Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Cefalon

VHF Shipmate RS 8100

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en Scampi segelbåt med Shipmate RS 8100 VHF radio. Den är inte monterad så en viss osäkerhet kring funktion finns.

Oavsett om jag skulle börja montera den. Är det värt det? eller ska man köpa en ny för 1500kr?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den fungerar så är det kanske inte det första jag skulle lägga pengar på att byta ut. Beror ju lite på vad du har för krav på funktionerna också: Moderna funktioner som MMSI-Id samt kunna koppla ihop med plotter och sända positionen vid ett ev nödläge mha en knapptryckning klarar den säkerligen inte. Att lyssna på vädret, lyssna av CH 16 samt prata med polarna går ju däremot utmärkt. Lite som att välja mobiltelefon Ska jag nöja mig med den gamla, utan kamera färgskärm och mp3-ringsignaler eller ska jag skaffa Ifån. Båda gör ju jobbet med samtal, även om det är kul att pillra med nya teknikpryttlar

EDIT: Att montera den kostar ju eg inget extra. Antenn ska du ju ändå ha, kabel likaså. Strömförsörjning behöver både RS:en såväl som en ev ny apparat så ingen skillnad där heller. Du behöver ju inte borra, såga o kapa en massa hål om du monterar provisoriskt medan du utvärderar nödvändigheten av ett ev byte

Senast ändrad av KillerBoo | 28 maj 2012 | 19:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bestämmer dig för att inte monter den kan jag tänka mig att köpa den av dig, fundera på det!

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är delarna som finns ev. en antenn i båten. Delarna verkar vara väl bevarade.

Senast ändrad av Cefalon | 28 maj 2012 | 21:18

post-10009230-1394237095,2808_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RS-8100 är en bra VHF-station. Som tidigare skrivits så saknar den MMSI och därmed också möjligheten till automatiska nödsamtal. Men bortsett från det har den mycket bra räckvidd, tar emot svaga signaler bra (nästan för bra), och har bra ljudkvalitet. Jag har kanske inte lyssnat på oändligt många apparater, men av dom jag har sett och hört, så är detta definitivt en favorit.

Du får lur att prata i (tycker jag är bättre än bara en mikrofon), bra högtalare och möjlighet att enkelt flytta luren till t.ex sittbrunnen (ser ju ut som att du har fått med ett extrauttag för luren, den vita dosan). Enheten har också uttag för ytterligare en högtalare, t.ex permanent placerad i sittbrunnen. En annan bra funktion är att centralenheten kan sitta lite var som helst, billiga VHF:er verkar idag vara panelmonterade (typ bilstereo) men med denna du behöver bara placera lurfästet med två små skruvar.

Jag tror att du får gå en bra bit över 1,500 kronor för att hitta en ny radio med motsvarande kvalitet. Hade jag behövt en ny hade jag hellre köpt din för 1,500 kronor än en ny för motsvarande pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Satte du in radion, eller har du sålt den?

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...