Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Davidius

Över 10 meter, 6 bäddar, cirka 700 tkr – vilken?

Rekommendera Poster

Vi letar efter en större motorbåt, så att familjen kan vara ute 1-2 veckor någorlunda bekvämt. Planen är att sälja vår nuvarande motorbåt nästa vår och sedan köpa nytt. Men vi har börjat leta ”drömbåten” redan nu. Hittade detta forum och hoppas på hjälp.

Idag har vi en Aquador 26HT och den fungerar bra för oss 2-3 nätter, men vi har 3 barn och det finns inte plats för all packning vi skulle behöva under längre resor. Vi hoppas få ungefär 700 000 kr när vi säljer och det är de pengarna vi ska köpa nytt för. Hade vi två miljoner extra skulle vi köpa en Marex 370 Aft Cabin Cruiser, men den budget vi har är 700 tkr. Så det får bli en äldre men förhoppningsvis välskött båt, dock helst max 30 år gammal (och gärna nyare motor).

Toppfarten kan få vara lägre än idag. Jag har läst att det finns vissa Nimbus som har rak axel och en köl som gör att båten går stadigare i lägre farter (vår Aquador rullar väldigt obehagligt om det är vågor från sidan och man kör 6-7 knop). Vill gärna ha tips på vilka större båtar som har ”halvplanande” skrov som går stadigt och klarar minst 15 knop med hyfsad ekonomi.

Vi tror att det som passar bäst är en båt med akterkabin, plus ytterligare 2 sovrum, kanske en bäddbar dinett = 6 bäddar. Det ska också finnas ett matbord som man kan sitta 6 personer och äta runt (vi 5 plus en gäst).

Min fru vill ha ett rejält kök med ugn, uppe bakom förarplatsen (inte nere i mörkret där fram). Jag vill ha ett motorrum med gott om plats för extra installationer, som är lätt att öppna en lucka och kliva ned i (utan att flytta bord och annat). Flybridge vill vi inte ha, däremot gärna en stor badbrygga bak.

Vilken båt ska vi välja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Alternativ till Nimbus vore Scand 32 Atlantic (9,60x3,45 meter på det gamla sättet att räkna) idag mäter man in allt och den heter 3500... Är lite osäker på om den på äldre årsmodeller vilket du får acceptera för er budget har köket uppe, men den har dubbla stickkojer, en rejäl akterruff och en jätterundsoffa i fören. Singelmontage är det vanligaste - Penta (61:a) eller Yanmar.

Scand 29 Baltic är lillasyster, här får du samma planlösning fast båten är 3,28 bred och knappa metern kortare. Den fanns med kök uppe kring 85-87 års modeller.

Enda Nimbusen vore ju 3400 Europa efter jag tror att en 31 Ultima lite väl liten ifall ni tycker att Scand 29:an är det. De större Nimbusarna är ju förutom 3400:an inte akterruffade utan dörrar/akterdäck plus ev. flybridge. Blir lätt gammal båt om du skall åka Nimbus för den budgeten.

En Forbina 9000 kanske, den byggdes ett antal utan flybridge och har god bredd. Har för mig att det ligger en utan fly på Blocket nu.

En fin båt vore en 1988 års modell av Storebro 31 Baltic de Luxe (vitt skrov) där du får dubbla TAMD41:or (2x200 hk) - riktig förpik, riktiga kojer i akterruffen samt en rejäl dinette som är bäddbar. Dock är det inte jättemöblerat i sittbrunnen, men å andra sidan får du riktigt bra åtkomst till maskinerna och de Luxemodellen hade nog bland båtvärldens mest påkostade förar och passagerarstolar som var svängbara. Sådana kan man inte sätta i båtar nu för tiden för då blir det ingen marginal kvar till tillverkaren :-).

Stora badbryggor bak (påbyggda) brukar vara ett amerikansk 2000-talspåfund så det blir nog svårt att hitta på den typen av akterruffsbåt ni verkar leta efter.

Kom igen nu ni andra, nog har jag missat några guldkorn jag för tillfället inte kommer på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för tipsen, flera udda modeller som vi har missat.

Scand 29 Baltic hittar jag en på Blocket och den ser ut att ha det mesta vi önskar, förutom att priset verkar svårt att pruta ned till vår nivå.

Parad 335 och 345 ser välbyggda ut på bilderna, men har inte den planlösningen med en sittbrunn utan tak som vi letar efter. Som så ofta på 80-talsritningar är enda matplatsen en dinett där man bara får plats 4 personer... Och vi är som sagt 5 i familjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På 29 Baltic vill jag minnas att ni har ett bord på babords sida i sittbrunnen samt på vissa exemplar ett uppfällbart bord även på motsatt sida så där bör 5-6 personer lätt få plats. Nere i ruffen finns ju den riktigt stora rundsoffan och där sitter säkert 6-7 personer även om det är mer plats för rumpor än för fötter på golvet eftersom det är runt...

Men nog bör du hitta en 29:a du kan få avslut på till max 700 tkr, tänk på att de som är efter 1989 tror jag det är fick pentryt nedflyttat till ruffen så det gäller att ni letar efter tidigare årsmodeller (svart dekor utvändigt).

Den båten skall inte ha TAMD40B utan TAMD41 för annars blir det väl lite effekt (vet av erfarenhet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller absolut med, både badbrygga och bogpropeller. Det är nog mest motorn som gör mig fundersam, men 400 tkr räcker väl till att installera en helt ny diesel. Bra tips, tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saltö 31 har jag. Passar (nästan) din kravspec men är snäppet för liten missar en sovplats. Den har akterruff med två sovplatser och 3 platser när förruffen är bäddad. men inga 2 sovrum.

Min har kök uppe (i en del byggen nere i förruffen).  Badbrygga. Gott om plats runt motorn.

Budgeten är däremot trevlig finns exemplar för 400-500 KSEK:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saltö 31:orna är trevliga och snygga att se på.

Coronet Oceanfarer finns det ett helt gäng av på Blocket, klassiska linjer men dom börjar få en hel del år  på nacken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...