Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Martin690

Johnson 40 -87 dör vid fullt gaspådrag och saknar tomgång.

Rekommendera Poster

Som rebruíken beskriver så har jag en Johnson 40 -87 som dör vid fullt gaspådrag och saknar tomgång.

Jag undrar vad som kan strula.

Jag har 11 bar i båda cyllindrarna och förgasarna är rengjorda och fina. Jag misstänker fel storlek på munsycken men jag glömde såklart titta vad som satt i när jag rengjorde förgasarna. 

Är det någon som har tips på något annat som jag bör kolla på?

 

Martin.



Senast ändrad av Martin690 | 28 maj 2012 | 13:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar den lätt?

Hur länge går den på mellangas utan problem, viis tid eller ingen begränsning?

Får den bra kylning?

Har du kollat att länksystemet mellan gas och tändning inte släppt, alltså att den ställer om tändningen tillräckligt mycket för att klara lågvarv och högvarv.

Hänger länkaget till förgasarna med?

Annars känns det lite som skit i munstyckena men det hade du kollat.

Har du testat att choka då den dör, hjälper det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den startar ganska lätt men jag behöver använda choke och handgas.

Den går mjukt och fint på mellangas så länge man vill. Det går även att köra med växel i på låga varv men tillslut så börjar den hosta och ökar man inte varvet då så dör motorn. Det känns spontant som att den får för mycket bensin och drunknar när jag ger fullt. Jag har inte provat choke på fullgas men ska prova det.

Impellern byttes förra säsongen så den är fin.

Länkaget till förgasarna hänger med och jag ska kolla tändningen.

Kan det vara idé att justera blandskruven?  Jag antar att jag skruvar ut den för fetare och in för tunnare blandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandskruven brukar justera lågfarten. Så är det på min 20Hkr Johnson. Har en gammal 2 Hkr som har både justerbart hög och lågfartsmunstycke.,

Ni som var med hade förmodligen ställbart munstycke på era mopeder på 60 talet. Om man ställde för fett så fyrtaktade dom vilket man ville undvikaoch för magert så stannade motorn. Rätt inställt gick moppen som fortast och bränslesnålast.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dvs att problemet med fullgas antagligen beror på för stort huvudmunstycke eller fel inställd tändning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tvivlar jag på att huvudmunstycket är för stort om inte någon sabbat det med nån borr eller dyligt.

Får den för mycket bränsle borde det rykt när du gasar över där den går bra.

Vad har du för chokesystem? Primer eller manuellt eller elektriskt spjäll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter ett elektriskt spjäll som slår till när jag trycker in nyckeln i tändningslåset. Jag tror inte att choken strular då det är stor skillnad när jag trycker in den när jag försöker starta motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom felen samtidigt eller är det två helt olika problem, feljusterad blandskruv på lågfart och ev för liten soppamatning när du gasar på, skit i tillförseln, pump eller slang eller bränslefilter. Visst sitter det nån vit pryl som är filter. Dåliga slangar som inte håller trycket. Du får  inga pip från reglaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda felen fanns där när jag köpte motorn i början av förra säsongen. Felen är inte så akuta att det inte går att använda båten men så pass irriterande att jag vill göra något åt dom.

Jag tror inte att det är något fel på soppatillförseln då tank, slangar och blåsa är nya samt att det känns/låter som att motorn dränks när jag ger full gas.  Den separata oljetillförseln använder jag inte så jag har pluggat den slangen till motorn och blandar direkt i tanken. Jag har inga varningsljud från reglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte min rep bok nära till hands, men har haft liknande problem med min gamla motor, 70hk vro '87.

3 cyl. motor med seperat låg & högfartsmunstycke i varje förgasare. Din bör vara 2 cyl. men har du också seperat låg/hög munstycke?

Min dog på högfart, men gick bra på låg/mellan. Visade sig att högfartsmunstycket i förgaser 3 var blockerat.

Kan vara ett tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rengjort förgasaren så den teorin stämmer dessvärre inte.

Uppdatering:

Jag var ute och testade igår, motorn går mycket sämre då jag försöker använda choken vid fullt pådrag.

Det finns ingen blandskruv på någon av förgasarna och det ser ut som tändningen hänger med. Tändningen går till ändläge innan gasen når sitt ändläge. Ska det vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du styra choken så den bara täpper till lite eller är det öppet och stängt som gäller?

Skall du öka bränsleblandningen bara lite så stäng bara lite i taget. Kanske får göras manuellt?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du styra choken så den bara täpper till lite eller är det öppet och stängt som gäller?

Skall du öka bränsleblandningen bara lite så stäng bara lite i taget. Kanske får göras manuellt?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att ha nån som pumpar på handblåsan då du kör på fullgas kanske inte får bränsle som den ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...