Rekommendera Poster

Hej på Er alla Maximägare.

Vi, min fru och jag köpte en Maxim sommaren 2007. Vi tycker att båten har en optimal planlösning för oss och vi har haft mycket trevliga veckor på sjön med den. Vi beslöt oss därför i höstas för att satsa på att byta motor och S-drev i båten för att kunna färdas något snabbare än de fem sex knopsom vi gjort med gamla motorn. Vi sjösatte i början av maj och båten gick otroligt bra i sjön. Elva tolv knop utan problem. Nu till det trista. Vi upptäckte att båten tar in vatten i högre farter men kan inte förstå var det kommer in. Vi har lyft upp båten på land igen och kan inte hitta några synliga skador på skrovet. Inte heller ser det ut att vara nägra fel på själva motor eller drevinstallation.Jag har tre teorier som jag funderar över och som Ni kanske kan hjälpa mig att analysera eller avfärda.

1. Kan båten tidigare ha gått på grund eller slagit i skrovet, lagats dåligt så att det nu tränger in vatten genom skrovet på något sätt?

2. Kan det finnas någon spricka i tråget mellan S-drevets dammask och själva drevets infästning? Jag var inte med när båten lyftes men enligt kranföraren tyckte han att det kom ovanligt mycket vatten från dammaskhålet. Jag har fyllt durken med vatten för att se om det kommer ut något vatten den vägen men vattnet stannar kvar i båten. Om det är en spricka så kanske denna vidgar sig och tar in vatten när man varvar upp motorn?

3. Kan båten eventuelt ta in vatten bakvägen genom länspumpen? Efter att jag vattenfyllt durken och skulle länspumpa så visar det sig att pumpen inte längre fungerar och inte pumpar ut något vatten. Tycker också att utkastet från länspumpen sitter ganska lågt och nära vattenlinjen. Kan det vara så att är man ökar farten och om båten gräver ned sig så att utkastet hamnar under vattenytan att vatten kommer in den vägen?

Hoppas att någon av Er därute kan hjlpa mig att komma vidare med detta problem.

Alla synpunkter och kommentarer välkomnas.

/Sören

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rodergenomföringen?? Vad satsade du på för motor?? / Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en 87 hästars Lombardini med nytt S-drev.

Vattnet lägger sig i kölen.

Kommer att slipa ner botten rejält för att se om det döljer sig några dåliga lagningar under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Har du nån logggivare kvar genom skrovet? Den brukar ju sitta så till att vattnet hamnar i köl utrymmet. Om den varit med sen båten var ny kan det ju blivit nått strul där. Skulle sätta slanten på nått sånt jag. / Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min kom det vatten under motorn, verkar endast komma då jag kör så jag är inne på att det kommer in vid länspumpen. Har nu satt en backventil hoppas det funkar. Har också lombardini 87 hk, min gör 11-12 knop vid 2700 varv, din?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig väg för vattenläckage är vacumventilen som sitter på kylvattenslangen mellan motorn och avgasröret. Orginalmodellerna från Penta och Yanmar brukar bli otäta efter några år. Det finns ett lufthål på ventilen, kolla om det kommer ut vatten där när du kör med motorn. Det finns en servicesats för ett par hundralappar som råder bot på problemet i ett par år om det inte är alltför korroderat inne i ventilen. Annars kan man byta till Martecs vacumventil. Den går på drygt 500:- men håller å andra sidan tätt i många år....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en Maxim med Lombardini 87 hk, och på den har jag inte vacumventil. Det ska väl inte behövas om motoravgasutsläpp är högre än vattenlinjen. Har alla Maximer med MD21 vacumventil?

/ David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det ser ut på Maxim. Men behovet av vacumventil beror ju inte på var avgassystemet mynnar ut. Det hänger mer på hur lågt motorn är monterad. Vattnets väg är ju vattenpump - motor - avgassystem - och tillbaka till havet. Om kylvattnet rinner från motorn och ut i avgassystemet och avgasslangen går i en båge nedåt (vanligt på de flesta båtar) så kan vattnet fylla avgasslangen när du stängt av motorn och sedan rinna bakvägen in via avgasportarna i motorn.

Eftersom du inte har har någon vacumventil så ligger väl din motor och ditt avgassystem så högt att det inte behövs och därmed ingen ventil som kan läcka.... så du får väl leta läcka någonannanstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag råkade utför vatteninträngning på min Maxim. Det visade sig vara en spricka/delaminering i framkanten i drevhålet. Inget vatten när båten låg stilla men när jag körde. Sprickan gick inte att se direkt utan det var först efter lite petande med verktyg som den syntes. Jag har en Lombardini 87hk i min båt från-08.

/Claes



Senast ändrad av MaximLOLO | 16 juli 2012 | 15:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har på min nu monterat en back ventil på slangen från länspumpen vid motorn, och nu har jag inte längre vatten under motorn efter körning :-) Så på min var det alt 3 i ditt inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...