Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
JLindgren

Pump powertrim VP 290 - var köpa?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Flipper Flash med en VP151/290. Tyvärr har drevet börjat sjunka av sig själv. Efter att ha luftat systemet, plockat isär pumpen, rengjort, plockat ihop den, fyllt på olja och inte noterat någon förbättring, har jag konstaterat att det är backventilerna i pumpen som släpper igenom tryck. Det verkar dessvärre vara ett vanligt fel. Efter att ha undersökt möjligheterna att köpa en utbytespump, blev jag förskräckt. En svensk firma håller med eftermarknadspumpar - då Volvo slutade tillverka reservpumpar för länge sedan - för det facila priset av 12500:- per pump. Jag trodde inte att det var sant. Det är ju en tiondel av båtens värde! Vansinne. Speciellt som pumpen är av en synnerligen simpel konstruktion. Men det kan ju knappast bara vara vi i Sverige som drabbas av problem med läckande backventiler, tänkte jag, och surfade runt på nätet i jakt efter utbytespumpar. Men det finns ju inte! Den enda firma som jag har hittat som säljer pumpar är denna: http://www.apimarine.com/ men eftersom det enda nummer som min powertrimpump är försedd med är någon sorts certifikatkod, så kan jag ju inte identifiera en passande pump. Och jag hittar heller ingen diskussion på något forum där någon berättar var man kan finna en passande pump. Så, min fråga till er, högt skattade båtvänner, är var jag kan hitta en powertrimpump till mitt 290-drev? Enormt tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en liten tanke. Det måste väl finnas någon slang eller rör där man skulle kunna skruva dit en lös bakventil (altså en till) om pumpen i övrigt är OK. NBM hydaraulik kan säker hjälpa dig, dom ligger i Stockholm men har säkert något råd att komma med. Ring och prata med dom. http://www.nbmhydraulic.com/index.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
http://www.blocket.se/view/3767404.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 Länk till annons på blocket, renoverar pt pumpar, Göteborg. Verkar seriösa, har köpt motor av dem. Apimarine såg jag har 2 pumpar till VP; PT405 o PT406N, 406'an är en nyare (bättre?) pump med ngt annan el koppling än den äldre som jag tror du har. Bör inte vara så knepigt att fixa. Verkar för övrigt som att andra hydraul pumpar också kan fungera tex från Mercruiser, detta enligt en kille som mekat mkt med VP.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Christian Lindholm

Kontakta Göteborgs Marinservice AB för dom renoverar alla typer av trimpumpar, kolvar samt pressar nya hydralslangar till vettiga priser. info@goteborgsmarinservice.se www.goteborgsmarinservice.se Tel 031-7078680 Christian.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tack för alla svar! :-Tack Nu har jag ringt runt och känner att jag börjar få koll på läget: En eftermarknads- eller originalpump kostar runt 12500:-. Det är en faslig massa pengar för en elmotor och två backventiler tycker jag, så det känns inte intressant. Samtliga återförsäljare i branchen kan dock ordna fram en ny pump. Jag mailade apimarine.com, vilka hänvisade till go2marine.com, vilka i sin tur tydligen är de förras återförsäljare. apimarine.com har två olika modeller i lager, go2marine har en. Jag väntar på mailsvar. Tilläggas bör att den pumpmodell till Volvo som go2marine.com säljer kostar $166... Jag håller tummarna för att den passar. Göteborgs Marinservice renoverar pumpen för 3500:-. Då byter de backventiler, O-ringar och packningar - samt lämnar ett års garanti. Det låter hittills som det bästa alternativet. Om go2marine.com inte har en modell som passar, skickar jag nästa vecka pumpen till Göteborg. Jag återkommer med rapport! Tack för hjälpen! Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kalle

Det går att hitta pumpar kanske beg tilloch med hos lidingomarin.se Men är du säker på att det inte är en kolv som läcker ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...