Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Rammsee

Mercruiser låg drevoljenivå

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Mercruiser med Alpha 1 gen II drev 2005. Sjösatte för några dagar sen. Fyllde väl med olja till strax ovan max linje i drevoljemonitorn (behållaren). Körde en dag och en dag till, ca 30M. Men sissta turen dagen efter som var kort. Då larma den för låg nivå. Tappat nästan 2dl, låg nu bra under min linje.

Sen låg båten stilla efter det, kikade 7 tim senare, samma nivå.

Från monitorn går en slang till skölden, sitter någon genomföring där. Sen fortsätter slang från utsida sköld till drevet, och via kanal ned till växelhus. Hm många ställen där det kan uppstå läckage. Vad kan det vara? Var skall jag börja lete? Vill inte ta av hela drevet från början.

Genomföringen genom skölden, är det någon plastvariant? Som bör bytas i alla fall av ålder? Men går den att ta bort om man ändå håller på?

Hur som, även om nivå kan flukturera, så är detta skumt plus larmar... Vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har den varit stilla några dagar, ingen minskning av nivå då. Var ute igår, fyllde på olja, körde en kort sväng. Nivå minskar.... Börjar tro på läck i växelhus. Nu idag åker den upp.

Var skall jag börja söka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsättning följer...

Pratade med en väldigt hjälpsam och trevlig säljare på företag X, tipsa om att växelföraren axel kunde läcka, samt att ev. byta under, alternativt övre o-ringssats i drevet. Bästa var att provtrycka under natten o se om det blir fuktigt på endera stället.

Båten är nu på land,kanske börjar kika ikväll. Provtrycksutr kostar ju en del, men kanske skulle slå tilll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten står på land är det väl bara lyfta av drevet och ta det till någon som kan provtrycka och vakumtesta t.ex. Drevman.se

Mvh

Crille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm funderar på det. Om nu trycket faller så verkar det finnas åtminstone 3 ställen som kan vara otäta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena! Det är med all säkerhet packboxen innanför drivknuten som är dålig. då läcker oljan ut i drivaxelbälgen, hade samma fel på min båt för 2 år sedan, är tydligen vanligt fel på Mercrusier. Inget svårt att byta men du måste upp med båten och bort med drevet och ur med drivaxeln ur drevet för att byta, Finns tips på drevmans hemsida hur du byter!

Lycka till!

/ Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, du tänker på ingående axel till överhuset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis!  Den menar jag!

Denna förklarning på jobbet fick jag av Drevman när jag skulle byta..

Det är väldigt vanligt att Bravodreven (och Alpha med) läcker olja där.

Om du har verktyget för kronmuttern är det ganska enkelt att byta packboxen.
En viktig sak att tänka på bara. Muttern som sitter i änden på axeln, alltså inne i drevet, är
den som sätter lagerförspänningen på de två lagren som sitter på axeln.
Rullmotståndet ska egentligen mätas in med hjälp av finskalig momentnyckel men om man bara byter packboxen
och sen sätter tillbaka allt annat så fungerar det bra att slå ett körnslag på både mutter och axel
så man vet att muttern kommer på exakt samma ställe som innan man lossade den.
Använd Loctite gänglåsning på mutterns gängor och även på packboxen när du pressar in den i ringen som den sitter i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta det lungt med rivandet.

Jag hade ett Alpha gen 2 drev i en båt för några år sedan. Har du bytt olja i drevet? När jag hade gjort detta, fick jag återfylla ett antal gånger i drevoljebehållaren. Tillslut stabiliserade det sig och allt var bra. Men det gick nog nästan åt en halv liter före det gav sig.

Onödigt att riva om det inte behövs. Bara en tanke.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt. Om man bytt olja i drevet är det helt normalt att man får fylla behållaren i motorrumet några gånger när man börjar köra med båten. Anledningen är att drevet blir inte fullt ända upp till locket vid oljebytet utan bara upp till översta oljepluggen. Ovanför det ligger en luftficka som sakta fylls upp från behållaren när man börjar köra. Så därför är det smart att fylla behållaren helt full vid oljebytet. Då slipper man fylla så många gånger och nivån blir normalt aldrig så låg att det larmar. Men fortsätter nivån att sjunka efter, säg 2-5 små påfyllningar (beroende på hur mycket man fyllde behållaren vid oljebytet) så har man läckage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv så fortsätter jag pumpa i olja efter att nivån nått upp till pluggen. I med pluggen och pumpa tills nivån är ok i behållaren. Då slipper man ovan problem. Som alltid är det mycket viktigt att drevet är i nedtrimmat läge när olja fylls på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får inte bort luftfickan i drevet ovanför översta pluggen ändå eftersom nippel/slang som går upp till behållaren sitter på samma höjd som oljepluggen. Men man ska pumpa tills oljan når behållaren för att få bort all luft ur slangen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill påstå att det inte blir någon luftficka om man gör på mitt vis. Har aldrig behövt fylla på och har fyllt mååånga drev genom åren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdatering

Byte ju tätning i underhus vid växelgenomföring. Var lätt! Men det känns inte som om det är den, borde ha sett lite oljefuktig ut? Har bytt/fyllt på olja och kört lite nu. Fyllt på lite efter bytet, men det är ju normalt. Kan nog inte göra annat än köra nu o avvakta vad som händer. Återkommer om det. Men en fråga, är det 5 ställen det kan läcka på?

Ut vid propp-axel, där axel lämnar underhus för att gå upp i överhus, axel in i överhus (kommande från underhus), växelgenomföring i underhus, samt axel ut från överhus mot sköld?

Är det bara vid en provtryckning man kan se ett läckage och var? Känns jobbigt att byta på 5 ställen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa ställen du räknar upp är det och axeln (under impellern) är vanligast. Nr 2 den du redan bytt och som god 3a där drivaxeln från motorn går in i överhuset. De andra två ställena är mycket sällsynt att det läcker. Speciellt där propelleraxeln kommer ut, precis tvärt emot vad de flesta tror. Där brukar bara bli läckage om man får in t.ex en fiskelina som skär sönder packboxarna eller om man stött i propellern så axeln blivit krokig, annars i stort sett aldrig läckage där på dessa drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...