Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Flygfyren

Funktion vakuumslang bränslepump - luftintag?

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta AQ151C 88 –års modell.


Jag undrar om det är någon som vet vad vakuumslangen mellan bränslepumpen och förgasaren (luftintaget) fyller för funktion?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är en vakuumslang och inte bara en bränsleledning? ;) Man har ju ofta förgasarens insug som vakuumkälla, men jag förstår inte vad bränslepumpen ska med det till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev nyfiken och var tvungen att kolla. Och det går ju en slang från pumpen till förgasaren som inte är bränsleröret. Där den sitter på sidan av förgasaren tror jag inte man får så bra vakuum, det är nog bara lite allmänt sug.

Min enda gissning är att förgasaren suger i sig överblivna bensinångor från sånt som kan läcka ur pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag prövade att pumpa för hand med en lös bensinpump och till min förvåning blåste det luft ur röret på bensinpumpen som går till insuget på förgasaren (inte bränsle röret).


Någon som vet vad slangen är till för?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen är ansluten till membranets undersida. Om membranet skulle spricka, läcker bensinen inte ut i båten, utan leds till förgasaren, och in i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!!!  :)


Tänk att jag frågade på en VP-verkstad och de hade inget bra svar…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra säkerhetstänk av VP. Jag gissar då att slangen är genomskinlig för att man skall se om det läcker bensin genom membranet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så är det. Ser man bubblor/vätska i slangen så vet man att membranet i pumpen är trasigt. Därför är slangen genomskinlig. Det är för övrigt lika på både Mercruiser och OMC.



Senast ändrad av Micke_Se | 30 maj 2012 | 21:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag vet vad slangen är till för har jag en följdfråga:


Jag funderar på att byta förgasare och min fråga är: Vad skall jag göra med den genomskinliga slangen (utloppet på bensinpumpen) då?
Kan jag ansluta den till en vakuum port på förgasaren?
Skall jag göra en ny anslutning i insuget på min nya förgasare?

Det känns inget vidare att lämna anslutningen på bränslepumpen ”öppen”. Vid ett läckage på membranet kommer det ju att spruta bensin blandat med luft rakt ut i motorrummet! Rent livsfarligt! Jag har testat att pumpa när jag håller för utloppet och då går det inte att pumpa. Med andra ord går det inte att plugga utloppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag älskar forum! laugh Nu fick jag svar på vad den där slangen är till för! Jag frågade mekanikern som moterade min motor men han visste inte utan sa bara att den brukar bara finnas där...indecision

Flygfyren,

Har inte den nya förgasaren någon naturlig koppling för slangen? Om inte så borde du ju bara kunna ordna till en själv. Eftersom slangen bara är till för när pumpen går sönder så behöver det ju inte vara en så avancerad grej, bara att se till att slangen mynnar ut i närheten av förgasarhalsens öppning så ev. bensin sugs in i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte meningen att framhäva VP framför någon annan tillverkare.   :)
Det känndes bara bra att de i detta avseessnde tänkt på säkerheten.

Mer anmärkningsvärt är att funktionen inte är bättre beskriven i VP-verkstadshandbok eller instruktionsbok. Det känns som en mycket viktig säkerhetsfunktion. Om slangen är trasig, har lossnat eller är fel monterad kan den innebära en livsfara vid ett läckande membran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lösning blir att sätta ett rör på den nya förgasaren som slutar i luftfiltret vid insuget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar bild på hur det blev med röret.

Det svarta röret till vänster är original för vevhusventilationen och koppar röret till höger är anslutet till bränslepumpen.

Tanken är att det skall droppa ner i förgararen om membranet läcker. Samtidigt har jag försökt att få det att sitta så lite som möjligt i vägen för insuget. Jag vet inte om det har någon betydelse, men jag har gjort en slits i röret för att det skall blåsa så lite som möjligt på insuget och störa insugsluften.

 

:-) Nu är det bara att åka...



Senast ändrad av Flygfyren | 14 juni 2012 | 23:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...